Kemisk metall

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Sökt en del nu för jag har ett problem som jag gärna skulle vilja ha löst på smidigaste sätt.

Alltså kemisk metall. Binder det aluminium? Och blir det starkt? Alltså skulle man kunna fylla i en tapp som sticker ut någonstans och sedan borra hål och gänga upp också så att det håller för på frestningar? Dumt formulerat kanske, men frågan lyder alltså binder kemisk metall i aluminium också så att det blir riktigt starkt?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Riktigt starkt blir det inte
Jag skulle aldrig använda det på sprucken motorkåpa eller liknande.
Det GÅR att gänga men tål inte såå mycket

Vad ska du laga?

Att få alugrejor svetsat kostar inte såå mkt. Ex sprucket oljetråg spricka 10cm en tvåhundring
 

Pontan36

aprilja rajder
Gick med
5 Jul 2006
Ort
Arvidsjaur
Hoj
Aprilia RS
Mitt motorblock på mopeden (krockad i nuläget och skrotad) hade gått sönder och jag lagade det med kemiskt metall och de höll då 100mil innan jag krockade med den.. Så enligt mig blir de ganska bra om man ruggar upp ytan och låter de härda helt.
 

Bifogat

  • Dsc00776.jpg
    Dsc00776.jpg
    76.2 KB · Visningar: 693
  • Dsc01732.jpg
    Dsc01732.jpg
    90.8 KB · Visningar: 284

kleinealf

Ny medlem
Gick med
10 Dec 2005
Ort
Gävle
Hoj
cr 125 -93 och Apollo 128cc modell 82 -57
ja, det håller väll ganska så bra, vet inte ifall det fäster på aluminium.

jag använde det på min gammla zündapp när splinsen på drivaxeln hadde gått, höll tills man inte kunde hålla sig från att burna :D:D
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Nej jag vet att svetsa inte är så dyrt och vi känner en svetsare men problemet är att ska denna svetsas så måste jag plocka ned hela motorn och dela motorn. Därför ville jag veta hur starkt alternativet är. Det är nämligen en sak till kickstoppet.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=105977&page=18&highlight=crm+styling En bit ned på den länken så är det 3 bilder, översta så kan man se en tapp som är delad på mitten ungefär. Den skall lagas. Tanken är att man bara skall kunna skruva kickstoppet där (är ju ett till skruvfäste) och sedan svetsa på en sak på utsidan (på ramen) som förstärkning av kickstoppet men ha kvar tappen inuti för att det är ju den som också delar isär kugghjulen. Hoppas ni förstår.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Lundgren skrev:
2425744 Nej jag vet att svetsa inte är så dyrt och vi känner en svetsare men problemet är att ska denna svetsas så måste jag plocka ned hela motorn och dela motorn. Därför ville jag veta hur starkt alternativet är. Det är nämligen en sak till kickstoppet.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=105977&page=18&highlight=crm+styling En bit ned på den länken så är det 3 bilder, översta så kan man se en tapp som är delad på mitten ungefär. Den skall lagas. Tanken är att man bara skall kunna skruva kickstoppet där (är ju ett till skruvfäste) och sedan svetsa på en sak på utsidan (på ramen) som förstärkning av kickstoppet men ha kvar tappen inuti för att det är ju den som också delar isär kugghjulen. Hoppas ni förstår.

Har du kvar den flisen som gåt ur kanske det skulle gå att svetsa/kemiskmetal och lite fulknep. Men det kanske inte skulle bli 100% De enda är väll att klyva motorn då skulle jag tro.

Va faktiskt snygg cykel annars
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Lundgren skrev:
2425744 Nej jag vet att svetsa inte är så dyrt och vi känner en svetsare men problemet är att ska denna svetsas så måste jag plocka ned hela motorn och dela motorn. Därför ville jag veta hur starkt alternativet är. Det är nämligen en sak till kickstoppet.


http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=105977&page=18&highlight=crm+styling En bit ned på den länken så är det 3 bilder, översta så kan man se en tapp som är delad på mitten ungefär. Den skall lagas. Tanken är att man bara skall kunna skruva kickstoppet där (är ju ett till skruvfäste) och sedan svetsa på en sak på utsidan (på ramen) som förstärkning av kickstoppet men ha kvar tappen inuti för att det är ju den som också delar isär kugghjulen. Hoppas ni förstår.


