Kedje vård?

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Hur gör ni för att hålla eran kejda i fint skick?
Brukar ni göra rent med avfettning och sen fetta in igen?
eller at bort skiten med 5-56 och sen fetta in?
Skriv hur ni brukar göra och anväda för saker!
hur ofta....

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Smörjer kjedjan vid behov, hur ofta varierar beroende på om man kört i regn, råkat förvirra sig ut på dammiga grusvägar osv, men det brukar bli var 30-50:e mil. Använder sedan några år Motuls kedjespray, verkar fungera OK, smörjer direkt efter körning och låter dunsta över natten, så blir det inte så mycket stänk på fälg och så. Sedan så brukar jag 3-4 ggr per säsong, dvs var 2-300:e mil göra ren kjedjan med lysfotogen, upp på depåstödet, sedan är det bara att gå loss med diskborsten på kjedja och drev mm, så ser allt ut som nytt, skölja väl, och spruta på lite ny kjedjespray.

Finns säkert annan taktik, åsikter om olika kjedjeoljor/vax mm, men det har fungerat bra för mig, kjedjan på förra hojen, TRX, höll 4.300 mil, och VTRns har gått 2.400 mil, och räknar med runt 1.000 mil till innan byte. En viktig sak för kjedjans livslängd, är att se till att den inte är för spänd!

/B

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag gör rent genom att försiktigt hålla en tvåradig stålborste mot kjedjan vid bakdrevet samtidigt som hojen går på tomgång med ettan i. Då slipper jag slabb med nått lösningsmedel som löser upp det vax man lyckats få i kjedjan. Sen på med vax på "insidan" av kedjan igen. Inte för mycket lagom och inte för sällan. Snyggt och rent. Funkar bra.

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Rymding skrev:
Jag gör rent genom att försiktigt hålla en tvåradig stålborste mot kjedjan vid bakdrevet samtidigt som hojen går på tomgång med ettan i. Då slipper jag slabb med nått lösningsmedel som löser upp det vax man lyckats få i kjedjan. Sen på med vax på "insidan" av kedjan igen. Inte för mycket lagom och inte för sällan. Snyggt och rent. Funkar bra.

Stålborste...!?!? Hur bra är det för O-ringarna...?

Edit: Menar inte att vara arrogant jag bara undrar hur du gör för att inte skada o-ringarna?

Så här gör jag:
Jag sprayar på ca. var 20-30:e mil och var 100-150 mil dränker jag en trasa med fotogen och drar runt kedjan så rinner bokstavligen all skit bort. Om det är mycket skit så använder jag en diskborste och borstar av också. Låt rinna av och torka rent lite med torr trasa innan du smörjer den.
Helst bör man smörja kedjan strax efter du kört då kryper oljan eller sprayen in lättare mellan länkarna. Särskilt bra om man anväder spray med vax. Just nu kör jag med Biltemas kedjespray för 29:-. Funkar bra men det blir lite skitigt.

Last edited:

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Jag rengör kedjan med lysfotogen ungefär en gång i veckan samt smörjer med Maxima chainvax i närheten av varje tankning (när jag kommer hem och parkerar för natten). Detta är kanske lite overkill men kedjan är som ny fortfarande efter 1600mil.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
O-ringkedja/vanlig kedja: 556/fotogen/diesel och diskborste. Torka av/rent. Olja eller vaxa (ej vanlig kedja). Förbjudet: alla former av lösningsmedel som är mer lättflyktiga än fotogen och definitivt INTE högtryckstvätt.

Värma upp kedjan i garaget går bra med en gasolbrännare om hojen står på tomgång med ettans växel på centralstödet/race-stand.

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Hur skulle det vara med högtryckstvätt? Man kanske får man maskera en del innan man använder högtryckstvätten isf? Någon som vet? :confused:

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0