Kia Ceed vs Toyota Auris vs Ford Focus

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja, ännu en "vilken bil ska jag köpa" tråd, men folk verkar ju gilla att lufta sina åsikter... :D

Ska flytta hem till Sverige igen och behöver köpa en bil för att frakta mig, frugan och min son. Tänkte mig Golf-storlek, kombi. Bilen kommer rulla > 2000 mil per år så antagligen blir snål diesel mest ekonomisk i längden men det beror lite på inköpspriset. Ja, avtagbar dragkrok och möjlighet till skidbox är också krav men det ska väl samtliga bilar i klassen fixa, åtminstone i kombiutförande.

Helt ointresserad av prestige och körglädje utan mest säkerhet och problemfrihet, färre finesser som kan krångla är bättre. Budget satt till strax över 100 lax, tänkt mig årsmodell 2010 eller senare. På grund av egna och andras erfarenheter så är jag inte intresserad av opel, franska eller italienska bilar. Säkert fördomsfullt men skulle jag köpa en sådan och få problem så skulle det bli för många vad-var-det-jag-sa för att jag skulle palla.

Dom bilar som verkar gå för en vettig penning blir då Kia Ceed (och dess syskon Hyundai i30), Toyota Auris och Ford Focus. Spontant vill man ju välja Toyotan men just Aurisen har jag inte hört så mycket om och googlar man så verkar den ju inte riktigt hålla samma kvalitetsklass som t.ex. Avensis och hur är egentligen deras dieselmotorer? Ford ryggar många tillbaka inför men både på egna och bekantas erfarenheter och på undersökningar jag hittar så anser jag att dessa är bättre än sitt rykte och därför prisvärda.

Någon som har synpunkter på dessa? Samtliga verkar i dieselutförande för aktuella årsmodeller antingen ha partikelfilter av "evighetstyp" (om man som jag kör mest landsväg) eller i Toyotans fall partikelfälla. Toyotan ligger 10-20000 högre i pris än dom andra och även om jag är lite skeptisk till koreanska bilar så verkar folk väldigt nöjda med dom om man letar runt, även Forden verkar uppskattas av sina ägare. Så är Toyotan värd sitt betydligt högre pris?

Ja, är det sedan någon annan man har glömt? Skoda trodde jag skulle vara ett vettigt val men den som kommer närmast i storlek, Octavia, verkar alltid vara lite dyrare. Golf ligger ganska mycket högre i pris så den är bara att glömma och även om jag varit nöjd med två Golf-3or så verkar dom på senare tid ha en tendens att krångla. Seat ska ju vara VWs sportiga lågprisalternativ med lägre utväxling etc så det känns också ointressant. Volvo, Audi, BMW blir för dyra och jag är som sagt inte intresserad av prestige.

Sen finns ju dom andra japsarna, Mazda, Mitsubishi, Nissan och Honda, har inte riktigt koll på vilka modeller som motsvarar, Honda känns mer sport än praktiskt, Mazda 3 är väl väldigt lik Ford Focus men betydligt dyrare beg. Bor (snart) i Skåne så jag har inget behov av fyrhjulsdrift så Subaru känns inte så intressant då dom ofta är dyra och törstiga, om än hållbara.
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Om du vill ha en krångelfri bil så gör du helt rätt i att välja bort franska och italienska bilar. Men enligt min erfarenhet så ska du nog inte välja en Fård om du vill slippa problem.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Förra forden, en Focus -01 var så bra och bekymmersfri (20000 mil med bara service och slitdelar, inga egentliga fel alls förutom att jag fick ny baklucka på garantin men det var ju hur enkelt som helst) att när det dax för en ny bil (sommaren 2010) knallade jag in på Ford igen och köpte en Focus TDCI -10, miljöbil, kombi, krok, takräcke och lite till, med andra ord exakt den bil trådskaparen efterfrågar.

Nu har jag haft den i snart 3 år och 6000 mil och har inte haft ett enda problem på den här bilen heller.

