Kawa som hackar..??

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Har en GPZ900r som går som den skall vid kallstart och ca 1mil. Sedan när man håller jämn gas ca 100km/h så börjar den att hacka!?? :confused: Bytt tändkablar och stift för ca 600mil sedan. Gjort rent förgasarna!
Jag misstänker att den har lite för snål bränsle/luft blandning, då det tar längre tid än det skall för att sänka varvtalet när man kopplar ur!!
Kan detta dilemma ha påverkat stiften??

Tacksam för alla tankar.. :Bugar

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
"Luftskruvarna" rätt inställda?
Flottörnivån rätt?
Original luftburk och filter?
Luftläckage före förgasarna?

Snål blandning - kolla stiften och se hur dom ser ut.

Hackar? - Kan du beskriva mer ang. detta.

Stannar den av och kommer igång igen om du släpper på gasen?

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
CPMS skrev:
2116739 "Luftskruvarna" rätt inställda?
Flottörnivån rätt?
Original luftburk och filter?
Luftläckage före förgasarna?

Snål blandning - kolla stiften och se hur dom ser ut.

Hackar? - Kan du beskriva mer ang. detta.

Stannar den av och kommer igång igen om du släpper på gasen?

Orginal burk och nytt filter.
Flottören har jag ej rört.
Gummit till fuggarna sitter rätt.

Den hackar och tappar kraft. Men ger jag mer gas så kommer den dct. häromdagen så gick den på tre cyl och stannade sedan. Väntade två min, sedan gick den som klockan igen Den har aldrig varit så här förr så jag får nog ta tag i Haynes boken och försöka felsöka mig fram.. :huvet Börjar dock med stiften.

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Går dåligt, stannar och sedan startar och går som den ska efter några minuter - Standardfel på GPZ.

Igenrostat avluftningsrör i tanken/tät slang från tank:
Är man snabb att öppna tanklocket när den börjar hosta och stannat kan man höra ett sugljud av undertrycket i tanken och har man fart när den stannar kan man hinna rulla igång motorn innan man stannar.

Fråga inte hur jag vet men det är väldigt lätt att tappa nyckeln när man i panik rycker ur den ur tändningslåset för att öppna tanklocket, då får man en liten promenad. :hihi

Kolla avluftningen till tanken. Två rör/slangar som kommer ut i bakkant av tanken under sadeln. Ena röret är avluftningen som mynnar ut i tanklocket via ett litet hål genom gummipackningen för tanklocket, andra röret kommer från springan runt tanklocket (för att leda bort vattnet som samlas där vid regn mm).

Prova att blåsa ren rör, slangar och kanalen i tanklocket, använder du tryckluft så se till att tanklocket är öppet först.

Bensinkran:
Bensinkranen är vacumstyrd, det går en tunn slang från en förgasare till kranen som när motorn startar och du får sug i insugningskanalerna öppnar bensinflödet i ON och RES-läget.

Bakom nippeln i kranen sitter en backventil, en liten gummibricka som ska stoppa flammor från bakpuffar att komma in i tanken. Denna bricka kan fastna pga. skit/oxid och stänga av bensinkranen, det känns då som cykeln går på 3 cylindrar och stannar.

Nippeln har ett nyckelgrepp så med en 6 eller 7mm blocknyckel kan man skruva lös nippeln och rengöra kranen, många tar bort gummibrickan och kör utan. Har aldrig hört att det gått på tok utan flamskyddet men det beslutet får man ta själv, har själv kört utan bricka dom sista 10 åren utan problem.

Kör man i PRI- läget på kranen är den alltid öppen men har man otur och en flottörventil i en förgasare läcker när cykeln står över natten kan man fylla en cylinder med bensin, trycker på startknappen och vips så har man en krokig stake.
Det blir billigare att renovera upp kranen.

Last edited:

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
:fyllisar
CPMS skrev:
2117324 Går dåligt, stannar och sedan startar och går som den ska efter några minuter - Standardfel på GPZ.

