Kedjebad/-rengöring?

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
Hej alla kunnigare! :)
Jag har försökt hitta information om hur man på bästa sätt gör rent en kedja, men med förvirrad framgång.
I mitt fall är det en kedja som gått en del grus och det har då samlats en del damm på den som jag då vill ha bort.
Jag skulle kunna borsta men då finns risken att jag missar en del men det jag fruktar mest är då att skada tätningarna (X-ringskedja).

Så jag tänkte om det finns något lämpligt bad.
Vissa rekommenderar diesel, men efter att ha sett vad det gjorde med KTMens avgasportstätningar så står jag över det och vill gärna slippa den huvudvärken med min kedja.
Vissa säger att man ska ha fotogen, andra säger att det också är skadligt. Någon avrådde från fotogen men tipsade om lysfotogen, var det en förvirrad man eller är det skillnad på dom i gummiangrepps-synpunkt?
Motorolja plus lite försiktig tandborstning har rekommenderats, någon för/emot?

Kort sammanfattat: Vad gäller för att få rent en kedja? Varför är det så?
(En bra motivation får det hela mer trovärdigt, trots allt internet det här... :rolleyes: )

Ha det bra och tack på förhand!

Mvh Erik
 
WD-40 har jag gjort rent med några ggr, kedjan har inte ramlat av ännu iaf. Hurvida det är ekonomiskt eller inte har jag inte riktigt räknat på men tycker det är lätt att få rent med det, nackdelen är att det hamnar gärna lite överallt...
 
Vad skulle vara fel med diesel, det är ju huvudingrediensen i dom flesta bra avfettningar och skonsamt mot gummi också, det är ju egentligen en lättflytande olja.
 
Vad skulle vara fel med diesel, det är ju huvudingrediensen i dom flesta bra avfettningar och skonsamt mot gummi också, det är ju egentligen en lättflytande olja.

Sist jag använde diesel med gummitätningar blev tätningarna ca 20% större och ordentligt spröda, det är inte min definition av skonsamt.
 
Biltemas kedjeborste och lampolja. Funkar prima.

Och för att göra det hela några kronor billigare så kan du ta tändvätska istället då det är Exakt samma sak förutom att etiketten ser annorlunda ut
 
Japp håller mig till gänget som förespråkar lampoljan med tillbehör som borstar, uppsamlingsbunke, trasor, med mera.
Gjorde själv rent min kedja och drev med mycket gott resultat. Skall snart göra om denna proceduren så den står rengjord och inoljad över vintern. Lycka till :tummenupp
 
hej
tvätta med lacknafta.det mjukar inte upp o ringarna
mvh peter

Blir så trött på folk som förespråkar sina egna påhittade trix. "Jag gör alltid så, funkar skit bra!..."

Om man läser vilken mc manual som helst så är det kerosene (fotogen) som gäller.

Lacknafta måste vara bland det sämsta man kan använda.

\Masonit
 
Last edited:
Last edited:
Japp, antingen återanvända sprutflaska med lampolja eller bada, sen borsta med antingen biltemas kedjeborste eller nått liknande

Själv kör jag på tandborste, budgetversonen :D
 
Blir så trött på folk som förespråkar sina egna påhittade trix. "Jag gör alltid så, funkar skit bra!..."

Om man läser vilken mc manual som helst så är det kerasine (fotogen) som gäller.

Lacknafta måste vara bland det sämsta man kan använda.

\Masonit
Stämmer!! Detta är från min handbok till Suzuki GSX 1400
 

Bifogat

  • IMG_0284.jpg
    IMG_0284.jpg
    240.8 KB · Visningar: 195
Och för att göra det hela några kronor billigare så kan du ta tändvätska istället då det är Exakt samma sak förutom att etiketten ser annorlunda ut

Är du helt hundra på det? Tändvätska (T-gul) luktar väl ganska skarpt vilket lampolja inte gör?
Kan ha fel då jag förmodligen aldrig varit helt nykter vid en grill... :D
 
Ang diesel så är det ju sk miljödiesel som säljs på landmackarna sedan många år. Sedan en tid innehåller den 5% FAME. Dvs ofta rapsmetylester, RME. Rätt aggressivt mot många gummikvalitéer jämfört med gamla fetdieseln.
 
Blir så trött på folk som förespråkar sina egna påhittade trix. "Jag gör alltid så, funkar skit bra!..."

Om man läser vilken mc manual som helst så är det kerasine (fotogen) som gäller.

Lacknafta måste vara bland det sämsta man kan använda.

\Masonit

Berätta vad det är för skillnad på lacknafta och fotogen som gör att lacknafta är så dåligt.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top