Provkörde I30, Auris och Ceed men körmässigt var alla lika tråkiga så mina goda erfarenheter från Focus avgjorde mitt val.
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Fords rykte är nog sämre än vad bilarna i sig är.
Läste en rapport för något år sen från Tyskland (kan ha vart dekra) och då låg Ford väldigt högt upp.
Annas är mazda driftsäkra bilar.
 

47nahoj

Ordnung muss sein!
Gick med
28 Sep 2011
Ort
Linköping
Hoj
2015 CBR650F, 2011 XJ6 ABS*Såld
Fords rykte är nog sämre än vad bilarna i sig är.
Läste en rapport för något år sen från Tyskland (kan ha vart dekra) och då låg Ford väldigt högt upp.
Annas är mazda driftsäkra bilar.

De har nog bättrat sig sista åren, men de var väldigt sena med att ha vettigt rostskydd.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Kör en focus diesel 09 med titaniumpaket sen nåt år tillbaka, den har funkat riktigt bra.
Skulle inte köpa en utan nåt av de högre utrustningpaketen, som o sitta på pinnstolar o köra.

Va lite orolig att en 1.6L diesel skulle kännas åt helvete slött med släpet med hojen bakpå osv efter man kört chippad audi men den tuggar på så fint så, inget fartmonster direkt men det är ju inte så att den slöar sig upp i backarna.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Bara ett litet inlägg i debatten; Kan du tänka dig en Focus så ska du även kolla på Astran. Opel har såväl som Ford oförtjänt rykte men jag är övertygad om att Opelns är mer oförtjänt än Fordens...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Auris är en skaplig bil, men ducka hybriden. Verkar vara mycket käbbel med dem.
Focusen jäkligt prisvärd så länge man inte tänker åka mycket motorväg, alternativt har öronproppar nära till hands. Visst går de sönder, men inte i närheten av vad ryktet ger nys om, så länge de inte gått allt för långt och man håller koll på rosten.
 

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Ceeden i diesel är klart bäst enl mig längre garantier samt bättre service intervall 3000mil/2år på 13 o -12 3000mil/1år . Dessutom billigare i inköp har drag o rails för takbox dessutom med andra ord bara fördelar
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Bara ett litet inlägg i debatten; Kan du tänka dig en Focus så ska du även kolla på Astran. Opel har såväl som Ford oförtjänt rykte men jag är övertygad om att Opelns är mer oförtjänt än Fordens...

Problemet är att jag har flera kompisar som har haft Opel och haft jätteproblem med dessa, och kanske än mer att svärmor hade en problemopel vilket gör att frugan är väldigt negativ till det märket. OM det blir problem så kommer jag få höra det från fyra olika håll och jag pallar helt enkelt inte. Men jag vet att både Opel och Ford har sämre rykte än dom förtjänar, men i Fordens fall är det motsatt förhållande, alla kompisar och föräldrar som har haft sådana har varit nöjda och positivt överaskade så skulle jag få en krångelpelle så slipper jag hånas :) Sen har jag själv haft en extremt problemfri Escort -93 som jag sålde med tår i ögat när den gått 23K mil så viss märkeslojalitet finns kvar även om jag sedan dess har kört två Golfar som jag varit nästan lika nöjd med och en Peugeot 206 GTI som jag var extremt missnöjd med.

Auris är en skaplig bil, men ducka hybriden. Verkar vara mycket käbbel med dem.
Focusen jäkligt prisvärd så länge man inte tänker åka mycket motorväg, alternativt har öronproppar nära till hands. Visst går de sönder, men inte i närheten av vad ryktet ger nys om, så länge de inte gått allt för långt och man håller koll på rosten.


Hybrid är ändå inte ett alternativ då jag mest kör landsväg där man inte har så mycket nytta av elmotorerna, också långt över min prisklass. Vad jag sett så brukar verklig förbrukning inte heller motsvara förväntningarna på dessa, passar nog mes i EU-normen.

Men som sagt är jag nyfiken på folks erfarenheter av just Auris och de dieselmotorer som denna kommer med.

Annars verkar ju både Forden och Kian vara vettiga bilar, men en Toyota är alltid en Toyota. Har släkt och vänner som är extremt nöjda med sina Toyotor men det är i samtliga fall Avensisar, INGEN har ju en Auris, har knappt sett modellen. Varför skippade dom Corollan, den hade ju också extremt bra rykte men Aurisen verkar med Toyotamått vara mer medelmåttig.



Ja, ja, jag tackar för alla tips som strömmar in. Egentligen hade jag bestämt mig för att det skulle bli krångelfri japan men alla verkar trilla bort i denna storleksklassen, Toyotan möjligtvis undantagen:

Mazda 3 skrev någon, tycker den är lite väl dyr och delar all teknik med Ford Focus / Volvo S40/V40/V50/whatever, men kanske är det värt 10-20 lock till att få den ihopskruvad i japansk fabrik som förvisso inte ligger i japan. Föräldrarna hade en sådan som dom tyckte var lite väl törstig men å andra sidan hade dom bensinare med traditionell automatlåda så det kanske inte är så förvånande. Tror inte dom hade något större problem med den men å andra sidan har dom i 30 år innan konstant kört SAAB och allt är ju relativt, deras gnäll var just att den inte var som en SAAB vilket alltså är negativt i deras mening (samma gnäll drabbade en problemfri Ford Mondeo i slutet av 90-talet). Så kan det bli när man är märkeslojal.

Nissan blir jag inte riktigt klok på vilken modell som motsvarar golf-klass, förr var det Almera och enligt wikipedia finns den ännu, men jag hittar inte en enda nyare på blocket. Bara en massa Juke och Note och ingen av dessa verkar riktigt motsvara i storlek, dessutom är båda extremt fula.

Mitsubishi Lancer verkar vara extremt ovanlig i kombi, togs den inte ens in i Sverige?

Honda Accord känns sportig och plastig och ganska dyr, speciellt som kombi. Hittar ingen -10a under 150' och då är vi en bra bit över budget.

Subaru har jag ju redan avfärdat då jag inte behöver 4wd och deras dieslar verkar dessutom ha rejäla problem med smörjningen på berörda modeller.
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ceeden i diesel är klart bäst enl mig längre garantier samt bättre service intervall 3000mil/2år på 13 o -12 3000mil/1år . Dessutom billigare i inköp har drag o rails för takbox dessutom med andra ord bara fördelar

Ceeden är helt klart intressant och jag både känner och läser om nöjda ägare. Men billigast tycker jag inte den är, Ford Focus är ofta minst lika billig i samma utförande. Men jämfört med Toyotan så är det en ganska stor skillnad, det håller jag med om.

Sen hade jag personligen inte vågat köra en motor 2 år / 3000 mil mellan oljebytena, fast det är klart en diesel kanske det skulle kunna funka på men bensinare mår knappast bra av dylika intervall.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Kör en focus diesel 09 med titaniumpaket sen nåt år tillbaka, den har funkat riktigt bra.
Skulle inte köpa en utan nåt av de högre utrustningpaketen, som o sitta på pinnstolar o köra.

Va lite orolig att en 1.6L diesel skulle kännas åt helvete slött med släpet med hojen bakpå osv efter man kört chippad audi men den tuggar på så fint så, inget fartmonster direkt men det är ju inte så att den slöar sig upp i backarna.

Vilka utrustningspaket är tillräckliga? De flesta som säljs i rimlig prisklass är Trend eller Platinum, Titanium verkar ligga 10 lock högre. Är som sagt egentligen av åsikten att färre finesser är bättre, men ljudisolering och sköna stolar är ju alltid ett plus, bara jag kan ställa in dom utan elmotorer :)
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vilka utrustningspaket är tillräckliga? De flesta som säljs i rimlig prisklass är Trend eller Platinum, Titanium verkar ligga 10 lock högre. Är som sagt egentligen av åsikten att färre finesser är bättre, men ljudisolering och sköna stolar är ju alltid ett plus, bara jag kan ställa in dom utan elmotorer :)

