Kevlarjeans?

Sigos

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Skövde
Hoj
KTM 990sm tidigare: yamaha warrior 1700, honda cb650 caferacer, kawa z800
åker själv med hi-art jeans till vardags, är ett par lindstrands som jag är jätte nöjd med :) när jag suttit och läst denna tråd så blir man lite fundersam på allt möjligt.. men det som missas som kan ha en stor vikt i det hela är, jag vet när jag själv skulle köpa ställ och jag fundera på allt ifrån race-ställ till cross kläder.. läste som fan för o hitta dem bästa skydden och måste säga att jag var vid tillfället rätt påläst om skydd och klassificeringar och vad som krävdes. var in till mc-handlarn såg dessa snygga byxor fråga lite om dem och mkt riktigt dessa var ce-godkända osv.. fundera länge på om detta verkligen var vettigt, men när jag fick syn på min mc-lärare som jag har stor respekt för och som tilika spenderat/spenderar mer timmar än dem flesta av oss på hojen och har förflutet som stuntförare på världsnivå åka i dessa och säger att dessa byxor skyddar näst intill lika bra som en race byxa eftersom man helt enkelt inte glider i 10 sekunder i trafiken ut i en sandfålla så dem slits sönder, för att det finns alltid ngt som är i vägen eller nått som hugger tag så man rullar så är det nästan skitsamma vad man har för skyddskläder bara dem är ce-godkända och uppfyller kraven. vilket många av dagens Mc-jeans gör :)
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Du menar lägger den vid ena hjulet och drar en kätting igenom den? :näsblod Eller hänger den på backspegeln med en postit "Snälla tjuv, ta någon annans hjälm idag"? :fattartil

Hehe, tänkte faktiskt på att trä d-ringen runt den lilla "haspen" under cutsen ;p

Annars kan man säkert superlimma den någonstans om man skulle råka ha det med sig...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Stora frågan är väl snarare om man när man cyklar har, förutom sin egen kroppsvikt, 200 kg "massa" som skall göra av den kinetiska energin någonstans...eller lägga dig mellan den rörelseenergin/massan och något annat hårt?

Roligt, årets trådlyft för övrigt eller? ;)


/Jocce

Fast med den logiken så måste du ju ha full mundering för att flytta hojen en meter inne i garaget. Och jag tror inte det är många som drar på sig helställ för att flytta undan hojen lite.

Det är klart som fan att det är skillnad på om det händer något inne i stan i 30 eller om det händer något i 150 på en landsväg. Skaderisken påverkas en del av hastigheten då du har mer rörelseenergi vid högre hastigheter.
Och om vi ändå pratar om att lägga sig mellan 200 kg massa och något annat hårt så måste jag nog påstå att skillnaden mellan skinnställ, kevlarjeans eller ett underställ i merinoull är hur dom står emot slitage i samband med att man glider på asfalten. Inte hur dom skyddar mot krosskador om du hamnar i kläm mellan hojen och något annat. Förutom knäskydden då kanske som ju saknas på ett underställ.

I stadstrafik är inte skador på grund av att man ligger och glider på asfalten tillnärmelsevis en lika stor riskfaktor som det är på landsväg i högre hastigheter. Inne i stan är det risken för sammanstötningar och påföljande krosskador som är risken och där skyddar ett skinnställ inte ett dugg mer än något annat klädesplagg med knäskydd, höftskydd och ett tyg som håller dessa på plats.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
All form av jeans med kevlar eller ej hör inte hemma på en mc om man verkligen inte vill att benpiporna ska titta fram vid en omkullkörning på asfalt.Men jag kan hålla med om att det kan vara skönt en varm sommardag med dessa lättare skyddsbyxor om man vill försaka ett par riktiga skyddsbyxor där en smart handel lyckats kränga ut dessa mc jeans som just mc kläder bara för att man sytt in ett tunt lager skydd.

