Coola Ola
Progressiv klassicist
Nej, fördelarna är nog inte så stora att nackdelarna övervinns. Särskilt inte för racing.Mitt antagande är att om det är en bättre teknik bör den vara snabbare och vinna. Det har hittills inte hänt.
Nej, fördelarna är nog inte så stora att nackdelarna övervinns. Särskilt inte för racing.Mitt antagande är att om det är en bättre teknik bör den vara snabbare och vinna. Det har hittills inte hänt.
KAwasaki verkar ju tro att det är en kostnadsbesparing, och sedan lite vikt då man inte behöver en lika styv ram till styret för att kunna hantera vridmomentet från gaffelns hävarm. Några fördelar med framförandet, mjaeh det är väl tveksamt om det finns någon märkbar skillnad för vandliga dödliga, förutom då att man delar upp de olika krafterna som gaffeln måste hantera, men det är ju mest akademiskt.Vad finns det att vinna med navstyrning?
Det är väl som vanligt en elegant lösning på ett icke existerande problem?
Jag vill minnas att det skulle förhindra att hojen niger vid inbromsning men vad är fördelen med en hög tyngdpunkt vid inbromsning?
En mer vertikal riktning på fjädringen men framgaffelvinkeln är ju inte så brant att det är nåt riktigt problem.
Jag ser däremot en nisch för navstyrning och det vore en tvåhjulsdriven terränghoj med kardan till framhjulet. Tänker mig typ TW200. Men intresset för tvåhjulsdrivna hojar verkar ju ha varit svalt med tanke på hur de gått för de som försökt och försöker.
Googla på lefas bikeVad finns det att vinna med navstyrning?
Det är väl som vanligt en elegant lösning på ett icke existerande problem?
Jag vill minnas att det skulle förhindra att hojen niger vid inbromsning men vad är fördelen med en hög tyngdpunkt vid inbromsning?
En mer vertikal riktning på fjädringen men framgaffelvinkeln är ju inte så brant att det är nåt riktigt problem.
Jag ser däremot en nisch för navstyrning och det vore en tvåhjulsdriven terränghoj med kardan till framhjulet. Tänker mig typ TW200. Men intresset för tvåhjulsdrivna hojar verkar ju ha varit svalt med tanke på hur de gått för de som försökt och försöker.
Vad finns det att vinna med navstyrning?
Det är väl som vanligt en elegant lösning på ett icke existerande problem?
Jag vill minnas att det skulle förhindra att hojen niger vid inbromsning men vad är fördelen med en hög tyngdpunkt vid inbromsning?
En mer vertikal riktning på fjädringen men framgaffelvinkeln är ju inte så brant att det är nåt riktigt problem.
Jag ser däremot en nisch för navstyrning och det vore en tvåhjulsdriven terränghoj med kardan till framhjulet. Tänker mig typ TW200. Men intresset för tvåhjulsdrivna hojar verkar ju ha varit svalt med tanke på hur de gått för de som försökt och försöker.
Minns jag rätt så var storyn att när Bimota utvecklade Tesin så sattes snabbaste varvtiden av den minst erfarne testföraren. De andra hade svårt med inbromsningar och känslan genom kurvorna.Det handlar ju också om vana och erfarenhet av ett radikalt annorlunda system. Många roadracingförare som har provat hojar med navstyrning och dylikt har klagat på avsaknad av känsla från framänden. Då det är ett okänt system för mekanikerna så blir också möjligheterna att justera fjädringen optimalt sämre, jämfört med ett system som funnits i bruk i sextio-sjuttio år eller så.
Vad är det för gafflar du tänkte på inom MTB? Det finns flera med parallellogram (t.ex Lauf), men de snålar ofta på själva dämparen och kompromissar med fjädern genom att använda bladfjäder i komposit som dessutom är bärande. Det kan bli bra men är svårt att anpassa när förarens vikt går från 50-100 kg (eller mer i mitt fall). Den sista gaffeln som verkligen hade potential med denna konstruktion var AMP Research B4 på 90-talet.
Någon variant med navstyrning kommer vi aldrig se på cykel av viktskäl. En Cannondale Lefty väger 1700 gr och är styvare än allt annat på marknaden i sin klass. kan du slå det samtidigt som du har styrutslag på 180 grader så lycka till. På MC är begränsningarna gällande låg vikt, styrutslag etc. betydligt mindre.
Den sista var lite intressant. Dock står jag fast vid att nyttan på en MTB kraftigt understiger viktökning och kostnad.Hej, denna jag syftade på, Trust. Men även de två andra länkarna.
Den sista var lite intressant. Dock står jag fast vid att nyttan på en MTB kraftigt understiger viktökning och kostnad.
Den sista är ju mer eller mindre (eller exakt) en Hossack-gaffel. Spontant tänker jag att kunna bromsa utan att inteckna fjädringsvägen när man kör i brant terräng inte är fel?
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |
|
CFMOTO 800MT-X
CFMOTO har presenterat 800M... |
|
Stora Motorcykelkatalogen 2025
Nu går vi in i slutfasen gä... |
|
Aprilia Tuono 457
Efter framgångarna med spor... |
|
Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo
År 1825 öppnades det välkur... |
|
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |