KGK's alla fordon?

Zeromannen

Guest
Blev lite nyfiken och gick in på merinfo.se för att se vad KGK motor har för fordon. +750st äger dom, men det som jag förundras över lite och undrar om nån har ett bra svar på, är varför dom har mängder med hojar som aldrig tagits i trafik?
Massvis med cyklar som är 10-20 år gamla som reggats och ställs av samma dag och sedan aldrig ställts på igen.

Bara som ett exempel, 4st Suzuki VZR 1800N som reggades 2009 och sedan ställdes av direkt. Nu ligger hojarna i regnummer-följd så det kan säkert finnas 10st av samma sort/årsmodell, detta var bara ett axplock.
 

Zeromannen

Guest
Men det är ju mängder med hojar! Annat exempel, Suzuki DL650-2005, 10st. 2006 av samma hoj, 11st.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kanske dom dom fått donera delar till reklamationshojar?
Jag har ju svårt tänka mig att dessa hojar skulle existera och vara fullt fungerande utan att dom säljs.

Och har en hoj väl fått donera en vital del som motorn så blir väl även resten av hojen reservdelar.
 

Zeromannen

Guest
Kanske dom dom fått donera delar till reklamationshojar?
Jag har ju svårt tänka mig att dessa hojar skulle existera och vara fullt fungerande utan att dom säljs.

Och har en hoj väl fått donera en vital del som motorn så blir väl även resten av hojen reservdelar.
Låter långsökt när det finns reservdelar att tillgå. Att demontera en ny hoj för en reservdel och därmed reducera dess värde. Och att hålla en hoj inreggad i 20 år och betala registeravgift osv. Om hojen är skrot så är det bättre isf. att avregga den.

Nja jag köper inte riktigt den teorin.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Samlade alla VZR1800/VLR1800.
2007 - 14 st
2008 - 2 st
2009 - 31 st

Det var väl finanskris 2007-08?
Men de borde ju ha dumpat ut dem på marknaden istället för att sitta på dem. De säljer ju säkert iväg till andra länder, men 2009 är ju ändå 12 år sen.

Fast mest udda är ju en djäkla massa helt nya TL1000R från 2000 med löpande regnr.
TLR.jpg


Det vore ju coolt om den kulthojen kom ut helt ny på marknaden. Iofs går den säkert inte att sälja pga. avgasregler eller nått
 

Zeromannen

Guest
Måste finnas en förklaring. Ett vinstdrivande företag kan ju inte bara låta osålda fordon stå i 20 år. Det är ju inte direkt bokhyllan Billy som ligger kvar i ett 20-pack längst inne på lagret:brinnerup

En GSX-R 1000 från 1991 kan man ju förstå att den kanske behålls att ha som showgrej på huvudkontoret eller liknande. Men 47st 1800 kubikare, det är ju inget man parkerar i nån kontorshörna:tungan
 

Zeromannen

Guest
Kolla Yamaha Motor Europe N.V., filial Sverige på merinfo.se:va
+2000 fordon
Räkna R6'orna från år 2000...den som orkar..jag gav upp vid 50:hihi
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Låter långsökt när det finns reservdelar att tillgå. Att demontera en ny hoj för en reservdel och därmed reducera dess värde. Och att hålla en hoj inreggad i 20 år och betala registeravgift osv. Om hojen är skrot så är det bättre isf. att avregga den.

Nja jag köper inte riktigt den teorin.

Jag skulle inte vara så säker på att motorer finns tillgängligt så lätt som reservdel och i den mån motorer finns kanske det ändå varit billigare att plocka motorn från en hoj på lagret.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag skulle inte vara så säker på att motorer finns tillgängligt så lätt som reservdel och i den mån motorer finns kanske det ändå varit billigare att plocka motorn från en hoj på lagret.
Fast gick det verkligen åt så många TLR motorer eller VZR1800 motorer?
Ingen av dem var väl kända att skotta i den omfattningen.
Har svårt att få ihop den matematiken.

Tror mera på Andres gissning.
De köptes in för många som inte kunde säljas av och de blev kvar som lagervärde.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast gick det verkligen åt så många TLR motorer eller VZR1800 motorer?
Ingen av dem var väl kända att skotta i den omfattningen.
Har svårt att få ihop den matematiken.

Tror mera på Andres gissning.
De köptes in för många som inte kunde säljas av och de blev kvar som lagervärde.

Vet inte hur många det var, men att hålla uppe lagervärde låter märkligt. Lagervärde vill man ju inte ha i onödan, det är ju värde som beskattas. Enda anledningen jag kan se till att hålla uppe lagervärdet är väl ifall man är konkursmässig och vill fingera en högre soliditet än man egentligen har.
Eller kanske kan man lura någon tokstolle att betala högre pris för hela företaget om man har ett fingerat högt värde på varulagret.
Hojarna tar ju dessutom upp lagerutrymme år efter år.

Jag har på två olika arbetsplatser varit med om att kasta bort prylar för att någon ekonom eller revisor kommit på att dom ska skriva ner värdet på tillgångarna.
Ekonomer och revisorer brukar pusha för att företagare ska rea bort prylar i slutet av året för att få ner lagret.
Lite av galenskap i mina ögon och även de företagare som fått de råden och berättade åt mig om råden hade ju svårt att se logiken i att rea ut prylar i slutet av året för att sedan köpa in samma prylar och försöka sälja till fullpris senare åt kunder som kanske då köpt till REA-priset eller väljer att bara vänta tills nästa REA. Men det är alltså vad ekonomer vanligtvis förespråkar.

Men Brink kan ju ändå vara inne på rätt spår i vad han sa om låga priser. Den kund som köper en fjolårshoj på REA kommer ju inte köpa årets hoj till fullt pris och kanske är inköpspriserna så låga att KGK anser det vara bättre att sälja en hoj till fullpris och låta fjolårshojen stå kvar på lagret.

I så fall får man väl anta att dessa gamla hojar istället blir reservdelar för annars kommer man ju "aldrig" få bort deras värde från varulagret.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det var väll sådana hojar den momsfifflande hoj säljaren som kurade för 5-6 år sedan höll på med.

Köpte in 3-4 år gammla men nya hojar från centrallagrena i Europa.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Hoppas inte TL1000R-arna dyker upp på blocket och förstör min plan!
 

Bifogat

  • 0AC87E3D-1E5D-4BEC-B448-59F7D2874516.jpeg
    0AC87E3D-1E5D-4BEC-B448-59F7D2874516.jpeg
    3.6 MB · Visningar: 17
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top