Kawasaki KLE 500-91 - nåt att ha?

Josse

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Kawasaki
Hej,
är en tjej som behöver en billig mc att övningsköra på.
Har hittat en Kawasaki KLE 500 -91 och undrar om det är någon som kan hjälpa mig med råd om denna hoj (eller någon annan).

Är denna hoj, nåt att ha och vad behöver jag tänka på?
Tänkte ta körkort så fort som möjligt men vill komma undan körskolekostnaden så mycket som möjligt, genom att köpa en billig hoj (max 20 000kr) att öva på.

Känner ingen som kan hänga med och kolla på hojen, kan inte ens provköra den (har inte kunskapen och man vill ju inte rasa med hojen och sen inte köpa den) :confused: så nu undrar jag om jag blir tvärlurad och köper grisen i säcken. Kommer behöva ta den på släp för att få hem den.

Behöver hjälp och råd snabbt.

/J

The Frog

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
Suzuki gsxr 750
Josse.

Sök på "KLE" här på forumet så kommer du att hitta en hel del. Generellt och/eller som konklusion kan jag för min del säga att KLE:n har varit fantastiskt bra som förstahoj och faktiskt en bra bit in på det område som andra kanske skulle se som ”andrahojutrymme”. Enkel att balansera med, bra komfort, rolig och faktiskt tillräckligt med klipp för det mesta.

Lycka till.

KMW

JT

I feel the need, the need for speed!
Gick med
6 Oct 2005
Hoj
Kawasaki ZX-12R Ninja och Yamaha R6
Vill du komma undan billigt med kortet så köp en hoj på 700cc eller mer så kan du köra upp på den också. t.ex. Suzuki DR 750/800

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hej,
är en tjej som behöver en billig mc att övningsköra på.
Har hittat en Kawasaki KLE 500 -91 och undrar om det är någon som kan hjälpa mig med råd om denna hoj (eller någon annan).

Är denna hoj, nåt att ha och vad behöver jag tänka på?
Tänkte ta körkort så fort som möjligt men vill komma undan körskolekostnaden så mycket som möjligt, genom att köpa en billig hoj (max 20 000kr) att öva på.

Känner ingen som kan hänga med och kolla på hojen, kan inte ens provköra den (har inte kunskapen och man vill ju inte rasa med hojen och sen inte köpa den) :confused: så nu undrar jag om jag blir tvärlurad och köper grisen i säcken. Kommer behöva ta den på släp för att få hem den.

Behöver hjälp och råd snabbt.

/J

bruka väl va odödlig.. skulle motorn skära borde man få en ny för nå tusingar så de e bara o köpa :tungan

ne,, ganska enkel billig bra hoj som inte brukar gå sönder..
kolla så du når ner hyffsat och att det inte tokskramlar om motorn.
lite ska väl en kawwa låta,,,

sen de vanliga som kedja,drev hjul o styrlager..
allmänt skick..ser den risig ut är den kanske risig invändigt oså..

Roary

Kamphundsägare
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Thruxton -06
Jag har kört Kle i snart 4 år och tycker att den helt klart är en hoj att satsa på sm första hoj. (Nu tänkte jag sälja min så jag kanske är lite partisk) Den är som många säger "Bra på allt men inte bäst på något" och det tycker jag sammanfattar hojen bra. Den är bra att köra på grus och asfalt med. Den funkar att åka långt med, körställningen är bekväm och sadeln ganska bred och platt. den har en liten kåpa som faktiskt visar av vinden lite. Den är fantasikt billig att äga med offroad försäkring. Motorn är en av kawasakis vanligaste och mest långlivade och ska enligt ryktet vara närmast odödlig. Paralelltwinen vibrerar inte störande och draget är bra för en 500.

Det man ska titta på innan man köper den är framförallt att kamkedja/sträckare är bytt och inte skrammlar. Kamkedjesträckaren är en svag punkt. Avgassytememet är ett helsestem och kostar runt 14000 så att det är oskadat är viktigt att kontrolera. Godset är ganska tjockt så det går oftast att svetsa men varför chansa? Kontrollera också att den inte drar tjuvluft och baktänder. Däck kostar ca 500-1000 kr så om dom är fräsha spelar ingen större roll, men kan vara en anledning att pruta lite.

Jag har varit mycket nöjd med min, men tänker sälja den för att jag har vuxit ur den, efter ett tag vill man alltid ha mer effekt och en 500 är trots allt bara en 500.

Lycka till med köpet och hör av dig om det är något du undrar (eller om du vill köpa min..:))

Josse

Ny medlem
Gick med
3 May 2007
Hoj
Kawasaki
Hej,
tack för all information. Köpte dock KLE:n idag. :tungan
Hoppas att jag inte åkte på en nit.
Blev överraskad(!) över hur hög den var och i mina ögon sett "stor" - läskigt. :)
Kan bli intressant att se hur det skall gå med att lyckas manövrera den genom serpentinbanan.
Är serpentinbanan fortfarande på tid?

/J
Jag har kört Kle i snart 4 år och tycker att den helt klart är en hoj att satsa på sm första hoj. (Nu tänkte jag sälja min så jag kanske är lite partisk) Den är som många säger "Bra på allt men inte bäst på något" och det tycker jag sammanfattar hojen bra. Den är bra att köra på grus och asfalt med. Den funkar att åka långt med, körställningen är bekväm och sadeln ganska bred och platt. den har en liten kåpa som faktiskt visar av vinden lite. Den är fantasikt billig att äga med offroad försäkring. Motorn är en av kawasakis vanligaste och mest långlivade och ska enligt ryktet vara närmast odödlig. Paralelltwinen vibrerar inte störande och draget är bra för en 500.

Det man ska titta på innan man köper den är framförallt att kamkedja/sträckare är bytt och inte skrammlar. Kamkedjesträckaren är en svag punkt. Avgassytememet är ett helsestem och kostar runt 14000 så att det är oskadat är viktigt att kontrolera. Godset är ganska tjockt så det går oftast att svetsa men varför chansa? Kontrollera också att den inte drar tjuvluft och baktänder. Däck kostar ca 500-1000 kr så om dom är fräsha spelar ingen större roll, men kan vara en anledning att pruta lite.

Jag har varit mycket nöjd med min, men tänker sälja den för att jag har vuxit ur den, efter ett tag vill man alltid ha mer effekt och en 500 är trots allt bara en 500.

Lycka till med köpet och hör av dig om det är något du undrar (eller om du vill köpa min..:))

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM