Killar och mode?!!

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
En liten privat fundering i sammanhanget:
Jag har ett antal tjejkompisar som klär sig extremt modemedvetet och totalt avtändande. (Ur mitt perspektiv som kille tycker jag det blir lite trist när en tjej i yngre 20-åren ser ut som jag minns min mormor).

Jag är inte så insatt i frågan själv, men jag trodde själva meningen med att klä sig snyggt var att :borra alternativt bli :borrad (beroende på kön och läggning). Kan det stämma att de här tjejerna klär upp sig för "varandra" snarare än för att attrahera killar? Och vad i hela friden är meningen med det? :tungan

Vad gäller kläder är jag själv lite anti. Det är helt enkelt inte mitt intresse, och jag har ingen lust att betala straffskatt på den biten också.
Reklamlös men välsydd T-shirt och enfärgade cargo pants eller jeans i kombination med hoodie eller ursprungligen svindyr second hand-läderrock beroende på temperatur och humör låter mig gå länge mellan shoppingtillfällena precis som jag vill ha det. Jag satsar på att lukta gott istället, och det funkar skitbra. :tummenupp

Eftersom jag regelbundet behöver ha kostym passar jag på att få sytt upp sånt samt skjortor när jag är i länder där arbete kostar mindre, => bra fall och form utan att betala för ett märkesnamn.
 

Dr.Bike

Guest
En liten privat fundering i sammanhanget:
Jag har ett antal tjejkompisar som klär sig extremt modemedvetet och totalt avtändande. (Ur mitt perspektiv som kille tycker jag det blir lite trist när en tjej i yngre 20-åren ser ut som jag minns min mormor).

Jag är inte så insatt i frågan själv, men jag trodde själva meningen med att klä sig snyggt var att :borra alternativt bli :borrad (beroende på kön och läggning). Kan det stämma att de här tjejerna klär upp sig för "varandra" snarare än för att attrahera killar? Och vad i hela friden är meningen med det? :tungan

Vad gäller kläder är jag själv lite anti. Det är helt enkelt inte mitt intresse, och jag har ingen lust att betala straffskatt på den biten också.
Reklamlös men välsydd T-shirt och enfärgade cargo pants eller jeans i kombination med hoodie eller ursprungligen svindyr second hand-läderrock beroende på temperatur och humör låter mig gå länge mellan shoppingtillfällena precis som jag vill ha det. Jag satsar på att lukta gott istället, och det funkar skitbra. :tummenupp

Eftersom jag regelbundet behöver ha kostym passar jag på att få sytt upp sånt samt skjortor när jag är i länder där arbete kostar mindre, => bra fall och form utan att betala för ett märkesnamn.

Härlig inställning!
Jag hade ett par skor jag älskade över allt annat.
De var (väl??) inte snygga längre...
MEn en dag var de borta!
Ska inte tråka er med den sagolikt sorgliga historien, och jag känner i hjärtat här att allt rivs upp igen nu när jag tänker på dessa skor.. såhär 10 år senare... :gnissla.
Men saken: Favvoplagg, oavsett utseende, går ju före ALLA trender.


Men det här med tjejor som ser ut som mormödrar??
Vad är det för mode?
Har jag missat.

Nej tjejer kan vara snygga i alla kläder, om de bärs på rätt sätt.
Och ett par shyssta urtvättade jeans (men hela och rena) lite medvetet smink (är svag för det lite mera sminkandet... kanske t.o.m lite kraftfullt runt ögonen...) är da shit.
Ett leende, och ett skratt gör resten.

Men surpuppor i Versace-jeans, Gucciprular och en högdragen min är inte min likör.

Apropå herrmode alltså! :lol
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Men det här med tjejor som ser ut som mormödrar??
Vad är det för mode?
Har jag missat.

Nej tjejer kan vara snygga i alla kläder, om de bärs på rätt sätt.
Och ett par shyssta urtvättade jeans (men hela och rena) lite medvetet smink (är svag för det lite mera sminkandet... kanske t.o.m lite kraftfullt runt ögonen...) är da shit.
Ett leende, och ett skratt gör resten.

