Kedje-slack

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Hej

Hur kollar ni kedje-slacket utan att lura er själva?
Både överdelen och underdelen kan ju ha slack, och ibland verkar undre spänd men övre hänger som fasen.
Är tricket att känna på kedjan i N-växel, så fram-drevet snurrar med när man känner?
Tror jag lurat mig själv tillräckligt många gånger nu =)

Tack på förhand!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det du beskriver är egentligen en kedja som är ojämnt sliten/har kärvande länkar.
Du justerar alltid kedjan på friläget så hela paketet snurrar med, det enda du gör annars är att du flyttar spelet och sträcker kedjan över eller under beroende på hur du rullat den...:huvet

För övrigt är det vanliga att justera kedjan stillastående om inte Ducati hittat på nåt nytt italienskt sätt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Ovansidan ska alltid vara spänd/uppsträckt (och är det normalt också), då det är där som kraften överförs. Slack kollas på undersidan.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Om det händer att du skjutsar. Kolla slacket med alla på. Är den som en fiolsträng får du släppa lite till.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Tack för svaren, jag lyckas nog spänna rätt, men nu får jag nåt missljud varje varv som hjulet snurrar, skitstörigt! Omöjligt för er att veta vad det är kanske, men vågar inte köra normalt så ska kolla mer på det ikväll, annars får det bli verkstan..
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Bättre med något för lös än något för spänd kedja
 

Freiherren

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2017
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha r6 2007
Jag fick också ett skitstörigt oljud på köpet när jag bytte drev + kedja på mon r6:a. Ett tjutande ljud som skär i öronen. Är det det du också upplever?
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Lägg upp en bild på hur det ser ut. Från sidan och bakifrån tex så forumrävar här inne kan ge dig den bästa av hjälp. Gärna lagom inzoomat.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Tack för svar, jag såg inget fel på den okulärt, bara hör fel.
Oavsett är mcn på service nu, så vi får snart reda på facit då hoppas jag!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tappade hojen igår när jag tog ner den från C-stödet efter att ha spänt kedjan. Det var inte värt det, nästa gång låter jag bli att spänna kedjan.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Jag fick också ett skitstörigt oljud på köpet när jag bytte drev + kedja på mon r6:a. Ett tjutande ljud som skär i öronen. Är det det du också upplever?

Njäe, kan inte säga att det tjuter. Mer swosh-ljud, som om två grova ytor ginds mot varann, och sen ändras ju ljudbilden när det sker med annan frekvens vid 100 km/h tex då såklart..
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Ovansidan ska alltid vara spänd/uppsträckt (och är det normalt också), då det är där som kraften överförs. Slack kollas på undersidan.

Jo fast man har normalt lika mycket kedja uppe som nere, annat är obra. Och även om översidan är spänd vid drift så är den lika lös som undersidan vid stillastående. Personligen kollar jag kedjan på översidan eftersom det är lättare att komma åt när man sitter på hojen, då vet jag att jag har lika mycket slack på undersidan.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Jo fast man har normalt lika mycket kedja uppe som nere, annat är obra. Och även om översidan är spänd vid drift så är den lika lös som undersidan vid stillastående. Personligen kollar jag kedjan på översidan eftersom det är lättare att komma åt när man sitter på hojen, då vet jag att jag har lika mycket slack på undersidan.

Oj, men det där måste ju bero på vad som pågår. Slacket lär ju ändra sig hela tiden om man gasar, bromsar, växlar.
Och om jag läser instruktionerna rätt kan man ju kolla under eller över, det borde ge nästan exakt samma utfall, OM MAN HAR NEUTRAL växel i så att främre rev kan snurra utan att bakre gör det. Har du växel i och kollar slack kan du ju få vilket resultat som helst beroende på i vilket läge kedjan stannat! Alltså obrukbart..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Oj, men det där måste ju bero på vad som pågår. Slacket lär ju ändra sig hela tiden om man gasar, bromsar, växlar.
Och om jag läser instruktionerna rätt kan man ju kolla under eller över, det borde ge nästan exakt samma utfall, OM MAN HAR NEUTRAL växel i så att främre rev kan snurra utan att bakre gör det. Har du växel i och kollar slack kan du ju få vilket resultat som helst beroende på i vilket läge kedjan stannat! Alltså obrukbart..

Nej. Slacket är konstant hela tiden under förutsättning att skruvarna för kedjespänningen inte är lösa och flyttar sig. Men det skulle innebära en hoj med mycket otrevliga vägegenskaper.

Däremot flyttar sig det slack som finns beroende på om du gasar, motorbromsar eller ligger och "frihjular".
Vid gaspådrag spänns översidan av kedjan upp och allt slack hamnar på undersidan.
Vid motorbroms så hamnar allt slack på översidan och undersidan spänns åt.
När du frihjular ska teoretiskt sett slacket fördelas relativt jämnt mellan över och undersida.

däremot kan slacket variera något beroende på om fjädringen just då komprimeras eller inte eftersom det ju påverkar vinkeln på svingen och därmed avståndet mellan fram och bakdrev något. Det är dock ytterst lite under normal körning.
 

rn85bn

Medlem
Gick med
15 Mar 2017
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Scrambler Icon -15
Nej. Slacket är konstant hela tiden under förutsättning att skruvarna för kedjespänningen inte är lösa och flyttar sig. Men det skulle innebära en hoj med mycket otrevliga vägegenskaper.

Däremot flyttar sig det slack som finns beroende på om du gasar, motorbromsar eller ligger och "frihjular".
Vid gaspådrag spänns översidan av kedjan upp och allt slack hamnar på undersidan.
Vid motorbroms så hamnar allt slack på översidan och undersidan spänns åt.
När du frihjular ska teoretiskt sett slacket fördelas relativt jämnt mellan över och undersida.

däremot kan slacket variera något beroende på om fjädringen just då komprimeras eller inte eftersom det ju påverkar vinkeln på svingen och därmed avståndet mellan fram och bakdrev något. Det är dock ytterst lite under normal körning.

"Och även om översidan är spänd vid drift så är den lika lös som undersidan vid stillastående." - men detta stämmer ju bara om du har neutral växel i. annars kan du ju råkat ha stannat kedjan med motorbroms och när du sen kollar så är undersidan mer spänd än över, om du inte lägger i N och låter främre drev rotera fritt..
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
"Och även om översidan är spänd vid drift så är den lika lös som undersidan vid stillastående." - men detta stämmer ju bara om du har neutral växel i. annars kan du ju råkat ha stannat kedjan med motorbroms och när du sen kollar så är undersidan mer spänd än över, om du inte lägger i N och låter främre drev rotera fritt..

Inte nödvändigtvis, det är bra enklast att lägga i neutralen. Framdrevet roterar även med växel i men inte speciellt mycket.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top