Kedjevax VS. Kedjeolja

Krokis

Rookie
Gick med
27 May 2009
Ort
Huddinge
Hoj
1998, Yamaha YZF 600R Thundercat
Jag hade precis bestämt mig för att köpa Castrols Kedjevax för att använda på min kedja efter att försökt läsa på vad som verkar bäst.

När jag ringer Yamaha Center i Haninge för att kolla vad dom tar för en flaska Castrol´s kedjevax säger han att dom slutat med det.
Dom säljer bara Shells kedjeolja nu. Enligt honom beror det på att dom märkt att kedjorna håller ca. 500 mil längre med oljan.

Att det blir lite kladdigare är bara bra eftersom det betyder att den smörjer bättre, och att det som stänker och droppar från kedjan ändå bara är smuts som fastnat och gjort oljan så tung att det släpper från kedjan.

Så nu är man tillbaka på noll igen.

Vad har ni för erfarenheter av olja eller vax?

Själv har jag bara haft motorcykel i 2 veckor, så jag är helt grön.
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Jag har fått uppfattningen att det inte är så stor skillnad med vad man smörjer med bara man gör på rätt sätt.

Att kedjan håller 500 mil mer för att man byter en produkt är jag lite tveksam över men någon får gärna rätt mig om jag har fel.

Smörja gör du efter varje körning på insidan vid framdrevet, spreja inte på utsidan av kedjan då det flyger bara av och gör ingen nytta.
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Hade bestämt mig för att testa kedjevax så jag åkte till Mascot motor men dom sålde bara kedjeolja, frågade efter vax men dom hade slutat sälja det pga kedjor som skurit / gått sönder
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det absolut viktigaste är att du håller kedjan ren och smord. Rullarna skall aldrig hinna bli metallfärgade och blanka.....

Vad man sen smörjer med är i princip skit samma sålänge det inte är 556/wd40.....
 

Duke0

Sporthojsnörd
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
Suzuki RG 125 F 1992
Med Kedjevax höll min kedja 1400mil

jag mätte den på det riktiga sättet enlit instuktions boken hojen var en GSXR 600 -2000
o det var inget touring körning direkt

Smorde när den var torr samt rengjorde en gång per år med tandborste och lys fotogen (T-GUL) och sedan spolande av med vatten (obs bör göras på tex ok som har spillvattenrening)
Viktigt är att smörja en varmkedja dvs när du kommer hem efter en runda låter den stå övernatten eller nån timme inna du kör
Då tränger den in Wax är mycket lättare att tvätta bort från fälgen
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
1400 håller en kedja som inte sköts speciellt mycket på gata...

Jag tvättar inte mina kedjor, smörjer nån gång när jag kommer på det...byter när det är slut!

På bana bör det smörjas lite mer nogrant!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Drivpaketet på min gamla Mille gick strax över 3000 mil. Jag körde 1000 av dem och smorde bara med Castrols vax. Det funkade bra.
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
БОБАН;4223347 skrev:
Smörja gör du efter varje körning på insidan vid framdrevet, spreja inte på utsidan av kedjan då det flyger bara av och gör ingen nytta.

Ööhm hur skall man lyckas smörja vid framdrevet, när det ligger LÅNGT undangömt bakom ett skydd?
Jag smörjar rakt bakifrån på bakdrevet, siktar lite på insidan.


jag mätte den på det riktiga sättet enlit instuktions boken hojen var en GSXR 600 -2000
o det var inget touring körning direkt

Smorde när den var torr samt rengjorde en gång per år med tandborste och lys fotogen....

14.000 låter väldigt lite, min har gått nu 10.000 (original) och ser inte ett tecken på att det skulle bli slitet. Och kjedjan får ju aldrig bli torr?

Jag smörjar efter varje åktur, om den varat lite längre än 10min, med ett fett som jag inte vet märket på, men sa dom att e bra (och dyrt). Till nästa skall jag prova (har flaskan hemma) Würth kjedjefett(vax), det har vunnit tester och har rekommenderats av flera, mycket dyrt det med kring 200kr för 400ml.

EDIT: läste på ett annat forum där de påstår att olja, hurudan som helst (de använde diffolja/växelolja) ger kjedjan längre livslängd än vax/fett.
Kan någon påstå nåt om detta?
 
Last edited:

Krokis

Rookie
Gick med
27 May 2009
Ort
Huddinge
Hoj
1998, Yamaha YZF 600R Thundercat
Varför måste man smörja på ett speciellt ställe på kedjan? Räcker det inte med att sikta på insidan bara, trodde liksom resten sköter sig självt när kedjan snurrar sen?
 

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Ort
Åbo
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Varför måste man smörja på ett speciellt ställe på kedjan? Räcker det inte med att sikta på insidan bara, trodde liksom resten sköter sig självt när kedjan snurrar sen?

ja bra fråga.:) Jep det e viktigt att man siktar på insidan, annars tränger det kanske inte in i länkarna på insidan. Men varför på framdrevet?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
:näsblod Jösses; 1400 mil!!! :näsblod

Det låter otroligt lite på en välskött kedja. :va

Tror farsgubben fick ut dryga 3500 mil på kedjan på hans XJR.

Viss skillnad mot 1400. :)

Vax verkar funka bra tycker jag - lite kletigt (bakfälgen ser inte vacker ut i början) men det smörjer fint och går väldigt mjukt.
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Ort
Stockholm-ish
Hoj
>1
Kan inte någon som har en bra kamera, filma hur de gör och lägga in det här. En instruktionsfilm säger mer än 1000 ord. :tuttar
Då behöver inte fråga vad insidan, framdrevet eller utanpå betyder.
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Vad har hänt sedan 2009 på det här området? Ska precis till att köpa nytt smörj till kedjan och tänkte att man kanske ska prova kedjevax. Förhoppningen är att slippa allt stänk som det blir med olja.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vad har hänt sedan 2009 på det här området? Ska precis till att köpa nytt smörj till kedjan och tänkte att man kanske ska prova kedjevax. Förhoppningen är att slippa allt stänk som det blir med olja.
Smörjer knappt. Ser bara till att kedjan är ren. Trasa och lampolja. Jag smörjer inför vinterförvaring och eventuellt nån gång under säsongen, och byter kedja vartannat eller vart tredje år.
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
Känns ju helt klart som ett enklare alternativ. Man kanske borde göra samma som du och sluta noja i tid och otid. Det är ju inte gjort av bomull trots allt.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Känns ju helt klart som ett enklare alternativ. Man kanske borde göra samma som du och sluta noja i tid och otid. Det är ju inte gjort av bomull trots allt.
Gör dock rent ofta :) Inte varje körning, men i princip varje vecka, om jag kör.

Jag säger inte att jag gör rätt, men de flesta i min närhet gör detsamma, kör mest bana. Jag är inte det minsta nojig. Jag vill bara ha en ren snygg skedja utan massa klet och skvätt runt om. Ett drivpaket för <1500kr var 2-3k mil är väl inget.

Men skulle vilja ha svar från Boris varför man inte ska använda 556/wd40?
 

Joem

Medlem
Gick med
30 May 2020
Ort
West
Hoj
Honda CB1000R
I see,
Jag är inne på samma spår. Vill bara ha det så enkelt och underhållsfritt som möjligt men såpass välskött att grejerna är i skick och håller rimligt länge. Att hålla på stup i kvarten för att få ut några hundra mil extra känns klart ovärt.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top