Nja, se ut som mormor är väl kanske lite överdrivet (men det stämmer på frisyren på en av dem). Vad jag menade är att just de här tjejerna är experter på att se vad som "är inne", men uppenbarligen inte på att se vad som skulle kunna få dem att verka tilldragande för killar.
Men helt rätt: Avslappnad tjej och ett leende är fekalien.
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Angående det där några skriver om att dom inte skulle bry sig om hur dom ser ut eller uppfattas är totalt skitsnack. Alla bryr sig om hur dom ser ut. Och det är absolut inget gay i det. Vikingarna, spartanerna, samurajerna, nassarna, karolinerna osv. Alla har brytt sig vem som har coolast mantel, uniform eller halsband. Signalerade status, välstånd och virilitet. Där faller gayteorin direkt.

Du bryr dig säkert hur din mc-hjälm ser ut eller hur? Inte bry sig.. Bah!! Sluta raka dig, duscha osv också då. Det där snacket ger ju bara intrycket att ni har gett upp eller nåt.

Håller med om att svenska kvinnor gärna hade fått klä sig lite kvinnligare ibland. Mer klackar och kjolar och liknande.
 

WhiteGuardian

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki z400f -83
Jag är inte så insatt i frågan själv, men jag trodde själva meningen med att klä sig snyggt var att :borra alternativt bli :borrad (beroende på kön och läggning). Kan det stämma att de här tjejerna klär upp sig för "varandra" snarare än för att attrahera killar? Och vad i hela friden är meningen med det?

Att klä sig snyggt och att klä sig sexigt är två olika saker som skickar olika signaler?
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Fast det där har inte så mycket med allmän stil att göra, det är bara, som du säger, väldigt tvivelaktigt beteende. :gnissla


Varför får jag en bild på Peter Jöback på näthinnan när ni pratar ögonbryn? Ena dagen mono-brow och nästa dag två bryn. :confused: Eller George Mourad, haha. Fast det är väl ingen här som vet vem det är ändå.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Någon nämnde att kläder reflekterar den som man vill bli uppfattad som. Men inte bara uppfattad, utan även bemött. Men, för att gå tillbaka till trådskaparens fråga
"Är detta pga okunskap eller att de helt enkelt skiter i att klä sig snyggt.?" så skulle jag svara att det är nog inte är så att dessa män inte -vill- klä sig snyggt. Många vill nog göra det, men tycker inte det är värt det p.g.a olika anledningar.

Jag har märkt en stor skillnad på kvinnor och män på dessa punkter. Nu pratar jag självklart aldrig om alla, utan om - vad jag tycker är tyvärr - en majoritet.
Kvinnor bryr sig oftast mera om hur dem blir uppfattade/bemötta delvis p.g.a att också deras vänner bryr sig om hur deras vänner ser ut, och det finns mycket att "bevisa" i deras närmaste vänskapskrets.
Oftast brukar vänner vara högt upp på listan hos både män och kvinnor, men eftersom att kvinnornas vänninor klär upp sig också för varandra när de ska umgås så tar detta självklart av deras tid när de ska umgås, och därför också av deras pengar.

Varför är det så?

Kläder symboliserar lika mycket ens egna identitet, som ens grupptillhörighet. Man väljer sig att exkludera/inkludera sig i en viss social grupp.
Men det fiffiga med kläder och det magiska att man kan lika lätt manipulera sin identitet och klä sig som man vill uppfattas, så kläder är ett mäktigt verktyg i vårt kulturella liv.
Man kan visa allt i kläder :
polistska, sociala, klass, sexuella osv..-tillhörigheter.
Men man måste titta bakåt i tiden för att förstå varför kvinnor och män har sån olika syn/relation till kläder.

Under 1800-talet och större delen av 1900-talet, typ fram till 1950, så var kvinnans plats förpassad till hemmet, och mannens till arbete, dvs det offentliga livet.
Då mannen jobbade behövde han "praktiska" kläder och idealet var mörka sobra kläder för borgeligheten och man skulle som man vara rationell och handlingskraftig.
Kvinnan sågs mer som känslovarelse och med den ökade industrialismen och urbanismen blev borgeligheten rikare,
och det var helt okej för kvinnor att smycka sig och bära dyra färggladda siden-kreationer och massa smycken.
För männen var detta tabu, så männen använde faktiskt sina fruar att visa sin makt, ekonomiska framgång genom att visa hur dyra kläder denna hade.

