Kedjelåset från BILTEMA SPRACK!!

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Skauune
Hoj
R1 -98 m.m.
hallå ja, körde idag en runda med hojen och körde lite motorväg hemåt i rätt snabba farter.

När jag kör av på avfarten körde då runt 20-30 km/h så hör ja något rassel ljud och jag tittar automatiskt ner och ser hur kedjan går i sidled så ja bromsar till o kör in till kanten och ser hur kedjan ligger på marken bakom mig :lol
Har en 530 från biltema som ska ändå funka rätt bra, har knappt hunnit med o köra 50 mil med den och kedjelåset sprack, Dock va de inte ett sådant kedjelås man använder ett pressverktyg för o sätta fast utan sånt clips som man glider på. Så kan rekommendera alla att inte använda Biltemas kedjelås som man glider på ett clips!

Är det någon i skåne som har eller vill komma och pressa på ett kedjelås för en slant då jag aldrig kommer köra med kedjelås med clips!

Kan bara säga tur det inte hände på motorvägen… Bör man reklamera kedjan hos biltema?
 

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Skauune
Hoj
R1 -98 m.m.
Ska jag vara ärlig så kollade jag inte och såg inte kedjelåset på vägen heller, jag var rätt chockad så jag såg till och ta kedjan och såg till att jag flyttade mig från vägbanan
 

offeranod

Hellre ungefär rätt än precis fel
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Dalarna
Hoj
BMW R1250GS -22
Tur att inte kedjan slog sönder något!
Biltema......
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Man kör aldrig hoj utan nitade kedjor oavsett om kedjan kommer från Biltema eller någon annan leverantör.
 

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Skauune
Hoj
R1 -98 m.m.
O "clipset" va monterat år rätt håll???
Japp såklart!

Kedjan är det inget fel på men kedjelåset tyckte jag kändes lite B kvalitet från första gången jag satte på det, men fick inte tag på verktyg o pressa i kedjelås med så körde med det sålänge.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Man kör aldrig hoj utan nitade kedjor oavsett om kedjan kommer från Biltema eller någon annan leverantör.

Iaf inte en sporthoj, crossen kör jag med clips så man kan ta av kedjan och göra rent då och då. Tappade ett clipslås på min zx9 för massa år sen, slog sönder oljepump och grejer vill jag minnas. Var nån såndär dyr orginalkedja RK eller EK eller nåt sånt, rena skräpet ju :p lika kassa som biltema
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du monterat ett sådant kedjelås på en hoj med mer än tjugofem hästkrafter så får du fan skylla dig själv. Riktiga hojar har alltid nitade kedjor (och riktiga kedjor som ej säljs av Biltema).
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Japp såklart!

Kedjan är det inget fel på men kedjelåset tyckte jag kändes lite B kvalitet från första gången jag satte på det, men fick inte tag på verktyg o pressa i kedjelås med så körde med det sålänge.

Det finns 4 håll att montera clipset på och bara ett är rätt, så du är med på det ;)
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
tror ni verkligen att det är BILTEMA´s fel ? isf har ni en rätt dålig insyn på saker o ting

Biltema äger inga fabriker nånstans, de köper bara in i stora volymer.'
Alla Biltemas kedjor & lås är av märket REGINA - ett av världens största.
 

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Skauune
Hoj
R1 -98 m.m.
1 det är inget fel på Biltema kedjan då jag läst om fler som kör på den. tex ngn med sin gsxr turbo här på forumet.

Dock kändes kedjelåset lite fattigt, och sen så har jag kört på sånna kedjelås innan fast dock inte från biltema… Men diskussionerna ballar ju alltid ur på sporthoj…

Någon som har ett pressverktyg i skåne som e villig och låna eller komma ut o slänga på ett kedjelås?? mot betalning såklart
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alla Biltemas kedjor & lås är av märket REGINA - ett av världens största.

Det förklarar ju i så fall ett och annat. Regina har ju nästan eliminerat sig själv från marknaden genom tveksamma materialval och obefintlig kvalitetskontroll. Om det är den skiten som någon har lurat på Biltema så gäller verkligen STAY AWAY...!