På vilket sätt skulle ett skinnställ skydda mot benbrott bättre än MC jeans. Det finns inte några skydd mot krosskador i ett skinnställ som inte finns i många av MC jeansen. Eller som åtminstone går att komplettera MC jeansen med för någon hundring. Det är knäskydd och höftskydd och det har jag i mina MC jeans också. Skillnaden mellan skinn och MC jeans är hur dom glider på asfalten och om du håller 30 inne i stan så kommer du inte att glida långt innan du stannat så att det skulle bli så fruktansvärda glidskador är osannolikt. Däremot finns det en risk för krosskador då det är många andra fordon runtomkring och dom är hårda. Men i det avseendet så ger inte ett skinnställ någon fördel alls.

vid olika hastigheter och olika trafiksituationer så är det olika typer av skydd som är viktigast.

vid högre hastigheter, typ landsväg, så är ett ordentligt motorcykelställ (skinn eller textil av bra kvalitet) som ger bra slitskydd ganska viktigt för att slippa omfattande superdjupa skrubbsår vid en marksyning.
Inne i stan där hastigheten är låg är risken framför allt sammanstötningar med andra fordon som är hårda. Där är det viktigare med stötskydd och där är det i så fall en crossutrustning som skulle vara bättre. Den skulle dock inte greja många cm glidande på asfalt innan det var hål på den vid landsvägskörning i många fall.

Framför allt så skall du som förare kunna anpassa din hastighet och ditt körsätt efter omständigheterna och vilken nivå du har på skydden för tillfället. Kan man inte det så borde man inte ha körkort.

Vad har dom flesta som dör eller skadas allvarligt vid motorcykelolyckor för skyddsutrustning? Min gissning är att det är full mundering då den största delen är förare av hojar i kategorin supersport.
Enligt dig så borde det vara folk med dålig skyddutrustning då man ju dör direkt om man sätter sig på hojen med kevlarjeans. Om man inte har våldsam tur och bara bryter benen så benpiporna sticker ut av smällen mot sadeln när man sätter sig ner.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Bull-It kevlar / Covec jeans?

Är det någon som testat Bull-iT kevlar jeans?

Ska stå emot uppåt 8 sekunder (abrasion) på "+7" -serien och level 2 godkända. Samt stå emot 6.2 sekunder för "laser4" -serien (abrasion) och vara Level 1 godkända. 60% täckta med Covec. Vad det nu innebär i jämförelse mot ett par skinnbyxor?

covec cargo.jpgcovec cargo back.jpgcovec cargo inside.jpgcoverage-272x300.jpgVoloCEcoverage-272x300.jpg


1499kr på http://www.xlmoto.se/jeans-bull-it-kevlar-covec-cargo

Ser ju fräscha ut iaf!
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Ledsen nissepelle men jag kan lova dig :fakta att det gör lika ont att krascha även om du bara skulle till mataffären eller skolan, helst då om du bara har vanliga kläder. :crash

edit: använd skyddskläder!

Jaha, rekommenderar du alla människor som färdas på tvåhjuliga fordon i stadstrafik att åka runt i komplett skyddsutrustning av samma klass som används för banracing med sporthojar? Du är ju fan helt utan verklighetsförankring. Exakt VAD är skillnaden mellan att cykla i 30-40km/h, köra moped i 40km/h eller köra motorcykel i 40km/h? Du med din jäkla reflexväst vill väl förstås klä alla människor som ens går nära trafikerade gator i helställ och ryggplatta? Mammor med barnvagn får dra på ungen crosshjälm och stövlar. Farfar med rullatorn går ingenstans utan vurpollon på huvudet.

Jag har gått omkull en jävla massa gånger på moped i 20-50km/h utan något annat än hjälm, det har gått jättebra varenda gång! Samtidigt finns det dem som kör ihjäl sig i 50km/h på motorcykel trots full mundering, för att det råkar komma en lastbil i motsatt riktning, eller en lyktstolpe som var i vägen för krigarens luftakrobatik.

Jaja.
Återkom när du ramlat i dina vardagskläder.


Vi har en bandslip på jobbet med 60 papper.
Den slipar ner ungefär 5mm 50x5 plattjärn på 5-10 sekunder.
Hastigheten på bandet motsvarar 40 km/h.

Jag HAR ramlat i mina vardagskläder! Prova själva att ramla innan ni uttalar er är ett tips.

Vilken häftig bandslip du har, jag har åkt med röven på wellpappkartong efter en bil och det hände inte ett jävla skit. Ska vi klä alla trafikanter i wellpapp nu då eller tack vare min erfarenhet? Samtidigt kan vi ju ta bort alla livsfarliga bandslipar från trafiken! Eller just det ja.. :arsele
 

Manne990

#60
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
R1
He he! Det finns tydligen två grupper.

En med trygghetsnarkomaner som har all statistik redo om någon orkar lyssna och en med oss andra som väljer att blunda för hur ont det skulle göra att lägga sig med shorts... :)
 

mrzigzag

Ny medlem
Gick med
5 Mar 2012
Ort
Stockholm, Järfälla
Hoj
Harley trike
Jag köpte mig ett par +7 jeans inför säsongen.
Hade tidigare ett par RST jeans, skillnaden är bra mycket mer "stoppning" i Bull-It jeansen. Så dom känns lite varmare och mer som att ha på sig två par långkalsonger under. I övrigt är dom rätt små i modellen, jag har vanligtvis 32 i midjan på jeans men dessa behövde jag ha 34" för att som ska sitta bra. Men skyddsbyxor under fick jag gå upp till 36".

Mjuka och sköna att åka, har inte testat smaka på asfalt i dom och jag hoppas att jag slipper testa den delen ;)



Är det någon som testat Bull-iT kevlar jeans?

Ska stå emot uppåt 8 sekunder (abrasion) på "+7" -serien och level 2 godkända. Samt stå emot 6.2 sekunder för "laser4" -serien (abrasion) och vara Level 1 godkända. 60% täckta med Covec. Vad det nu innebär i jämförelse mot ett par skinnbyxor?

View attachment 406500View attachment 406501View attachment 406502View attachment 406504View attachment 406505


1499kr på http://www.xlmoto.se/jeans-bull-it-kevlar-covec-cargo

Ser ju fräscha ut iaf!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Tycker det låter som om motorn i slipen jobbar mycket hårdare på de två första. Plus att han viftar med den istället för att han gör exakt likadant. Testerna är inte direkt jämförbara. Sedan har väl ett klagomål mot kevlarjeans varit att kevlarväven smälter in i huden när den blir för varm av friktionen.

Håller med, vilket jävla hål i huvet test. En hård träbänk och punktbelastning där han lägger vikt på de två första och sen stå och smeta lite med slipen på sin gubbröv. Löjligt.

Betvivlar inte att kevlar är bra men detta "testet" var för löjligt.
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Jaha, rekommenderar du alla människor som färdas på tvåhjuliga fordon i stadstrafik att åka runt i komplett skyddsutrustning av samma klass som används för banracing med sporthojar? Du är ju fan helt utan verklighetsförankring. Exakt VAD är skillnaden mellan att cykla i 30-40km/h, köra moped i 40km/h eller köra motorcykel i 40km/h? Du med din jäkla reflexväst vill väl förstås klä alla människor som ens går nära trafikerade gator i helställ och ryggplatta? Mammor med barnvagn får dra på ungen crosshjälm och stövlar. Farfar med rullatorn går ingenstans utan vurpollon på huvudet.

Jag har gått omkull en jävla massa gånger på moped i 20-50km/h utan något annat än hjälm, det har gått jättebra varenda gång! Samtidigt finns det dem som kör ihjäl sig i 50km/h på motorcykel trots full mundering, för att det råkar komma en lastbil i motsatt riktning, eller en lyktstolpe som var i vägen för krigarens luftakrobatik.



Jag HAR ramlat i mina vardagskläder! Prova själva att ramla innan ni uttalar er är ett tips.

Vilken häftig bandslip du har, jag har åkt med röven på wellpappkartong efter en bil och det hände inte ett jävla skit. Ska vi klä alla trafikanter i wellpapp nu då eller tack vare min erfarenhet? Samtidigt kan vi ju ta bort alla livsfarliga bandslipar från trafiken! Eller just det ja.. :arsele

Att du inte kör i enbart kevlar kallingar och sprayar överdelen av kroppen med ett skyddande lager klarlack.Mycket svalar än jeans och mc jacka när man är för slö för att dra på sig det riktiga stället. :crash
 

Lentomannen

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2013
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki GPz 900R
Klarlack försluter huden så det bli nog varmt. Det handlat om bekvämlighet. Ska man in till stan för att fika, gå å titta i affärer mm så kanske man inte vill stövla omkring i fullt ställ.
 

DavidA

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
2010, Triumph, Thruxton
Har ett par Held jeans med kevlar och D30 skydd. (kostade 3000kr)
Om man inte vet att knäskydden är där så ser man dom inte.
ser ut som vanliga jeans.