Mannen identifierade sig stark med sitt yrke och den karriär han hade,
och kvinnorna som var förpassade till hemmet hade inte samma krav på "praktiska" kläder i hemmet och klädedräkten blev på ett vis hennes sätt att uttrycka sin frihet och sin personlighet. Kläder på den tiden hade som huvudsak att uttrycka ens klasstillhörighet.
På 1800-talet var det inte ens acceptabelt för en ensam kvinna att vistas ensam ute på gatorna utan en man, men i de stora varuhusen kunde hon strosa fritt och träffa andra vänninor och shoppa.
Det blev ett sätt att umgås utanför hemmet.

När kvinnorna blev vanligare i arbetslivet på 1920-talet ser vi en enorm skillnad i kvinnomodet. kvinnorns mode har ju andraät radikalt bara på 100 år. Från korsett och långklänning till jeans och t-shirt.
Idag är vi mer jämställda och det ser man i klädedräkten också, män och kvinnor kan vara klädda i stort sätt på samma vis.
Se blidexempel från Dsquared's modevisning.
Jeans, tröja, läderjacka. Lite olika snitt, men väldigt lika.

Men nu diskuterar vi ju mäns mode/ kläder här ju, och där har det inte hänt så mycket, tyvärr. Känns som de "gamla" mansidealen lever kvar som spöken och att många är rädda att våga visa intresse då mode/kläder fått en orättviss elak stämpel som något löjligt/ytligt.
Det tycker jag är tråkigt.
Det är inte jämställt.
Blir så lack på folk som dömer ut en snygg klädd kille som fjollig/ytlig/bögig och att man börjar hacka på att han måste ha dåligt självförtroende/självkänsla. Det handlar om ett intresse bara!
Det är okej att tycka om att kolla runt och handla kläder och vilja klä sig snygggt, även om man är kille!
Så sluta att döma killar som omanliga bara för att de har intresse i hur de klär sig.

Nu ser ju dagens samhälle helt annorlunda ut än det på 1800-talet, och kläder representerar mer ens lisstils-tillhörighet,
men det verkar fortfaranade som att de gamla synsätten lever kvar, vad gäller att det inte är helt accepterat att män bryr sig om kläder för mycket utan att förlöjligas, tyvärr..
 

Bifogat

  • mode22.jpg
    mode22.jpg
    2.9 KB · Visningar: 145
  • mode2.jpg
    mode2.jpg
    3 KB · Visningar: 145

Ten-0

[Enter cool message here]
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Hemma
Hoj
Ny till våren
Jag har ett väldigt stort klädintresse, dock inget modeintresse! Klär mig allt som oftast väldigt simpelt, Jeans och T-shirt, kör en trashig stil.

Lägger några timmar om dagen på att surfa efter nya jeans och t-shirtar, skor lika så.

Har ett tio-tal jackor och det dubbla i skor.

Även om jag ser trashig och enkel ut, ser jag ändå fräsch och ren ut och får väldigt ofta komplimanger om min klädstil! Både från de som är strikt modeinriktade och de som är som en annan.

Så blir man gay för att man bryr sig om hur man klär sig? Jag säger som jag blivit uppfostrad, du kan bara göra ett gott första intryck!
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Att klä sig snyggt och att klä sig sexigt är två olika saker som skickar olika signaler?

Jo, men uppenbarligen finns det klädstilar som både ser bra ut och ger ett proffsigt intryck, eller hur? Ur min perspektiv tycker jag att utsikten kan vara fin utan att jag måste resa tältet där och då; lite balans ska man ju kunna kräva av folk - men det känns som att det måste vara lite trist om bara folk som "kan kläder" ska kunna uppskatta det man har på sig.
Det är väl egentligen det jag tycker är lite underligt med just de här tjejerna: Ponera att du klär upp dig för att gå ut; klär du dig då för att se fin ut för din kille eller för killarna du kommer att träffa, eller klär du dig för att tjejerna du träffar ska veta att du läst senaste Vogue och vet vad som kommer att vara inne nästa säsong, oavsett om det får killarna att instinktivt titta efter något annat?
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Jag har ett väldigt stort klädintresse, dock inget modeintresse! Klär mig allt som oftast väldigt simpelt, Jeans och T-shirt, kör en trashig stil.
Så blir man gay för att man bryr sig om hur man klär sig? Jag säger som jag blivit uppfostrad, du kan bara göra ett gott första intryck!

