powerjohan
Ogudaktig sporthojare
Ja, ännu en "vilken bil ska jag köpa" tråd, men folk verkar ju gilla att lufta sina åsikter...
Ska flytta hem till Sverige igen och behöver köpa en bil för att frakta mig, frugan och min son. Tänkte mig Golf-storlek, kombi. Bilen kommer rulla > 2000 mil per år så antagligen blir snål diesel mest ekonomisk i längden men det beror lite på inköpspriset. Ja, avtagbar dragkrok och möjlighet till skidbox är också krav men det ska väl samtliga bilar i klassen fixa, åtminstone i kombiutförande.
Helt ointresserad av prestige och körglädje utan mest säkerhet och problemfrihet, färre finesser som kan krångla är bättre. Budget satt till strax över 100 lax, tänkt mig årsmodell 2010 eller senare. På grund av egna och andras erfarenheter så är jag inte intresserad av opel, franska eller italienska bilar. Säkert fördomsfullt men skulle jag köpa en sådan och få problem så skulle det bli för många vad-var-det-jag-sa för att jag skulle palla.
Dom bilar som verkar gå för en vettig penning blir då Kia Ceed (och dess syskon Hyundai i30), Toyota Auris och Ford Focus. Spontant vill man ju välja Toyotan men just Aurisen har jag inte hört så mycket om och googlar man så verkar den ju inte riktigt hålla samma kvalitetsklass som t.ex. Avensis och hur är egentligen deras dieselmotorer? Ford ryggar många tillbaka inför men både på egna och bekantas erfarenheter och på undersökningar jag hittar så anser jag att dessa är bättre än sitt rykte och därför prisvärda.
Någon som har synpunkter på dessa? Samtliga verkar i dieselutförande för aktuella årsmodeller antingen ha partikelfilter av "evighetstyp" (om man som jag kör mest landsväg) eller i Toyotans fall partikelfälla. Toyotan ligger 10-20000 högre i pris än dom andra och även om jag är lite skeptisk till koreanska bilar så verkar folk väldigt nöjda med dom om man letar runt, även Forden verkar uppskattas av sina ägare. Så är Toyotan värd sitt betydligt högre pris?
Ja, är det sedan någon annan man har glömt? Skoda trodde jag skulle vara ett vettigt val men den som kommer närmast i storlek, Octavia, verkar alltid vara lite dyrare. Golf ligger ganska mycket högre i pris så den är bara att glömma och även om jag varit nöjd med två Golf-3or så verkar dom på senare tid ha en tendens att krångla. Seat ska ju vara VWs sportiga lågprisalternativ med lägre utväxling etc så det känns också ointressant. Volvo, Audi, BMW blir för dyra och jag är som sagt inte intresserad av prestige.
Sen finns ju dom andra japsarna, Mazda, Mitsubishi, Nissan och Honda, har inte riktigt koll på vilka modeller som motsvarar, Honda känns mer sport än praktiskt, Mazda 3 är väl väldigt lik Ford Focus men betydligt dyrare beg. Bor (snart) i Skåne så jag har inget behov av fyrhjulsdrift så Subaru känns inte så intressant då dom ofta är dyra och törstiga, om än hållbara.
Ska flytta hem till Sverige igen och behöver köpa en bil för att frakta mig, frugan och min son. Tänkte mig Golf-storlek, kombi. Bilen kommer rulla > 2000 mil per år så antagligen blir snål diesel mest ekonomisk i längden men det beror lite på inköpspriset. Ja, avtagbar dragkrok och möjlighet till skidbox är också krav men det ska väl samtliga bilar i klassen fixa, åtminstone i kombiutförande.
Helt ointresserad av prestige och körglädje utan mest säkerhet och problemfrihet, färre finesser som kan krångla är bättre. Budget satt till strax över 100 lax, tänkt mig årsmodell 2010 eller senare. På grund av egna och andras erfarenheter så är jag inte intresserad av opel, franska eller italienska bilar. Säkert fördomsfullt men skulle jag köpa en sådan och få problem så skulle det bli för många vad-var-det-jag-sa för att jag skulle palla.
Dom bilar som verkar gå för en vettig penning blir då Kia Ceed (och dess syskon Hyundai i30), Toyota Auris och Ford Focus. Spontant vill man ju välja Toyotan men just Aurisen har jag inte hört så mycket om och googlar man så verkar den ju inte riktigt hålla samma kvalitetsklass som t.ex. Avensis och hur är egentligen deras dieselmotorer? Ford ryggar många tillbaka inför men både på egna och bekantas erfarenheter och på undersökningar jag hittar så anser jag att dessa är bättre än sitt rykte och därför prisvärda.
Någon som har synpunkter på dessa? Samtliga verkar i dieselutförande för aktuella årsmodeller antingen ha partikelfilter av "evighetstyp" (om man som jag kör mest landsväg) eller i Toyotans fall partikelfälla. Toyotan ligger 10-20000 högre i pris än dom andra och även om jag är lite skeptisk till koreanska bilar så verkar folk väldigt nöjda med dom om man letar runt, även Forden verkar uppskattas av sina ägare. Så är Toyotan värd sitt betydligt högre pris?
Ja, är det sedan någon annan man har glömt? Skoda trodde jag skulle vara ett vettigt val men den som kommer närmast i storlek, Octavia, verkar alltid vara lite dyrare. Golf ligger ganska mycket högre i pris så den är bara att glömma och även om jag varit nöjd med två Golf-3or så verkar dom på senare tid ha en tendens att krångla. Seat ska ju vara VWs sportiga lågprisalternativ med lägre utväxling etc så det känns också ointressant. Volvo, Audi, BMW blir för dyra och jag är som sagt inte intresserad av prestige.
Sen finns ju dom andra japsarna, Mazda, Mitsubishi, Nissan och Honda, har inte riktigt koll på vilka modeller som motsvarar, Honda känns mer sport än praktiskt, Mazda 3 är väl väldigt lik Ford Focus men betydligt dyrare beg. Bor (snart) i Skåne så jag har inget behov av fyrhjulsdrift så Subaru känns inte så intressant då dom ofta är dyra och törstiga, om än hållbara.