Kickstarta...

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Vet inte om denna tråden passar in här, eller den modellspecifika delen av sektionen av motard/offroad delen. Då det gäller en KTM 640.

Jag har jääkla problem med att kickstarta min KTM. När andra, folk som kan motorcyklar, försöker kicka, så får dom igång den på en gång.

Hur gör man när man kickstartar den? Den har ju elstart, men det skulle va fräckt att kunna kickstarta den också.

Gå gärna igenom ordentligt och tydligt hur man startar den med kick. 1. gör man så. 2. sen såhär osv.

Tack.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...det är alltid bra att leta rätt läge innan man börjar veva. Du vill vara precis där det börjar bli motstånd i kicken, släpp upp kicken och veva till bestämt.

Sedan har en del hojar lite egenheter (beroende på bestyckning, kall/varm, etc) där man får veva ett par gånger på gasrullen innan (för att köra i ett duschar med accpumpen, något din hojs förgasare saknar om det sitter originalförgasare på den).

Testa! :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har aldrig ägt just en KTM men däremot en massa andra hojar med kick. Men den vanliga tekniken på fyrtaktare och även HD är att man med först mha kicken drar runt motorn så att man precis passerat övre dödläge i kompressionstakten. Sen kickar man.

Dvs veven ska först positioneras så att kickrörelsen får möjlighet att investera maximal mängd rörelseenergi i veven innan den möter kompressionstakten igen. Helst görs detta med avslagen tändning. Under positioneringen drar man även in bensingas i cylindern vilket är bra om förgasaren saknar accpump.

Kuriosa: På HD väljer man därför ofta att positionera sig precis förbi den bakre cylinderns ÖD i kompressionstakten innan man kickar, ty då är det hela 405 vevaxelgrader tills den främre burken möter kompression. Dvs då har man hunnit bygga upp maximal fart på veven.
Syns rätt tydligt hur han positionerar veven enligt ovan i denna film tex.
http://www.youtube.com/watch?v=o68FBS9gc0Y
 
Last edited:

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Hmm, ska man alltså kicka kicken så långt det går...utan att kicka :p asså pumpa lite på kicken? Och sen gå där det precis börjar ta emot och sen bara tar i som in i helvete?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hmm, ska man alltså kicka kicken så långt det går...utan att kicka :p asså pumpa lite på kicken? Och sen gå där det precis börjar ta emot och sen bara tar i som in i helvete?

Nej precis tvärtom. Enkelt uttryckt: Du ska (innan du ger allt du har) jucka fram kolven så att du får ett så långt kickslag som möjligt innan kolven möter kompression.

Så du ska innan du kickar dra fram motorn så att den precis kommit förbi kompressionsmotståndet. Som du ser i videon jag bifogade.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är också jäkligt viktigt att verkligen trycka till/snärta till ordentligt när man kickar. Mesar man kommer den i princip aldrig starta.
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
På min 660 fick man trycka igenom tills man hörde ett klick. Då var det bara att släppa upp kicken längst upp, andas in och sen sparka till riktigt bestämt så hoppade den igång så snällt :)
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Som KTM 450-ägare med samma initialproblem kan jag meddela att jag numera hoppar fram på tanken innan jag trampar till på kicken, känslan är att det är kraftlöst men den mullrar igång d1rECkt!!1!1

Jag har aldrig analyserat varför men det funkar för mig.
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Jörgen: Vad menar du med "dra fram motorn" och "Jucka fram kolven" :p
Menar du när man drar in dekompressions-levern och trycker ner kicken?

jag är superokunnig när det gäller mc.
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Jörgen: Vad menar du med "dra fram motorn" och "Jucka fram kolven" :p
Menar du när man drar in dekompressions-levern och trycker ner kicken?

jag är superokunnig när det gäller mc.

Ja tryck ner kicken sakta, kör du fast trycker du in dekompen och trycker vidare. Sen när du hör ett litet klick släpper du upp och sen en ordentlig spark hela vägen ner! Så gillade min 660 att bli upplivad :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jörgen: Vad menar du med "dra fram motorn" och "Jucka fram kolven" :p
Menar du när man drar in dekompressions-levern och trycker ner kicken?

jag är superokunnig när det gäller mc.

Ja som Blomqvist redan svarat. Dekompressionsventilen finns just för att förenkla att ta sig förbi kompressionsläget, alltså till den position man vill komma till innan man tar i för kung och fostervatten etc
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
En LC4 kan du kicka igång utan att använda den manuella dekompen, den har autodekomp så det är bara att fräsa till med dojan.

Inga problem.
 

LazyTiger

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Malmö
Hoj
KTM 660 -03
När jag köpte min 660 spenderade jag minst 1 timme effektiv kickning innan jag hittade rätt teknik:) Grannarna måste tyckt jag var knasig när jag höll på i 20 minuter. Men nu startar den på varje kick utan större ansträngning!
Jag börjar som de flesta andra med att hitta rätt läge för kolven.
1. Kicka lätt tills det tar stopp (på min blir det tvärt stopp på andra klickar det väl kanske bara)
2. Pressa ner kicken ytterliggare c:a 1 dm genom att använda decompen och släpp upp kicken.
3. Kicka!
Sen jäklar är det bara till att köra!:yoparty
 

Marvor

Bender Bending Rodriguez
Gick med
11 Jun 2010
Ort
Göteborg
Hoj
-04, KTM 640
Hur har man i decompen när man tar i? Har man i decompen alls? Eller är det bara när man..."pumpar" som man har i den?
 

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Umeå - Västansjö
Hoj
Honda XR630
När jag kickar 390:n, 2t, så brukar jag lägga press på kicken så att den går förbi bdc och upp till den tar stopp mot kompan, sen stampa till :confused:

Men en viss teknik behövs, lite snärt skulle man kunna säga.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Hur har man i decompen när man tar i? Har man i decompen alls? Eller är det bara när man..."pumpar" som man har i den?

Decompen använder du bara för att komma förbi ÖD (stoppet). Sen så är det bra om ventiljusteringen är skött och tomgången är korrekt :)
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top