Kawasaki ER6-n som första hoj

Mmc

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Berga Hills
Hoj
2006 Kawasaki ER6-n. 2006, GasGas.
Nyligen tagit kort och kollat in vilket hoj man ska börja med. står i valet mellan en Honda cbr 600 eller Kawasaki Er6-n. kawan e dock betydligt billigare i försäkring. Nån som har erfarehet av dessa hojar?

:va
 

JohneJ

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2009
Ort
Visby
Hoj
Triumph Street Triple -08
Ett tips är att läsa i den "officiella" ER6-tråden, där finns svar på allt och lite till. Jag har själv endast erfarenhet av er6:an, det är min första hoj och än så länge är jag väldigt nöjd.
Du får en lättkörd, smidig och hyfsat kraftfull hoj som inte kostar särskilt mycket att äga. Det är förmodligen inte en hoj du äger i jättemånga år, men jag kan starkt rekommendera den som en första hoj.

När det gäller generella fel och annat så hänvisar jag dig till Er6-tråden för svar.

Lycka till med hojköpet!
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Jag har kört båda modellerna, men har en cbr600 nu.
De två modellerna skiljer sig bla åt i körställningen.

Du sitter ju upprätt på en er6:an och så är den kåplös dessutom och dessa två faktorer tillsammans gör att det blir en skillnad i vinduppfång (mer) och körupplevelse om man jämför med just cbr:n.

Cbr600 är ju sportigare (nu vet jag inte om du sneglar på en äldre cbr600f, dvs en sport/touring, eller om du tittar på nyare modeller dvs en cbr600RR) men körställningen är mer framåtlutad och dessutom så har den kåpor vilket gör det lite 'bekvämare' med fartvind.

Jag skulle sammanfatta det med att båda är alldeles utmärkta första hojar, men i olika divisioner: Er6:an är en touringbajk och cbr:n är däremot en sporthoj. Så det är upp till dej vad som lockar mest, köra touring eller sport. ;)

Er6:an är väldigt körskole-dito, så om du gillade den och kände dej bekväm på hojen du övningskörde där så är Er6:an ett ypperligt alternativ.
Cbr600 är mer perfekt som första en sporthoj.

Om du vill ha nåt lite 'tuffare' och roligare än Er6:an och inte riktigt gå hela vägen till en cbr600, så skulle jag rekommendera dej att även titta på en Honda Hornet eller en Suzuki Bandit. Båda bra hojar.
Hoppas detta inlägg kan klargöra lite mer, och att du snart hittar en fin fin hoj! :banana
 

Mmc

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Berga Hills
Hoj
2006 Kawasaki ER6-n. 2006, GasGas.
både suzuki bandit och honda hornet har jag kört via körskolan och visst, dom va på sista refrängen men väldigt trevliga att köra vill ju helst ha en sporthoj men kawan e lätt och rätt fin att mjukstarta in sin nya hojkarriär med :tungan
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
både suzuki bandit och honda hornet har jag kört via körskolan och visst, dom va på sista refrängen men väldigt trevliga att köra vill ju helst ha en sporthoj men kawan e lätt och rätt fin att mjukstarta in sin nya hojkarriär med :tungan

Jo, de skiljer ju också i pris dessutom. Du får en betydligt nyare Er6:a för samma pengar som en cbr600, och så är Er6:an mkt billigare i försäkring dessutom.
Den låter ju 'klokast' och så gillar du den också, så det låter som ett glasklart tjöp ju! :yoparty

Edit: Detta blir ju din första hoj, inte din sista. ;)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
finns säkert fler bra förstahojar men er6an är en bra sån, typ allt är billigt med att äga den :), däck, försäkring, förbrukning, delar, service, (om man byter olja själv o kollar hur länge det är till första ventilkollen :tummenupp).

Rolig på kurviga småvägar.
Mindre rolig på motorväg....

Fast allt är en fråga om tycke o smak... testa så du inte köper grisen i säcken.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top