Kent Andersson

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Kom över hans bok The show must go on för ett tag sedan.
Hans ''licenskurs'' var nog lite speciell. En kille vid namn Lennart Högberg,
rutinerad förare skulle visa Kent och några till hur det gick till på en racerbana.
Gälleråsen.
Efter några varv så körde Kent ifrån Lennart och då tyckte han att det var meningslöst
att försöka lära den där något varpå han körde in i depån:D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Visste inte att han skrivit en bok.
Den skall jag leta reda på.

Någon som kommer ihåg vem som skrev "Sveriges mest omkörde", "Ett namn i startlistan" och någon titel till?
Svensk runtiruntförare i gärdsgårdsserien.

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Visste inte att han skrivit en bok.
Den skall jag leta reda på.

Någon som kommer ihåg vem som skrev "Sveriges mest omkörde", "Ett namn i startlistan" och någon titel till?
Svensk runtiruntförare i gärdsgårdsserien.

Är det inte Leif Rosell som skrivit dem?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Leif Rosell var inte dålig - men är sällsamt ödmjuk!

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1980 SR500 med sidvagn / 1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258
Har precis reserverat den via Helsingborgs Stadsbibliotek. Så den finns på bibliotek.

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Ribboda MC ligger utanför Örebro, strax utanför Fjugesta.
Väl värt ett besök till denna affär av den gamla sorten.
Allt är i en liten lokal och lite huller om buller med delar, kläder och det som finns kvar av hojar.
Verkstadsdelen körs av en annan kille men de samarbetar i samma lokal

Och Leif är verkligen en trevlig filur

Morris Mc

Moderator
Gick med
14 Jan 2010
Hoj
1980 SR500 med sidvagn / 1983 Yamaha SR400 / 1981 Husqvarna 258
Har precis läst färdigt Leif Rosells bok "Sveriges mest omkörde" Utgiven 1985

Några reflektioner:

1. Jag tänker inte titta på fotboll igen förrän någon bevisar för mig att man har slutat grimasera av smärta så fort någon eller bollen nuddar. Leif Rosell och hans glada gäng körde, vurpade, meckade, körde, vurpade, sprang, föste, ledde, drog, släpade och körde lite till. Med ett leende. Snacka om att de hade attityd! Och vilja.

2. Jag var fem år 1967. När jag tittar på bilderna från 1967 i boken så vill jag inte tro att de är sanna - det ser ut som jag föreställde mig motorsport på 30-talet.

3. Mer än 40 år efter Leif Rosell körde på Brands Hatch är engelsmännens stil den samma (Vi tävlade i TTXGP UK Finals 2010). Kan berätta en nästintill identisk händelse som Leif om den hjälpsamma stämning som finns i depån.

4. Jag tror att svensk motorsport (särskilt då roadracingen) bör fundera lite över "själen" i roadracingen från denna epok. Det kanske inte är publikbortfallet som är det största problemet. Om fler aktiva var mer besjälade i att ha roligt och dela den unika form av gruppgemenskap som egensinniga tävlingsdårar på något magiskt vis kan skapa mot alla odds, då skulle fler vilja bli aktiva. Med fler aktiva skulle man kanske kunna locka mer publik.

5. Det är en enkel, välskriven och rolig bok som går snabbt att läsa. Den finns på bibliotek att låna. Fler borde läsa den.

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Var just på biblioteket och passade på att fråga om dom hade boken "Sveriges mest omkörde". Enligt datorn så fanns det ett ex men hon fick gå ner i källaren och hämta upp den:D Tycker det var lite signifikant, roadracing får sällan vara i finrummet. Skall bli kul att läsa den trots att den är från 60-talet, tack för tipset.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Några reflektioner:

1. Jag tänker inte titta på fotboll igen förrän någon bevisar för mig att man har slutat grimasera av smärta så fort någon eller bollen nuddar. Leif Rosell och hans glada gäng körde, vurpade, meckade, körde, vurpade, sprang, föste, ledde, drog, släpade och körde lite till. Med ett leende. Snacka om att de hade attityd! Och vilja.

2. Jag var fem år 1967. När jag tittar på bilderna från 1967 i boken så vill jag inte tro att de är sanna - det ser ut som jag föreställde mig motorsport på 30-talet.

3. Mer än 40 år efter Leif Rosell körde på Brands Hatch är engelsmännens stil den samma (Vi tävlade i TTXGP UK Finals 2010). Kan berätta en nästintill identisk händelse som Leif om den hjälpsamma stämning som finns i depån.

4. Jag tror att svensk motorsport (särskilt då roadracingen) bör fundera lite över "själen" i roadracingen från denna epok. Det kanske inte är publikbortfallet som är det största problemet. Om fler aktiva var mer besjälade i att ha roligt och dela den unika form av gruppgemenskap som egensinniga tävlingsdårar på något magiskt vis kan skapa mot alla odds, då skulle fler vilja bli aktiva. Med fler aktiva skulle man kanske kunna locka mer publik.

5. Det är en enkel, välskriven och rolig bok som går snabbt att läsa. Den finns på bibliotek att låna. Fler borde läsa den.

4. Ja, jag som utomstående ser en del prylbögeri och snorkig inställning bland rejsfolken här vilket är rätt frånstötande, med Mozz som ett lysande exempel på raka motsatsen! Fan sicken härlig gubbe!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Var just på biblioteket och passade på att fråga om dom hade boken "Sveriges mest omkörde". Enligt datorn så fanns det ett ex men hon fick gå ner i källaren och hämta upp den:D Tycker det var lite signifikant, roadracing får sällan vara i finrummet. Skall bli kul att läsa den trots att den är från 60-talet, tack för tipset.
Om du gillar att läsa om det, så fråga efter Martin Strömbergs böcker.
Självbiografiska berättelser från ett långt och framgångsrikt racingliv.
Absolut bäst av de jag läst är "Scuderia Husqvarna".
Han gav dock ut böcker från 1961 till 1996, så det finns en del att välja på.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Några reflektioner:

Men är det så illa? Finns det inte rätt många RIKTIGA racers i RR-depån? Jag tycker att det är rätt ok. Sedan kanske inte alla är lika "sjuka" som andra (själf fattar jag inte hur man kan sluta????:confused::confused::confused:) men rätt många rätt "sjuka" finns det väl ändå…?

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Eftersom ni pratar om böcker och racing på 60 och 70-talet kan jag tipsa om en bok som handlar om racingkillar från Falkenberg som kallade sig bröderna Dalton:
http://daltonracing.blogspot.se/

Edit: Oj då, såg nu att länken ribbodamc visade samma bok jag tipsade om.
Så går det när man inte lusläser hela tråden... Ursäkta.

Last edited:

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
Leif Rosell har sålt affären till Annacarin. Men han brukar vara där lite då och då och hjälpa till.
Annacarin har möblerat om lite så det är mer ordning i affären numera. Men fortfarande värt ett besök.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...