Sitter det en p-box i närheten eller varför menar du att det inte går att svetsa?

Fulmeck lönar sig sällan
 
Last edited:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Eskilstuna/Åre
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Ljunghusen skrev:
2426041 Sitter det en p-box i närheten eller varför menar du att det inte går att svetsa?

Fulmeck lönar sig sällan


Det var väll för att Lundgren inte orkar plocka ner motorn.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Ljunghusen skrev:
2426041 Sitter det en p-box i närheten eller varför menar du att det inte går att svetsa?

Fulmeck lönar sig sällan
Jo alltså det går att svetsa, men för att det skall svetsas så måste hela motorn rivas och klyvas och det har jag inte riktigt tid med nu för den skall säljas till ett nytt projekt som är i samband med skolan. Därför ville jag vete hur pass starkt alternativet blev. Han som skulle svetsa kunde inte heller garantera att det blev 100% med svetsningen och han är då ändå en proffisionell svetsare.

Mr Helmut skrev:
2426029 Har du kvar den flisen som gåt ur kanske det skulle gå att svetsa/kemiskmetal och lite fulknep. Men det kanske inte skulle bli 100% De enda är väll att klyva motorn då skulle jag tro.

Va faktiskt snygg cykel annars
Tackar:Bugar Jo jag har kvar den och tanken vara att binda ihop dessa och sedan också läga ett lager runt hela tappen då det inte är viktigt att den är den storleken som den är för att förstärka. Och sedan bygga ett slags kickstopp på utsidan av motorn. Alltså som slår till kicken och inget innuti motorn.
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Lundgren skrev:
2426453 Jo alltså det går att svetsa, men för att det skall svetsas så måste hela motorn rivas och klyvas och det har jag inte riktigt tid med nu för den skall säljas till ett nytt projekt som är i samband med skolan. Därför ville jag vete hur pass starkt alternativet blev. Han som skulle svetsa kunde inte heller garantera att det blev 100% med svetsningen och han är då ändå en proffisionell svetsare.


Tackar:Bugar Jo jag har kvar den och tanken vara att binda ihop dessa och sedan också läga ett lager runt hela tappen då det inte är viktigt att den är den storleken som den är för att förstärka. Och sedan bygga ett slags kickstopp på utsidan av motorn. Alltså som slår till kicken och inget innuti motorn.
Så det slutliga svaret är att det borde hålla? Det kommer ju att sättas dit en förstärkning som tar "smällen" och denna kickstoppet är bara till för att styra ut kick kugghjulet från driv kugghjulet.
 

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
har insuget på min lek moppe lagat me kemisk metall å d håller
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
Lundgren skrev:
2424847 Sökt en del nu för jag har ett problem som jag gärna skulle vilja ha löst på smidigaste sätt.

Alltså kemisk metall. Binder det aluminium? Och blir det starkt? Alltså skulle man kunna fylla i en tapp som sticker ut någonstans och sedan borra hål och gänga upp också så att det håller för på frestningar? Dumt formulerat kanske, men frågan lyder alltså binder kemisk metall i aluminium också så att det blir riktigt starkt?

Jag skulle inte använda kemisk metall efter mina försök att använda de, möjligtvis på hål mitt i kåpor men ingen som ska sitta under tryck eller liknande.
Svetsa alu är som sagt inte så svårt, de jobbiga är om de är zink i alu för då fäster de inte som de ska, råkade tyvärr jag ut för. Annars är de bara att testa och se.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Saabmosare skrev:
2429360 Jag skulle inte använda kemisk metall efter mina försök att använda de, möjligtvis på hål mitt i kåpor men ingen som ska sitta under tryck eller liknande.
Svetsa alu är som sagt inte så svårt, de jobbiga är om de är zink i alu för då fäster de inte som de ska, råkade tyvärr jag ut för. Annars är de bara att testa och se.
Jo men som jag redan nämnt. Det går att svetsa det. Enligt en del så binder det ganska starkt och grejen är att det kommer inte bli så värst mycket tryck på denna då ett kickstopp på utsidan kommer att monteras. Har fåt svar av en del erfarna nu också och de tror inte att det går sönder. Speciellt inte om man monterar ett kickstopp på utsidan.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top