Kawasaki vill inte starta snälla hjälp

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Hoj
r1 2003
min förta hoj vill inte starta efter bensin slut började hacka förgasarsmällar tror det va bensin slut vred om den till reserven inget hände nu vill hanb inte starta. den går runt och allt men vill inte gå igång vad kan det vara för fel

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Hoj
1976 Honda Z50a
Har du gott om bensin i tanken kan det vara bränslepumpem som lagt av.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Är tändstiften blöta eller torra när du kört på startmotorn?
Har du kollat engine off/run-knappen?

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Din kawasaki är från 1998.
Tanken är inte helt ren efter alla dessa år. Du fick med bottensatsen då du körde slut på soppan!!
Töm tanken, gör rent den från smuts, rost mm. Mitt tips är att skölja med hetvatten och citronsyra, finns i varje mataffär eller i storpack tex hos Ö.B. Dammsugaren kan vara till hjälp, för att få bort rostflagor.
När du rengjort tanken ska du göra rent bränslekran och förgasare.
Syra neutraliseras med en bas, det finns i mataffären, bikarbonat. Endast en liten mängd krävs, för neutralisering av syran. Skölj med E85, som tar bort vatten eftersom det innehåller alkohol.
Förgasaren gör du rent med din spray, 5 eller 6 eller WD 40 u name it. Tryckluft funkar det med.
Dina munstycken kan få ligga någon timme i ättikssprit, även den från mataffären, eller biltema, då det kallas ogräsättika hos dem.
Om det är något annat fel, som plötsligt dök upp samtidigt som du körde slut på soppan, ja, då vet du i alla fall att du rensat och gjort rent för första gången efter 17 år.
Lycka till
Tobbe

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag skulle felsköka med att ge den lite bensin genom luftfilter först. Se om den svara på den behandlingen. Gör den inte det skulle jag börja fundera över tändsystemet. Speciellt när du fick baktändningar som jag förstod det.

Gör den det så är det nog något med skit i tank/bensinkran.

Innan jag skulle gå all out hade jag kollat födet ut ur bensinkran. Har du bra där är felet efter tanken.

När du fick i reserven på bensinkran, rullade du då eller du kom till ett stillastående och riktigt sög ut sista droppem ur förgasarna?

Last edited:

J-Nil

Rock'n roll and Brew
Gick med
17 May 2006
Hoj
Yamaha R6 -99
Då ska tanken ha blivit sköljd och fylld med vatten åtskilliga gånger innan man börjar suga i den med en dammsugare! Annars kommer dammsugaren dra i sig bensinångor och med tanke på hur en dammsugarmotor gnistrar så lär den smälla redigt :brinnerup

Kan bara instämma! En bekant startade sin dammsugare bredvid sig i en smörjgrop. Det gick illa och han blev rejält brännskadad.

// Jonas

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Då ska tanken ha blivit sköljd och fylld med vatten åtskilliga gånger innan man börjar suga i den med en dammsugare! Annars kommer dammsugaren dra i sig bensinångor och med tanke på hur en dammsugarmotor gnistrar så lär den smälla redigt :brinnerup
Absolut, du har helt rätt och påpekandet är viktigt! Borde tänkt på det i mitt inlägg.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha