Kawasaki ZX10R 2016 -> hur svarar den på modifikationer?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Läser man alla tester verkar ZX10R inte riktigt kunna nå upp till samma nivå som nya R1:an när det gäller motorn. I övrigt verkar det absolut inte vara något fel på chassiet.

Dock snackas det väldigt mycket om att hojen är euro 4 och att det eventuellt är det som ställer till det när det gäller motorn. Eftersom r1:an vinner alla tester känns det som om nya ninjan är en underskattad hoj i originalskick.

Finns det någon här som har erfarenhet av en 2016-> med linkpipe, annan dämpare, mappning, drevning osv? Finns en del att läsa om i USA forumen men där är väl ninjan strypt i original utförande.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
I usa är R1an oxo strypt jag tror man behöver byta avgassystem och sen flasha hojen för att bli av med euro4 tjaffset. I övrigt äger ju kawan sönder yamahan i wsbk så nog måste det gå att få till den!?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
I usa är R1an oxo strypt jag tror man behöver byta avgassystem och sen flasha hojen för att bli av med euro4 tjaffset. I övrigt äger ju kawan sönder yamahan i wsbk så nog måste det gå att få till den!?

Wsbk är så långt ifrån standardhojen att det i princip blir irrelevant :)

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Sant men jag inbillar mig att man måste ha ett bra grundpaket även där för man får ju inte göra precis vad som helst. Det som kawan vinner på i testerna är ju fjädringen, den får kritik för att den är sjukt sportig i körställningen och att den är så stor i jämförelse med R1an.

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Måste bara fråga...
Är du så bra att det spelar roll vilken av två flång nya literklubbor du väljer?

Tester är ju bara bra för att visa vilka man ska välja bort direkt sen är skillnaden oftast för liten för att avgöra vilken av topparna man ska välja. Allt prat om register osv är ju bara ett decat rör med mappning och kanske drevning från att vara glömt.

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Måste bara fråga...
Är du så bra att det spelar roll vilken av två flång nya literklubbor du väljer?

Tester är ju bara bra för att visa vilka man ska välja bort direkt sen är skillnaden oftast för liten för att avgöra vilken av topparna man ska välja. Allt prat om register osv är ju bara ett decat rör med mappning och kanske drevning från att vara glömt.

Absolut inte, är heller inte valet i att köpa en ZX10R. Utöver mitt största intresse att köra cykel så är jag även nyfiken och intresserad av tekniken.

Själv kör jag RC8 som definitivt är inget effektmonster, en gixxer från 2005 klår den effektmässigt, och inte kan jag hantera den än heller!

Sen finns det även dokumenterat på film hur kasst jag kör, har du tips är du gärna välkommen att skriva i min andra tråd :)

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja

R1an har väl inte ens euro4 än så länge?
Är väl bara zx10an så vitt jag vet.

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Det kan nog inte bli fel med någon av dagens superbikes, men det är bara kawan som drabbats av Euro4 avgasregler än så länge. Alla andra kommer följa nästa år.
Kawan verkar rejält kompetent med lite fix, som ni säger. Nytt avgas, mappning, omdrevning och den är på banan igen.

Yamahan verkar ju vara ruggigt kompetent redan från början, tillsammans med Aprilian och BMWn, men ingen av dom blir ju sämre av lite kittning. Allt beror ju såklart på vad man ska ha hojarna till.

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
R1an har väl inte ens euro4 än så länge?
Är väl bara zx10an så vitt jag vet.

Nä R1an har inte euro4 än men i usa är dom inte som alla andra så där kör dom någon eco flashning så vartenda jänkare flashar om sina ecu direkt när dom får hojarna.... Fast det va kawan jag tänkte på när jag skrev avgas och flash för att bli av med eu4

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år