Fast gick det verkligen åt så många TLR motorer eller VZR1800 motorer?
Ingen av dem var väl kända att skotta i den omfattningen.
Har svårt att få ihop den matematiken.
Tror mera på Andres gissning.
De köptes in för många som inte kunde säljas av och de blev kvar som lagervärde.
Vet inte hur många det var, men att hålla uppe lagervärde låter märkligt. Lagervärde vill man ju inte ha i onödan, det är ju värde som beskattas. Enda anledningen jag kan se till att hålla uppe lagervärdet är väl ifall man är konkursmässig och vill fingera en högre soliditet än man egentligen har.
Eller kanske kan man lura någon tokstolle att betala högre pris för hela företaget om man har ett fingerat högt värde på varulagret.
Hojarna tar ju dessutom upp lagerutrymme år efter år.
Jag har på två olika arbetsplatser varit med om att kasta bort prylar för att någon ekonom eller revisor kommit på att dom ska skriva ner värdet på tillgångarna.
Ekonomer och revisorer brukar pusha för att företagare ska rea bort prylar i slutet av året för att få ner lagret.
Lite av galenskap i mina ögon och även de företagare som fått de råden och berättade åt mig om råden hade ju svårt att se logiken i att rea ut prylar i slutet av året för att sedan köpa in samma prylar och försöka sälja till fullpris senare åt kunder som kanske då köpt till REA-priset eller väljer att bara vänta tills nästa REA. Men det är alltså vad ekonomer vanligtvis förespråkar.
Men Brink kan ju ändå vara inne på rätt spår i vad han sa om låga priser. Den kund som köper en fjolårshoj på REA kommer ju inte köpa årets hoj till fullt pris och kanske är inköpspriserna så låga att KGK anser det vara bättre att sälja en hoj till fullpris och låta fjolårshojen stå kvar på lagret.
I så fall får man väl anta att dessa gamla hojar istället blir reservdelar för annars kommer man ju "aldrig" få bort deras värde från varulagret.