Låter som en sund inställning! :jäs
:tummenupp Tummen upp för den killen som skrev att lukta gott är huvudsaken, studier har faktiskt visat att doft har större attraktionskraft än utseende! :mattias :nicka
En bra after shave borde de flesta investera i, ta bara inte för mycket på er grabbar :tungan
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Kläder symboliserar lika mycket ens egna identitet, som ens grupptillhörighet. Man väljer sig att exkludera/inkludera sig i en viss social grupp.
Men det fiffiga med kläder och det magiska att man kan lika lätt manipulera sin identitet och klä sig som man vill uppfattas, så kläder är ett mäktigt verktyg i vårt kulturella liv.
Perfekt, då är jag både exkluderad och manipulerande. :tungan
Men nu diskuterar vi ju mäns mode/ kläder här ju, och där har det inte hänt så mycket, tyvärr. Känns som de "gamla" mansidealen lever kvar som spöken och att många är rädda att våga visa intresse då mode/kläder fått en orättviss elak stämpel som något löjligt/ytligt.
Det tycker jag är tråkigt.
Det är inte jämställt.
Så du menar att Eddie Izzard är en jämställdhetens apostel? :D
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Vilket inte alltid är lämpligt.
Vill man bli tagen på allvar i vissa yrkessammanhang är det big no no.

Håller med. Att välja rätt kläder, är att kunna "läsa in" den sociala koden av vad som är passande respektive inte.
Kommer man tex till en begravning i en röd urringad kort-kort klänning, så tyder detta på att man inte riktigt vet vad som passar sig i situationen och tyder faktiskt i detta exempel på respektlöshet.
Samma sak om nån kille hade dykt upp med shorts och hawai-skjorta, lite respektlöst.
Kläder talar sitt eget språk..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
1. Det är trist och tar att handla kläder
2. Gör hellre annat för pengarna.

Har en stor garderob med massa poppiga skjortor, kavajer osv, men de grejjerna används bara i undantagsfall. De är besvärliga att stryka, klä på sig och att ha på sig. Har tigidare haft kostymjobb och OJ vad jag inte saknar det. Nu är det North Face och trekkingdojjor som gäller på kontoret.

Det är funktion som gäller. Och det kan vara snyggt samtidigt som det är funktionellt.

Men jag håller med, många killar klär sig som sopor. Speciellt när man kommer ut en bit från stan. Svarta koftor med lila rutmönster osv. Säckiga jeans med hål i och nån tribalbrodyr över benet. Och så såklart den obligatoriska feta kedjan som måste hänga och dingla. Hur tänker folk?

Finns iofs gott om tjejer som ser ut som stryk också. En ful tjej som saknar utstrålning är fortfarande ful även om hon klär sig snyggt.........
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Håller med. Att välja rätt kläder, är att kunna "läsa in" den sociala koden av vad som är passande respektive inte.
Kommer man tex till en begravning i en röd urringad kort-kort klänning, så tyder detta på att man inte riktigt vet vad som passar sig i situationen och tyder faktiskt i detta exempel på respektlöshet.
Samma sak om nån kille hade dykt upp med shorts och hawai-skjorta, lite respektlöst.
Kläder talar sitt eget språk..

"God help me to consider people's feelings, even if most of them are hypersensitive. " :D
 

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Låter som en sund inställning! :jäs
:tummenupp Tummen upp för den killen som skrev att lukta gott är huvudsaken, studier har faktiskt visat att doft har större attraktionskraft än utseende! :mattias :nicka
En bra after shave borde de flesta investera i, ta bara inte för mycket på er grabbar :tungan
Aftershave/parfym är inte manligt. Det är faktiskt omanligt. Väldigt omanligt.
 

Dr.Bike

Guest
Vilket inte alltid är lämpligt.
Vill man bli tagen på allvar i vissa yrkessammanhang är det big no no.

Ajdå - var har ironin tagit vägen?
Åjasomtrodde du kände mig... :gråta
Som sagt, det var lite ironiskt.

Såklart att "tarty" kläder inte gör sig inom huvuddelen av arbetslivet.
(även om såna flickor trots allt kommer långt... mycket långt på vårt jobb t.om)

Aftershave/parfym är inte manligt. Det är faktiskt omanligt. Väldigt omanligt.

Inte om du tar en skvätt diesel eller bensin och mummar upp dig med :mattias
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top