Kedjelås eller inte

"Masen"

Bikerboyz medlem
Gick med
11 Sep 2004
Ort
Vendelsö
Hoj
R1
Har tagit bort kedjan för en ordentlig rengöring och smörjning. Ska jag nita kedjan när jag sätter tillbaks den eller kan jag sätta dit ett kedjelås?? Somliga säjer att kedjan måste nitas andra säjer att kedjelås håller lika bra...
Kan nån bring klarhet i detta :va
 

mankan

Godis är gott!
Gick med
28 Aug 2003
Ort
Det burgna Täby, stan på landet!
Hoj
Suzuki DR 650 SE 1999
Jag har också hört argumenten för och emot kedjelås och att nitat ska vara Sååå mycket bättre. Faktum är att min polare (som är MC-mekaniker) sa att ett kedjelås fungerar precis lika bra som ett nitat. Förutsättningen är att det monteras korrekt, dvs. med den slutna delen framåt (i färdriktningen). Han gjorde iaf. det på min när han bytte drivpaket åt mig (må så vara att jag inte hade ett nitlås med mig), men jag har då inte märkt någonting som skulle vara sämre med det.

Nu vet jag att en himla massa människor kommer att tala om för mig hur fel han har och att det bara är en tidsfråga innan kedjan lossnar och allt går åt helvete. Hur som helst så litar jag på honom och kommer att köra med kedjelåset tills det blir dags att byta drivpaket. Då sätter jag på ett nitlås eftersom jag ändå har skaffat ett.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vad jag förstår är risken med kedje-clips att det kan glappa upp sig och till slut ramla loss, vilket ju inte är speciellt bra. Själv har jag lagt en klick lim på mitt clips så att det inte ska kunna röra på sig. Hade tänkt det som en tillfällig lösning, men funderar på att låta det vara eftersom jag helt enkelt inte kan tänka mig att clipset skulle kunna hoppa loss som det sitter nu.
 

ThomasS

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Timrå
Hoj
zx10r
PacMan skrev:
Vad jag förstår är risken med kedje-clips att det kan glappa upp sig och till slut ramla loss, vilket ju inte är speciellt bra. Själv har jag lagt en klick lim på mitt clips så att det inte ska kunna röra på sig. Hade tänkt det som en tillfällig lösning, men funderar på att låta det vara eftersom jag helt enkelt inte kan tänka mig att clipset skulle kunna hoppa loss som det sitter nu.

Jag tappade kedjan förra året på mittsverigebanan med låsclips, fick då hjälp på plats med ett nytt clipslås, som jag dessutom najade och siliconerade, efter någon vecka satt endast halva clipset kvar tackvare siliconet.

Jag kommer aldrig mer att köra med clipslås (dom var monterade åt rätt håll)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ett korrekt monterat högkvalitativt kedjelås där kedjelinjen är korrekt innebär normalt sett inga problem. Dock måste ett clipslås bevakas och bytas ut med jämna mellanrum så man slipper obehagliga överaskningar. Dessutom skall det absolut najjas .

En nitad kedja rekomenderas på gatcyklar där användaren lägger tid och energi på annat än att kontrolera kedjelåset. Dessutom så lider man inte av att inte kunna plocka av kedjan på en gatcykel då utväxlingsförändringar inte är frekvent förekommande.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
norrlansguld skrev:
Jag tappade kedjan förra året på mittsverigebanan med låsclips, fick då hjälp på plats med ett nytt clipslås, som jag dessutom najade och siliconerade, efter någon vecka satt endast halva clipset kvar tackvare siliconet.

Jag kommer aldrig mer att köra med clipslås (dom var monterade åt rätt håll)

Vad menar du med halva clipset? :va Hade det brutits sönder eller vadå?
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ett korrekt monterat kedjelås behöver knappt ens låsclipset, men det gäller bara vid första monteringen med ett vertyg som pressar på länkplattan på rätt sätt, dvs absolut parallellt på länkpinnarna. Egentligen ska du byta kedjelås efter första demonteringen, men så länge du använder rätt verktyg vid (de)monteringen funkar det upp emot 3 till 4 gånger.

Använder du en polygrip eller hammare när du monterar kedjelåset... kommer det att lossna, förr eller senare.

I vilket fall som helst ska du använda ett kedjeverktyg - och eftersom det kan användas för både kedjelås och nitade kedjor... är valet rätt enkelt på en gathoj som inte behöver ta bort kedjan förrän den är slutkörd. Nita.
 

Osmium

Don't follow me, I'm lost too...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Yamaha
Jag tappade mitt kedjelås någon månad efter att jag bytt kedjan i somras.
Låset var monterat åt rätt håll!
Jag upptäckte att det saknades när jag skulle kolla kedjespänningen och som tur var var låsningen på "rätt" ställe.
Jag vet inte hur länge jag kört utan kedjelås men det höll iallafall några lugna kilometer till mc-verkstaden där jag fick det nitat.
Så numera kommer jag alltid köra med nitad kedja!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Om du vill va säker, kör med NITAD kedja

Det finns ju en anledning till varför det står i SVEMO reglerna att kedjelås ska va najjat och helst fastsatt med silikon eller liknande också

Kedjelås spricker, lossnar, försvinner... NITAD kedja ska du ha

allt annat suger svettpung! :fatta!
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Kedjelås funkar bra, ......till 99,5 %.
Jag har provat dom 0,5% övriga procenten ...hål i blocket blev resultatet.
Detta trots rättvänt kedjelås + silikon + najning. Detta var iofs i ERF-sammanhang (större risk än vid gatåkning inbillar jag mig).

Så har du inte tänkt plocka av & på kedjan i tid & otid, ...använd nitat !
 

HanneZ

Guest
Finns det någon nackdel med nitad kedja förutom vid demontering?
 

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Ort
I en våt kartong
Hoj
Ruski motard
Masen skrev:
Har tagit bort kedjan för en ordentlig rengöring och smörjning. Ska jag nita kedjan när jag sätter tillbaks den eller kan jag sätta dit ett kedjelås?? Somliga säjer att kedjan måste nitas andra säjer att kedjelås håller lika bra...
Kan nån bring klarhet i detta :va

jag kan inte se några nackdelar med kedjelås, bara man har rätt verktyg så har det alltid hållt för mig! har dock själv upptäckt att min egen kedja har blivit kass på senaste, två länkar har rostar fast lr nåt och sitter ihop stenhårt, jag har försökt att jobba upp det med tänger och smörjfett men det hjälper inte! vad ska man göra? plocka isär och sätta in ett kedjelås istället lr kan man fixa det utan?? jag har inte pengar till en ny oringskedja så det får bli budgetlösning....
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Kör NITAT !!!!

Aldrig hört att ett nitat lås get sig. Har hört alldeles för många gånger clip´s lås get sig...varför chansa på en gathoj ?????
 

ZERO-Fighter

Hotrodder...
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki 1327 CR
Klarade vänsterbenet (skinkan) med 5mm när kedjelåset släppte på Karlskoga. Förintat kedjeskydd, uppsprättad dyna underifrån, hål i blocket och taskigt driv var resultatet.
Nitat rules!
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Absolut NITAT... har själv upplevt när låset hoppat av, dock så var farten så pass låg att inget pajja..

Har en kompis det gick sämre för, kedjan slog sönder motorblocket men han klarade sin vad med blotta förskräckelsen, tur att det blev garantijobb för annars hade det blitt DYRT... :3freak

Som sagt, ska du inte tävla och ändra utväxlingar mm utan bara harva landsväg är bara nitat alternativet, varför överhuvudtaget chansa?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top