Kawasaki kx 250 2001 defekt ramlager hjälp

pleppy

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2017
Hoj
kawasaki
hej!
Undrar innan jag köper en defekt cross;
Ägaren säger att ramlager behöver bytas innan den kan startas men han har köpt ett helt vevaxel kitt ist för enbart ramlager.
Ska den gå att starta med defekt ramlager?
Vad brukar såna här arbeten kosta och vart kan man lämna in den i Stockholms området?

Vh.

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
om den går att starta beror på om veven antingen sitter fast eller om den går runt så kan svänghjulet varit i spolarna på tändplattan och då är spolarna med rätt stor säkerhet kass med
behöver du lämna bort jobbet så får nog hojen vara gratis om det ska vara någon idé för dig

pleppy

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2017
Hoj
kawasaki
om den går att starta beror på om veven antingen sitter fast eller om den går runt så kan svänghjulet varit i spolarna på tändplattan och då är spolarna med rätt stor säkerhet kass med
behöver du lämna bort jobbet så får nog hojen vara gratis om det ska vara någon idé för dig

Den går runt när man kickar.
Får köpa den för 9000 med ryggplatta, hjälm, skor, knäskydd mm samt vevaxel kitt värt 4000.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Köp inte skrot det blir alltid dyrare än man tror från början.

Max en 1000 lapp annars skit i skrotet.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Vad kostar en som funkar och är i ok skick?
Det är en 17 år gammal crosshoj räkna med att det är mycket som är slitet.

Varför lagar inte nuvarande ägaren den när han köpt hem delarna?
Begagnade kläder och skydd kan du hitta nästan gratis.

Kan du inte skruva själv så köp något som fungerar.
Jag skulle inte köpt den

pleppy

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2017
Hoj
kawasaki
Köp inte skrot det blir alltid dyrare än man tror från början.

Max en 1000 lapp annars skit i skrotet.

så pass :/
Den ser inte ut som skrot iaf..
Ska man kunna starta den om ramlagret är trasigt ?
Han säger att den bara slutade fungera helt plötsligt.
Kan det inte vara andra problem som får den att inte starta ?

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
som jag skrev förut att blir ramlagren glappiga nog så kan svänghjulet gå i spolarna och pickup på tändplattan då blir det skrot av det. mitt råd är kan du inte skruva själv köp något som funkar istället.att tänka på med är att en cross/enduro hoj som är 17 år gammal är en forntidsmaskin

pleppy

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2017
Hoj
kawasaki
som jag skrev förut att blir ramlagren glappiga nog så kan svänghjulet gå i spolarna och pickup på tändplattan då blir det skrot av det. mitt råd är kan du inte skruva själv köp något som funkar istället.att tänka på med är att en cross/enduro hoj som är 17 år gammal är en forntidsmaskin

okej, tråkigt att höra. Tyckte det var ett bra pris för en leksak på landet :/

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Hoj
okej, tråkigt att höra. Tyckte det var ett bra pris för en leksak på landet :/

tråkigt när man kommer med dåliga nyheter men leta upp något som funkar istället :tummenupp
så blir det nog kul på landet :banana

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
SH är generellt snabba att döma ut allt som heter cross. De är alltid helt slut efter 2 år och en crosshoj har alltid plågats av elitförare och gått på maxvarv konstant...

För oss som kör på olika nivåer så ser verkligheten lite annorlunda ut. Dock är det som sagt en gammal hoj med okänt fel. I det läget kommer det lätt dra iväg mer pengar än du tror. Kolla bara vad en packningssats kostar. Om det bara är ramlager och du har ett helt vevkit (med lager) så är jobbet inte så svårt, om du har tillgång till bra verktyg och kan skruva. I annat fall skall en verkstad ha 800 Sek/h för att riva och sätta ihop hela motorn. Du landar då mellan 14-18. Du skall vara väldigt säker på att det är bra utrustning som du ändå behöver och att cykeln i övrigt r hel och ren, annars finns det bättre affärer.

Som någon skrev är det bättre att nuvarande ägare lagar den och att ni kommer överens om ett pris för en fungerande cykel.

pleppy

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2017
Hoj
kawasaki
eftersom den bara slut fungera och han tror det är ramlagret, är det ens säkert det då? kan det inte va nått annat simpelt ? Ska kolla stift osv nån dag.

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
eftersom den bara slut fungera och han tror det är ramlagret, är det ens säkert det då? kan det inte va nått annat simpelt ? Ska kolla stift osv nån dag.

Eller så är det ramlagret, PLUS något annat dyrt följdfel, typ att svänghjulet lossnat och sabbat statorn, kanske gett överslag i tändspolarna och blåst dem. Säger inte att det är just det, eller har gått till precis så, men sättet som säljaren uttrycker sig på gör att jag skulle dragit öronen åt mig. Låter inte förtroendeingivande.

Dvs, jag vet inget specifikt om Kawasakis crossar, men det låter som stor risk att du står med en dyr skrothög som fortfarande inte funkar. Trasiga saker hade jag bara köpt ytterst billigt eller av någon jag litar på.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Misstänker man ramlagret så är det sannolikt på grunder att det började låta illa innan det slutade starta.

Kan man inte skruva motorer själv så skall man inte köpa en hoj med rasad motor och oklar diagnos.

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Om vevlager gått hädan kan även cylindern och kolv vara repig , de är ganska stor risk typ 50% att cyllen är väck!! Ny kolv och cylinder alt ny Nikasil i cylinder kostar ca 4500kr grovt gissat. Lägg därtill packningar och nya ramlager + drevaxelager som man minst måste byta + ev fler lager vilket drar iväg ca 2000+kr.

Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Min kx125:a dog plötsligt för att halva kolven försvann och återfanns i ungefär 100 delar nere i vevhuset. Då behövde nog ramlagren bytas, och lite annat. Jag säger inte att det är så, men i princip vad fasen som helst kan vara fel på den. Hur gammal är den? Är det en 2015 som gått 60 timmar är det en sak, är det en 1987 års modell så är det en helt annan...

pleppy

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2017
Hoj
kawasaki
2001 är den ifrån.
försökte starta den idag, kicken är något tung och går ner i hack typ.
Finns det ingen i Stockholm som kan kika på den, kan självklart betala för det lilla jobbet.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin