Kickstarta med 9.54V går ej = rimligt?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Halloj.

Efter att äntligen ungarna somnat och man bråkat på sig skinnstället (som jag förövrigt INTE saknat kränga på) så skulle jag ut med hojen.

På med tändning
På med Petcocken till ”Run”
Dra ut chocken.

Sen började jag kicka utan att ett skit hände.
Batteriet är kasst och det visste jag innan men efter mätt (ej under load) så visade det sig 9,54V vilket är ett totalt stendött batteri.

min fråga är nu: Ska man inte kunna kicka igång den med ett dött batteri ialla fall?

Jag hade lite planer på att fimpa startmotorn och sätta in ett microbatteri som bara är till för lysen. I ren bobberstyle.

Men det lilla jag har kollat så antar jag att tändnings coilen behöver en viss laddning iaf för att tända stiften?

Om någon vill så får ni gärna posta länk till ett bra batteri som funkar på min xs400 med 12V system.

En sak till. Kan ha haft min Petcock på ”Run” läget i en vecka av misstag. Är det risk för att förgasarna är fyllda med bensin och därför den inte startar?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Xs400 har väl ingen kick?

Men ja, i princip alla hojar går att kicka eller skjuta igång även om batteriet är slut.

EDIT: googlade och inser att den finns med kick. Jag har haft en seca den saknar kick.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Hm… Surt. Kanske är för att man är kass på att kicka eller för att jag har överfyllt förgasarna då kanske?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Update.
Testade igen efter att ha laddat batteriet och kikat på denna tutorial.

Jag testade att dra igenom kicken med kopplingen inne ett par varv (vet ej om det har betydelse) men väntade på TDC och nu startade den på första kicken trots att jag glömde chocke denna gång.

Fan va surt, men jag vill veta om det är svårare att kicka med dåligt batteri eller om jag bara var stressad innan för att det kändes som att alla grannar stod och glodde när jag kickade. :)

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Haha nu funkade såklart elstarten med ladsat batteri också… Fan vad surt att det inte blev nån körning ikväll…

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Res = Reserve
Run = on
PR (RR kanske?k) = Står för vadå? Jag tolkar off?

Bifogat

• 23063BEB-4FB9-40A8-943C-284EE80EB180.jpeg
    23063BEB-4FB9-40A8-943C-284EE80EB180.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 14

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Har den dekomp så kan man hålla in den och kicka motorn ren från överskottsbränsle.

Kicka försiktigt kolven så att kolven precis passerat kompläget. Och från det läget kickar du ordentligt.

Du känner kompläget genom att det blir tungtrampat just där. Och i det läget trycker du bara försiktigt på kicken tills du är minimalt förbi. Manuell dekomp underlättar om det finns.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Ok. Tackar för infon!
Läste precis på om min vcaum petcock och den ska enligt mig stå på ”run” hela tiden då reserve tillåter lägsta brönslenivå och Prime tillåter fullt flöde så man kan fyll förgasarna.

jag har haft den på prime ikväll men ändrat till run och kommer ha den på den positionen jämt så jag får kicka bort överskottet som du förklarade. Tack!

isbjornen3

Snällast
Gick med
18 Jul 2021
Hoj
250 tvåtakt
Det funkar att kicka med ett tomt batteri om du kopplar in en laddare samtidigt. Testade det på min RD 125 för 30 år sedan och det funkade. Run bör vara vakuumstyrd så att du inte flödar över förgasarna om någon flottör hängt sig när du står parkerad. Mcn blir lättare att starta i läge pri (tror det står pri på din kran och inte bara pr. RES bör också vara vakuumstyrd. Du kanske redan förstått detta, men jag ville bara hjälpa till lite.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Tack för infon isbjornen. Du hr rätt, det står PRI och är då helt logiskt. :) Är ny på den här typen av petcock. Mina andra hojar var ju bara att vrida på nyckeln och trycka på startknappen. :)

var nära att testa koppla in laddaren förut men orkade inte. När jag väl fixar ett nytt batteri ska jag öva på att kicka hela tiden och om det mot förmodan inte funkar så har jag startknapp som backup. Hehe

Tror jag lägger ner att ta bort startmotorn, den är för bekväm och jag vill nog ha en elstart ändå. Smidigt!

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...