Kedjor och Slitage

the_dreamer

Beroende
Gick med
8 Nov 2009
Ort
Norrland 2/3 av Sverige
Hoj
2006 KTM 625smc
Tjena

Undrar lite om det finns något enkelt sätt att veta hur sliten en kedja är om man inte vet hur långt den har gått och hur man har underhållit den? eller är det bara köpa ny? :va

Fick med en extra kedja till min 625smc och misstänker att det är den som är använd när man haft större bakdrev som också följde med. Men vet ju inte alls vilket skick kedjan är i så funderar på att köpa ny om det inte finns nå enkelt sätt att undersöka hur sliten den är.:rolleyes:
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Letar du upp din manual så specar ktm den maximala längden på ett antal typ 20 länkar. Är kedjan längre än så bör den bytas. Annars är det bara att leta efter de vanliga slitagemärkena samt skurna länkar.
 

maxpro

Zäta
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Sunne
Hoj
Aerox X2 - Gamax Spillo - Motorspark - Invalid moped - Snart Cross
Kedjan ska inte luta neråt om du håller den rakt ut. Lite kan den alltid luta neråt. Går kedjan som om du har en haj på ditt fiskespö så är den sliten. :tummenupp
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Kedjan ska inte luta neråt om du håller den rakt ut. Lite kan den alltid luta neråt. Går kedjan som om du har en haj på ditt fiskespö så är den sliten. :tummenupp

Gäller det på även dagens o-ringskedjor? Har alltid hört detta från farsgubben som körde på de "riktiga" kedjornas tid. Testade med en nu kedja och tyckte den böjde sig väldigt mycket i sidled. Har antagit att o-ringarna flexar....
 

Ozzi

Guest
Jag besiktade för två år sen o han sa att bakdrevet var slitet men inom toleransen, besiktade idag med samma drev.........helt ok.:va
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag besiktade för två år sen o han sa att bakdrevet var slitet men inom toleransen, besiktade idag med samma drev.........helt ok.:va

Har väl mer med besiktningsmannen att göra än drevslitaget? :)

Sen kan ju ett bakdrev "inom toleransen" vara godtjänt 2 år senare. Beror ju på skötsel/användning.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Jadu SBP... Lita inte på dem du. Visst finns det duktiga där också men kvaliten är så ojämn så du kan få en gubbe som är allt från skyddad verkstad ala Samhall till en riktigt vetgirig tekniknörd.

Jag fick en notis om att stödet var trögt att ta ner på min lapp en gång. Hade stödet kunna åka ner av sig själv eller dylikt så förstår man ju. En annan gång sa dem att kedjan var för slack när den inte var det. osv.

Jag besiktade för två år sen o han sa att bakdrevet var slitet men inom toleransen, besiktade idag med samma drev.........helt ok.:va
 

maxpro

Zäta
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Sunne
Hoj
Aerox X2 - Gamax Spillo - Motorspark - Invalid moped - Snart Cross
Gäller det på även dagens o-ringskedjor? Har alltid hört detta från farsgubben som körde på de "riktiga" kedjornas tid. Testade med en nu kedja och tyckte den böjde sig väldigt mycket i sidled. Har antagit att o-ringarna flexar....
Vad jag vet så ska det gälla även o-rings kedjor. :)
Har aldrig hört att det inte gäller dom.
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top