Kawasaki er6n går konstigt

Maenpaa

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Solna
Hoj
2006, Kawasaki, Er6n
Tjenare!
Helt ny på forumet och är här för att hojjen inte går som den ska!
Det började imorse när jag skulle åka till jobbet, då fungerade det inte att starta med elstarten så jag fick putta igång, på vägen slutade även varvräknare och hastighetsmätare att fungera, stänger man av tändningen och sedan sätter på igen så fungerar det så helt dött är det inte. Lampor osv fungerar som det ska. När jag skulle hem från jobbet så hände samma sak, puttade igång, kom en liten bit med den sen dog den, puttade igång igen, körde en bit sen dog den, en tredje gång så kom jag en liten bit så gick den väldigt ojämnt och så dog den igen, då gav jag upp och tog tunnelbanan hem:huvet
Är det nån som kan hjälpa mig att klura ut vad det kan vara? Är det isåfall nått man kan fixa själv annars så lämnar jag in skrothögen imorn.
Kom precis på att de kan vara bra att säga att den stått ute i regnet utan kapell (beställde idag)
Har kikat in många gånger i forumet så e nästan säker på att jag får hjälp, vill därför tacka redan nu för eran tid:tummenupp
 

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Testat att ladda bateriet/byta batteri? har du mätt över polerna avstängd/vid tomgång/vid varv?
 

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Västervik
Hoj
F800
Kolla huvudsäkring och kontakter! Verkar vara glapp någon stans. Alternativt så kan det faktiskt vara batteriet / polerna som inte sitter fast ordentligt.
 

Maenpaa

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Solna
Hoj
2006, Kawasaki, Er6n
Oj svar på 5 minuter bättre än jag trodde!!:tummenupp
Ja de va batteriet jag chansade på imorse men eftersom de går att rulla igång den och åka en liten bit,, borde de då inte funka som vanligt?
Är ingen expert men iaf på bil är de ju så att får man igång den så e de bara tuta och köra.
 

nilsson91

Ny medlem
Gick med
31 May 2010
Ort
Skene
Hoj
Suzuki SV650N -03 (Svart)
Oj svar på 5 minuter bättre än jag trodde!!:tummenupp
Ja de va batteriet jag chansade på imorse men eftersom de går att rulla igång den och åka en liten bit,, borde de då inte funka som vanligt?
Är ingen expert men iaf på bil är de ju så att får man igång den så e de bara tuta och köra.

Batterier kan bli så urladdade att de inte ens går att ladda upp, även om du rullar igång den så kan du inte ladda upp den igen via generatorn.:gnissla

Testa ett batteri från någon annans hoj och se om det funkar, ev. köp nytt!
 

Maenpaa

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Solna
Hoj
2006, Kawasaki, Er6n
Okej, det ska jag testa innan jag lämnar in iaf. men om batteriet är urladdat dör hojen då? Hur kommer det sig att man kan köra ett par hundra meter?
Tack för svar!
 

Almqvist

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Triumph Daytona 675 -07
skulle jag vara dig så skulle jag byta batteri, helst om det är original batteriet, på min gamla er6a så gav det upp innan hojen var ett år, trots varmgarage på vintern och underhållsladdning då och då, köp ett biltema batteri
 

Maenpaa

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Solna
Hoj
2006, Kawasaki, Er6n
Hmm alla verkar eniga om mitt problem så jag får ta och göra det imorn, återkommer med besked hur det gick. Är det nått jag ska tänka på när jag köper batteri?
Tack!
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
med daligt laddat batteri fick jag samma symptom pa morsans fiat, plus att hela instrumentbrädan gick pa och slocknade, att jag fick meddelanden som "stop engine", + att den hackade som att den inte hade bensin.
 

Maenpaa

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2010
Ort
Solna
Hoj
2006, Kawasaki, Er6n
Exakt samma som min hoj, hoppas det bara är det då!
Från och med idag så tcker jag om SH lite mer:)
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
kanske bra läge att skaffa en multimeter, så kan du åka dit och mäta spänningen. Kanske dumt att köpa ett batteri, för att sen upptäcka att det var nåt annat. Mät, och jämför med vad som står på originalbatteriet. Är skillnaderna procentuellt stora, så har du hittat felet (tror jag)
 

To_Be

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2007
Ort
Malmö
Hoj
r6
Jag skulle vilja påstå att det är laddningen som lagt av... Men det enklaste är ju att mäta innan du köper ett nytt batteri... Har du lite kräm kvar i batteriet så att lamporna funkar, kan du ju testa att släcka dessa... Ofta går det att köra en bra bit till då....
 

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
stuntster
gissar på laddregulatorn. ömtåliga små jävlar det där.
skulle det inte vara laddregulatorn borde inte hojjen dö efter ett tags körning. batteriet har säkert fått sig en törn det med eftersom det körts tomt några gånger.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top