Vet inte riktigt vilka paket som ger de skönare stolarna, men för min del fanns det inget tvivel som saken, en ford med trend-paket fanns inte en chans att jag skulle köpa.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Kan bara prata för mina päron, farsan har aldrig varit så nöjd med en bil som sin hyndai i30, 5 år gammal, 10 000 mil och endast bytt en lampa, jämfört med de två oplarna de hade innan är hyundaien rena drömmen! En astra bertone coupe, 03:a, allt var fel på den från början till slut, efter ett otal verkstadsbesök blev denna problembil tillbakaköpt av opelhandlararen efter att motorn rasat efter endast 1000 mil, det var dock jävligt schysst av handlaren att "köpa" tillbaka den, de kunde hållt på att laga skiten om och om igen tills garantin löpt ut och sen bara skita i det så ingen skugga skall falla på handlaren, problemet är att han erbjöd mina föräldrar en demokörd vectra 04:a för i princip samma pengar (10000:- mellan) och den jävla skitbilen var inte bättre den, verkstadsbesök på verkstadsbesök, klimatanläggning, spruckna sömmar i stolarna, generator pajja efter 4000 mil osv osv, inbytt mot en ny i30 08:a efter att dom behövt reparera skiten (vectran) för över 20 lök och då hade den inte ens passerat 10000 mil!

Försökte få farsan att byta till den nya i30 men icke sa nicke, han är toknöjd med den har!
 

mrnenad

Ny medlem
Gick med
1 May 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
RSV Mille -00 under construction
Ceeden är helt klart intressant och jag både känner och läser om nöjda ägare. Men billigast tycker jag inte den är, Ford Focus är ofta minst lika billig i samma utförande. Men jämfört med Toyotan så är det en ganska stor skillnad, det håller jag med om.

Sen hade jag personligen inte vågat köra en motor 2 år / 3000 mil mellan oljebytena, fast det är klart en diesel kanske det skulle kunna funka på men bensinare mår knappast bra av dylika intervall.

Vi köpte vår förra året i okt o då var c-maxen 20-40k dyrare
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag kollade på en Mondeo -08 förra helgen med Titanium-paketet men vi avstod den bilaffären då den kändes extremt snikig och väldigt billig, trots sin utrustning. Jag kanske hade för höga förväntningar men jag tror helt enkelt att jag då förstod att Ford är Ford och det har inte ändrats på den fronten.
Mina erfarenheter av Opel är blandade men om man ser till kostnaden att äga en Opel i förhållande till vad man får så är jag fortfarande intresserad av en Opel.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag kollade på en Mondeo -08 förra helgen med Titanium-paketet men vi avstod den bilaffären då den kändes extremt snikig och väldigt billig, trots sin utrustning. Jag kanske hade för höga förväntningar men jag tror helt enkelt att jag då förstod att Ford är Ford och det har inte ändrats på den fronten.
Mina erfarenheter av Opel är blandade men om man ser till kostnaden att äga en Opel i förhållande till vad man får så är jag fortfarande intresserad av en Opel.

Precis, tänk dig då en ford utan titaniumpaket :gnissla
När jag gick från min audi till en 9 år nyare ford så gick jag ändå ner sisådär 20 audiår i känsla på grejjerna, plastigt o skramligt, men de duger helt klart.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Precis, tänk dig då en ford utan titaniumpaket :gnissla
När jag gick från min audi till en 9 år nyare ford så gick jag ändå ner sisådär 20 audiår i känsla på grejjerna, plastigt o skramligt, men de duger helt klart.

Jag går från 90-tals golfar och escorter samt en jävla peugeot så för mig lär vad som helst bli ett lyft. :D
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Varför just Auris?
I min mening för liten för att vara stor och för stor för att vara liten, utan att för den skull vara lagom. Dessutom inte särskilt snål för sin storlek.

Personligen hade jag hellre satsat på en "stor" kombi, japan givetvis.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top