Kawasaki Kdx - Supermotard projekt

AF

Meldem
Gick med
28 May 2006
Hoj
Blå
Tja allihop!
Har äntligen köpt en lätt mc, valet föll på en Kawasaki Kdx 125. Lättkörd, ser hyffsad ut, bra pris. Just nu är den helt original, komplett med läckande framgaffel och crossdäck. Under vintern hade jag tänkt att förvandla den till en fet supermotard:yoparty

Det som ska göras är:
-Supermotard fälgar och däck
-Lackera och fixa till avgassystemet
-Fräscha upp ramen
-Byta ut de hemska backspeglarna
-KX125 bromsok fram
-Annat som jag kommer på

--- 14/9-06 ---

Lite bilder på hur den ser ut nu:
img0610ng3.jpg

img0597hk3.jpg

Update! --- 20/9-06 ---

Har bytt packningar i gaffelbenen eftersom att ett av dem läckte olja som kom på bromsskivan och då tog inte frambromsen speciellt bra.

img0612hc8.jpg

Här var det smutsigt...

Passade även på att slipa och lacka avgasröret som var lite rostigt.
img0615zh0.jpg

Nu har även min Kx125 framfälg och bromsok kommit. Måste fixa en adapterplatta för bromsoket eftersom att det är större än original, så det är nästa grej att fixa!
img0632qn3.jpg

Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Nice! Bort med backspegeln ffs! Och en ny stänka!

Kosta?

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Ska du köpa ny SM-utrustning till hojen får du nog lägga ut nästan lika mycket som hojen kostade. Men lycka till! :tummenupp

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ett tips är att köpa fälgbana till en bakfälg (18") och ekra om framfälgen med det då det kostar 1/4 av sm fälgar.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
prulle skrev:
2460546 Ett tips är att köpa fälgbana till en bakfälg (18") och ekra om framfälgen med det då det kostar 1/4 av sm fälgar.
17" menar du väl? Det är dimensionen som man "ska" ha på supermotard-hojar.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
KalleNorton skrev:
2460552 17" menar du väl? Det är dimensionen som man "ska" ha på supermotard-hojar.
Ja men det är 18" bak och 18 18 ser ut som sm. (Om man kör med däck med låg profil.) För dom 6-7000 han sparar kan han gör mkt..

AF

Meldem
Gick med
28 May 2006
Hoj
Blå
prulle skrev:
2460546 Ett tips är att köpa fälgbana till en bakfälg (18") och ekra om framfälgen med det då det kostar 1/4 av sm fälgar.
Hade tänkt göra så, har fått tag på ett till framnav så jag ska hitta en schyst fälgbana och ekra upp. Bakfälgen vet jag inte riktigt hur jag gör med än.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Altså låt bak fälgen va, ekra om fram fälgen till 18" sätt på låg profil däck volla 90% kommer tro det är supermotard och det ser snyggare ut fram.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
prulle skrev:
2460600 Altså låt bak fälgen va, ekra om fram fälgen till 18" sätt på låg profil däck volla 90% kommer tro det är supermotard och det ser snyggare ut fram.
Det kanske blir snyggt, men det är ju inte så himla lätt att hitta däck till det. Man kan ju inte öka nedläggningsvinkeln heller, den blir detsamma som om han skulle ha kvar 21" fälgen i fram.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
KalleNorton skrev:
2460622 Det kanske blir snyggt, men det är ju inte så himla lätt att hitta däck till det. Man kan ju inte öka nedläggningsvinkeln heller, den blir detsamma som om han skulle ha kvar 21" fälgen i fram.
Frågan är om han har nytta av dom extra graderna?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Jo faktiskt så är det de.

KalleNorton skrev:
2460622 Det kanske blir snyggt, men det är ju inte så himla lätt att hitta däck till det. Man kan ju inte öka nedläggningsvinkeln heller, den blir detsamma som om han skulle ha kvar 21" fälgen i fram.
asså han kan köra på sporthojs däck har jag på tmn. har varigt nere på kanten en gång och de va fan djupt!

Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
prulle skrev:
2460647 Jo faktiskt så är det de.

asså han kan köra på sporthojs däck har jag på tmn. har varigt nere på kanten en gång och de va fan djupt!
Det som märks mest är väl att det ser lite mesigt ut med samma dimension på bakdäcket :hihi Kan ju misstas för moped :tungan

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Lundgren skrev:
2460700 Det som märks mest är väl att det ser lite mesigt ut med samma dimension på bakdäcket :hihi Kan ju misstas för moped :tungan
Ser inte ut så på tmn faktiskt, bakdäcket är av en bred model ( \ / format) Medans fram är smalt (| | format) SEn har iof en polare trott att det va en dåligt trimmad moped när jag låg bakom några bilar men så fort jag kom om så ändra han sig :hihi

Blev stanad av en gubbe som inte va så bright.
Gubben: Den där är nog inte riktigt laglig!
Jag: jo...
Gubben: jaha vart är nummer skylten? (Med viktigton)
Jag: Där och pekar på nummer skylten under baklyset

Vart fan brukar man ha skylten!?

lerqa

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2006
Hoj
Husaberg Fs650 -04
prulle skrev:
2460845

Blev stanad av en gubbe som inte va så bright.
Gubben: Den där är nog inte riktigt laglig!
Jag: jo...
Gubben: jaha vart är nummer skylten? (Med viktigton)
Jag: Där och pekar på nummer skylten under baklyset

Vart fan brukar man ha skylten!?

:rofl :hihi

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
prulle skrev:
2460647
Sporthojsdäck? Du har inte nåt mer exakt namn på däcket? Mycket få däck som man har kan kalla för "sporthojsdäck" är 18". Vad jag vet är den enda sporthojen med 18"-fälgar är de första generationernas GSXR. De var nya för ca 20 år sedan.

OT: Var har du hört att din TM gör 0-100 på 4,5 sekunder? Det tycker jag låter löjligt optimistiskt, faktiskt. En KTM 660 gör 0-100 på strax över 4 sekunder, jag har svårt att tro att en 125a hänger med.

Last edited:

NiklasL

Söker balansen
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
954rr -02, cx500 -78, 525exc -07
KalleNorton skrev:
2462700 Sporthojsdäck? Du har inte nåt mer exakt namn på däcket?

OT: Var har du hört att din TM gör 0-100 på 4,5 sekunder? Det tycker jag låter löjligt optimistiskt, faktiskt. En KTM 660 gör 0-100 på strax över 4 sekunder, jag har svårt att tro att en 125a hänger med.

tror inte det är helt omöjligt faktiskt. Någon som har uppgifter på vad dom båda ligger på för "exakt" effekt och vikt, vet man det kan man ungefärligt räkna ut om den har en chans. tror nämligen att tm'en är grymt mkt lättare och att det gör bra mkt på oddsen

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
upp till 100 kan ja nog tänka mig 4,5 s. min farsa har en kawasaki 1500 custom hoj. med diverse trim. mätte den till typ 4,6 tror ja det var. och min kompis ktm 125 exc hänger med bra till 100.

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
KalleNorton skrev:
2462700 Sporthojsdäck? Du har inte nåt mer exakt namn på däcket? Mycket få däck som man har kan kalla för "sporthojsdäck" är 18". Vad jag vet är den enda sporthojen med 18"-fälgar är de första generationernas GSXR. De var nya för ca 20 år sedan.

Tror importören sa den siffran till honom. Och det är alltid optimistiskt ;)

Sporthojsdäck. Kör du med 120 och 190 däck:skrämd :tungan

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
KalleNorton skrev:
2462700 Sporthojsdäck? Du har inte nåt mer exakt namn på däcket? Mycket få däck som man har kan kalla för "sporthojsdäck" är 18". Vad jag vet är den enda sporthojen med 18"-fälgar är de första generationernas GSXR. De var nya för ca 20 år sedan.

Ska kolla när jag får tillbaka den men sport deamon eller speed deamon eller något sånt. ä det bak har jag för mig.

Importören sa det. Men tänk det är med enduro drevning (toppar kanske 110) sen 40 häst/90 kg... 600:an har bättre vrid men högre drevningoch minst 30 kg mer att släppa på.

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
Anton, den är fet! Köp en ny framstänka så blir det MYCKET snyggare! :tummenupp

Fixa teorin nu i höst /vinter bara så kan vi glida i vår...

Lycka till! :)

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...