Om man är skåning förstår jag inte varför man inte handlar hos Addemoto...? Kvalitetskedjor från EK till mycket bra pris, även försäljning och utlåning av nitverktyg.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Det förklarar ju i så fall ett och annat. Regina har ju nästan eliminerat sig själv från marknaden genom tveksamma materialval och obefintlig kvalitetskontroll. Om det är den skiten som någon har lurat på Biltema så gäller verkligen STAY AWAY...!

Om man är skåning förstår jag inte varför man inte handlar hos Addemoto...? Kvalitetskedjor från EK till mycket bra pris, även försäljning och utlåning av nitverktyg.

RK-kedja från UK/EBAY. med lås, 520 (icke o-ring) 116länkar, 280kr med frakt
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
På högprestandahojar är nitade kedjelås och kvalitetsprylar en nödvändighet både för din och kompisarnas säkerhet. Detta eftersom sporthojsförare ofta kör inspererat i grupp eller på bandagar. Ett kedjebrott kan orsaka ett oljeutsläpp som skapar en masskrash på vägen eller banan.
 

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Skauune
Hoj
R1 -98 m.m.
Visste inte det med att Addemoto hade utlåning av nitverktyg.
Ska ta och köpa ett nitkedjelås och nita fast det och fortsätta köra vidare då jag anser att det inte är något fel på biltema kedjan.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
hallå ja, körde idag en runda med hojen och körde lite motorväg hemåt i rätt snabba farter.
Ja då är det helt naturligt att clipset på kedjelåset släppte. Över främre kedjedrevet utsätts clipset vid tex 8200 RPM på motorn (203km/h) och 6an för över 2000g enligt gearing commander, R1:a 98 . Dvs en pryl som väger 1gram drar med över 2kg.
Vad väger clipset? Halva clipset?
För mig helt naturligt clipset delade på sig. När man sedan lägger till vibrationer i kedjan.
http://www.gearingcommander.com/
Du hade tur att inte motorn eller dig själv slogs sönder av kedjan.
På en R1a nitar man kedjan.
Eller väljer att inte köra fortare än med cross på bana.
Jag gissar att clipset släppte greppet på motorvägen när du gasade på och sedan hade du turen att kedjelåset inte delade sig för gott förrän efter motorvägen.

(Från Gearing Commander 8200RPM blir med 29/26 utväxling 8200*26/29=7352rpm på främre kedjedrevet. Eller 7352/60=123RPS Omkretsen på drevet blir 16 kuggar * 25,4 mm * 5/8=254mm 254/1000=0,254meter
Hastigheten på kedjan över främre drevet blir 123RPS * 0,254m=31m/s
Radien på kedjedrevet =0,254m/2/3,14=0,04m (=4cm=rimligt)
Accelerationen på kedjan (och clipset) vid passagen runt främre kedjedrevet hastigheten * hastigheten / radien dvs
Accelerationen =31m/s *31m/s / 0,04m=23948m/s2
Eller med g=~10m/s2 så blir accelerationen 2395g,
dvs 1 gram drar i en fjäder våg med 2,4kg.
Vid 100km/h på 6an blir accelerationen ca 600g (bortsett från vibrationer)
Det här betyder att kedjelås med clips funkar utmärkt upp till ca 120km/h
Kör man fortare så ökar risken att clipset att öppnar sig och släpper.
Det går alltså utmärkt att sätta ihop kedjan med clipslås hemma och sedan lugnt köra till verkstad/kompis för att få nitlås ditsatt och kedjan nitad.)
 
Last edited:

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Jag hade en EK-kedja där en länk gick mitt av och där kedjan sedan spräckte motorblocket.. Har bara kostat en 10k att laga. Men det är ju klart, den hade ju rullat hela 200 mil cirka. Så då är det väl okej att skiten går av.. :huvet :död

Ja, den var nitad. Nej, det var inte i "min" nit den gick sönder.
 
Last edited:
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top