När man åker i stan så är det ju ändå skydden som är det viktigaste, du glider inte så lång när du kör i 50km/h (inte i 70 heller) men att dra ett knä eller en armbåge i asfalten utan skydd gör jävligt ont, och kan lätt bli en allvarlig skada.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jaha, rekommenderar du alla människor som färdas på tvåhjuliga fordon i stadstrafik att åka runt i komplett skyddsutrustning av samma klass som används för banracing med sporthojar? Du är ju fan helt utan verklighetsförankring. Exakt VAD är skillnaden mellan att cykla i 30-40km/h, köra moped i 40km/h eller köra motorcykel i 40km/h? Du med din jäkla reflexväst vill väl förstås klä alla människor som ens går nära trafikerade gator i helställ och ryggplatta? Mammor med barnvagn får dra på ungen crosshjälm och stövlar. Farfar med rullatorn går ingenstans utan vurpollon på huvudet.

Jag har gått omkull en jävla massa gånger på moped i 20-50km/h utan något annat än hjälm, det har gått jättebra varenda gång! Samtidigt finns det dem som kör ihjäl sig i 50km/h på motorcykel trots full mundering, för att det råkar komma en lastbil i motsatt riktning, eller en lyktstolpe som var i vägen för krigarens luftakrobatik.



Jag HAR ramlat i mina vardagskläder! Prova själva att ramla innan ni uttalar er är ett tips.

Vilken häftig bandslip du har, jag har åkt med röven på wellpappkartong efter en bil och det hände inte ett jävla skit. Ska vi klä alla trafikanter i wellpapp nu då eller tack vare min erfarenhet? Samtidigt kan vi ju ta bort alla livsfarliga bandslipar från trafiken! Eller just det ja.. :arsele

Det har jag med.
Isblock i 40 Km/h när jag körde moped.
Rev sönder hela armen.
Mosade ena foten under en annan moped.
Kryckor i 6 veckor.

Sen började jag använda mcskydd.
Efter det så är det ett brutet finger, ett par revben, en söndersliten axel och klämskador.

Senast förr förra fredagen åkte jag i backen men med skydd så det var bara att åka vidare.

Du har väl haft tur skulle jag tro.
 

SuTen

Old dirtbag on two wheels!
Gick med
24 Oct 2007
Ort
Norrbotten
Hoj
Yamma
Jaha, rekommenderar du alla människor som färdas på tvåhjuliga fordon i stadstrafik att åka runt i komplett skyddsutrustning av samma klass som används för banracing med sporthojar? Du är ju fan helt utan verklighetsförankring. Exakt VAD är skillnaden mellan att cykla i 30-40km/h, köra moped i 40km/h eller köra motorcykel i 40km/h? Du med din jäkla reflexväst vill väl förstås klä alla människor som ens går nära trafikerade gator i helställ och ryggplatta? Mammor med barnvagn får dra på ungen crosshjälm och stövlar. Farfar med rullatorn går ingenstans utan vurpollon på huvudet.

Jag har gått omkull en jävla massa gånger på moped i 20-50km/h utan något annat än hjälm, det har gått jättebra varenda gång! Samtidigt finns det dem som kör ihjäl sig i 50km/h på motorcykel trots full mundering, för att det råkar komma en lastbil i motsatt riktning, eller en lyktstolpe som var i vägen för krigarens luftakrobatik.

Nissepelle jag pratade uppenbarligen skyddskläder för STADSTRAFIK, sen kan vi ju inte hjälpa att du har mensvärk och verkar ha vissa psykiska problem :rofl :dummer :pannkyss

Edit: och du, reflexväst är valfritt :rofl
 
Last edited:

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Det har jag med.
Isblock i 40 Km/h när jag körde moped.
Rev sönder hela armen.
Mosade ena foten under en annan moped.
Kryckor i 6 veckor.

Sen började jag använda mcskydd.
Efter det så är det ett brutet finger, ett par revben, en söndersliten axel och klämskador.

Senast förr förra fredagen åkte jag i backen men med skydd så det var bara att åka vidare.

Du har väl haft tur skulle jag tro.

Och du har väl haft otur skulle jag tro.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
nissepelle jag pratade uppenbarligen skyddskläder för stadstrafik, sen kan vi ju inte hjälpa att du har mensvärk och verkar ha vissa psykiska problem :rofl :dummer :pannkyss

edit: Och du, reflexväst är valfritt :rofl


det heter pms för helvete1111!!!!!:d
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top