Igenrostat avluftningsrör i tanken/tät slang från tank:
Är man snabb att öppna tanklocket när den börjar hosta och stannat kan man höra ett sugljud av undertrycket i tanken och har man fart när den stannar kan man hinna rulla igång motorn innan man stannar.

Fråga inte hur jag vet men det är väldigt lätt att tappa nyckeln när man i panik rycker ur den ur tändningslåset för att öppna tanklocket, då får man en liten promenad. :hihi

Kolla avluftningen till tanken. Två rör/slangar som kommer ut i bakkant av tanken under sadeln. Ena röret är avluftningen som mynnar ut i tanklocket via ett litet hål genom gummipackningen för tanklocket, andra röret kommer från springan runt tanklocket (för att leda bort vattnet som samlas där vid regn mm).

Prova att blåsa ren rör, slangar och kanalen i tanklocket, använder du tryckluft så se till att tanklocket är öppet först.

Bensinkran:
Bensinkranen är vacumstyrd, det går en tunn slang från en förgasare till kranen som när motorn startar och du får sug i insugningskanalerna öppnar bensinflödet i ON och RES-läget.

Bakom nippeln i kranen sitter en backventil, en liten gummibricka som ska stoppa flammor från bakpuffar att komma in i tanken. Denna bricka kan fastna pga. skit/oxid och stänga av bensinkranen, det känns då som cykeln går på 3 cylindrar och stannar.

Nippeln har ett nyckelgrepp så med en 6 eller 7mm blocknyckel kan man skruva lös nippeln och rengöra kranen, många tar bort gummibrickan och kör utan. Har aldrig hört att det gått på tok utan flamskyddet men det beslutet får man ta själv, har själv kört utan bricka dom sista 10 åren utan problem.

Kör man i PRI- läget på kranen är den alltid öppen men har man otur och en flottörventil i en förgasare läcker när cykeln står över natten kan man fylla en cylinder med bensin, trycker på startknappen och vips så har man en krokig stake.
Det blir billigare att renovera upp kranen.

OK! Där fick man lite mer kött på bennen.. :tummenupp . I kranen är allt nytt.. ca200mil.. Fick ett bränsle läkage när jag var till prag förra året. Men jag river loss det ändå o kollar.

Det blir till och kolla avluftning och stift ikväll då!! Återkommer med resultat..

Last edited:

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
Tackar!! :Bugar :Bugar .. Det var en spindeljävel som hade det mysigt i luftnings röret till tanken. Den är nu hävd från sitt hem utan förvarning.. Nu går gammel räsern som den skall.. :fyllisar

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
SPINDEL?, du måste skämta. :rofl
Roligt att det löste sig. :tummenupp

Iofs så hittade en arbetskamrat en mygga i huvudmunstycket på sin HD efter den stannat efter vägen men detta var nästan värre.

JörgenT

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Blackbird-98
CPMS skrev:
2119038 SPINDEL?, du måste skämta. :rofl
Roligt att det löste sig. :tummenupp

Iofs så hittade en arbetskamrat en mygga i huvudmunstycket på sin HD efter den stannat efter vägen men detta var nästan värre.

... :rofl .. Hade tanken stående i värmegaraget på golvel över vintern. Det gör jag inte om igen. Den lille jäveln hade byggt ett helt hus i röret :mad:

Nu så skall jag puttsa upp gammel räsern och förhoppningsvis köra den till Växjö nästa fredag för försäljning. ..Snyft..

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
JörgenT skrev:
2120819 ... :rofl .. Hade tanken stående i värmegaraget på golvel över vintern. Det gör jag inte om igen. Den lille jäveln hade byggt ett helt hus i röret :mad:

Nu så skall jag puttsa upp gammel räsern och förhoppningsvis köra den till Växjö nästa fredag för försäljning. ..Snyft..

hahahaha, jag skrattar så att tårarna rinner! Det är faan otroligt vad som kan orsaka problem, man skall tamig faan kollaupp det omöjliga oxå!!!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati