Killar och mode?!!

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Inte bara tjejer. De flesta som har daglig kontakt med andra människor i arbetslivet, främst köp/sälj, bedömer (mer eller mindre medvetet) sina medmänniskor utefter hur de är klädda.
Med allra största sannolikhet blir du olika bemött om du kommer in i bilaffären, bankens lånekontor, arbetsintervjun etc beroende på hur du är klädd.

Det har ingenting med kön att göra.


Håller med. Själv när jag vill kolla på nya roliga bilar så tar jag alltid med en välklädd kompis som "dörröppnare". Funkar perfekt. :tummenupp
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tar du kort på dig själv när du har köpt nya kläder?

:lol

Precis vad jag satt och funderade på, drömmer jag? :confused:

Ps. Tar kort - och lägger ut på nätet. :rofl

Det man behöver är bra klocka, skor och bälte. Sedan blir man flottast oavsett om det är jeans och linne eller kostym eller wtf som helst.
Bara för det ska jag putsa skorna nu.
 

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Ort
Lomma, född i Sthlm
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag har faktiskt t.o.m en favorit designer... det ni. :)
Kenneth Cole... säljs tyvärr inte utanför staterna men satan i gatan vad snygga kläder han/de gör. Blir alltid besök där när jag är i New York.

Köpte några KC-skjortor när jag var i Vegas, skamlöst billigt på ett Outlet. Fina grejjor, även om man fick jaga medium/small för att inte se ut som skit.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
För att ta lite i det där med kostym så kanske det även ligger i att en person som inte går i kostym så ofta får höra att de "är så jäääävla snygga i den där kostymen, tänk om du kunde gå i den lite oftare"... det är nog ungefär vad som fått den att hänga kvar så länge.
Sen självklart också att det är en business klädsel som man inte får vara utan i vissa möten... Det som är så underbart med kostym är ju också att man inte direkt behöver bry sig, på med skjorta, kallingar strumpor och en av alla kostymer så ser man helt ok ut... dock ganska identitetslös.

Sen kan man ju hitta kostymer som är sydda på lite udda sätt och därmed blir även kostym en personlighet och visar på identitet... se gärna min favvodesigner ovan för sådana. :)
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Ok, då ska vi generalisera

För att det sociala värdena, social acceptans etc. är mycket viktigare för tjejer än killar.
Tjejer dömer också både killar och tjejer mer beroende på deras sociala värde.
När vi killar pratar med varandra och/eller med tjejer så dömer vi aldrig dem efter deras kläder.


Bullshit! :näsblod Det är fult att ljuga!:D

Så du menar att du går omkring runt i världen helt intryckslös? Kläder är en av de viktigatse "tysta" signaler vi skickar ut, förutom vårt utseende. Är du på en fest och du ser stt gäng killar och det står några hiphopare iett hörn, i ett annat några punkare, i ett tredje några killar i svart smoking så klart att du kategoriserar dessa medvetet eller undermedvetet.

Om en kille står framför dig i bankomat kön klädd som en uteliggare i trasiga smutsiga kläder, så klart du redan vid första anblick har målat in honom i ett fack, som uteliggare.

Det är helt naturligt och ligger i människans natur att "identifiera" sin omgivning så att man vet hur man ska agera.
Att du inte dömer tjejer efter deras kläder tror jag inte heller på.
Nu ska vi skilja på uttrycken döma och döma ut.
Två olika saker nämligen.
Om du ser en kvinna i 50års åldern klädd i kort kort lackklänning med urringning, menar du inte att du får en uppfattning om denna person genom dess klädval? Eller om du nu träffar en tjej som är i 20-års åldern och har tantkläder på sig, hinner du då inte oundvikligen tänka ut/placera vem denna person kan tänkas vara då?
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Köpte några KC-skjortor när jag var i Vegas, skamlöst billigt på ett Outlet. Fina grejjor, även om man fick jaga medium/small för att inte se ut som skit.

jo, hittade också lite trevliga KC i Vegas förra sommaren. Dock är affären på Fifth precis vid Rockefeller Center affären man skall gå till... är det så att man vill komplettera med något lite mer rough till så ligger Abercrombie and Fitch inte så långt upp mot Central Park, samma gata samma sida.
 

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Inte bara tjejer. De flesta som har daglig kontakt med andra människor i arbetslivet, främst köp/sälj, bedömer (mer eller mindre medvetet) sina medmänniskor utefter hur de är klädda.
Med allra största sannolikhet blir du olika bemött om du kommer in i bilaffären, bankens lånekontor, arbetsintervjun etc beroende på hur du är klädd.

Det har ingenting med kön att göra.
Absolut är det så, men då pratar vi ofta situationer när det måste göras en bedömning av människans sätt att presentera sig själv.

Ok, det blir alltid fel att generalisera. Dock kvarstår faktumet att tjejer generellt bedömmer människor mer efter modet och därför givetvis är mer modemedvetna.

En tjej skiter normalt i vad en kille har för watt och storlek på sin ljud och bildanläggning medan killar jämför det sinsemellan.

För fasen, du kan ju bara titta på det här forumet.
Vi jämför oss inte av vilka kläder vi har på oss utan vilken hoj vi kör, hur många hästar den har och vilken årsmodell osv.
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Snygga herrskor... :rofl

Jag har Cole-skor och de ser fan inte ut så där. :mad:
Däremot är det dålig kvalitet på dem och de har för mycket gummi i dem jämf med läder så de blir aningen varma. Jag skickade dessutom tillbaka dem till NY faktiskt för jag tyckte de hade dålig kvalitet, tyvärr krediterade de inte kortet utan rerurnerade skorna lagade. :finger :sverker
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:D Den är grå faktiskt. Mycket roligare än kolsvart. Låter kanske inte så, men det är den. Jag förstår hur du tänker och håller med.

Jo jag vet, bara skojade. Ulstrar och paletåer är ju oftast mörka.
Det där är ett standardplagg här på Östermalm, varenda gymmad 25-åring som trippar runt i Humlegården har sedan 10 år såna paletåer.
Din var snygg, bara du inte gör som humlegårdarna, krystat vindar en för kort halsduk med denna urfula knut runt halsen, det ser ut som en avbruten hängning och sabbar den strama stilen.

images


Angående JL-hoodsen så var det ca 5 år sen dom var populära :D och det höll på att förstöra J.Lindebergs renommé totalt. Dom blev faktiskt skadade som varumärke av det.

Jo jag vet :D
Numer ser jag bara efterskalv med den hemglassinspirerade tröjan när jag på mornarna passerar kidsen utanför Östra Real.
 

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Norrort
Hoj
SR172
För mig går självklart den stora delen av pengarna till intressen (och sparande), en mindre del till kläder.

Dock klär jag mig inte WT på något sätt (okej, brukar ha en spendrups-skinnväst när jag super med polarna i egna baren... eller att jag föredrar att ha på en Volvo-truckerkeps i bilen). Men annars så klär jag mig ganska rent enligt mig själv. Kan vara allt från jeans + tisha eller piké, eller kanske en skjorta (lite stiligare) på helgen.

Senaste köpet (dock på någon månad jag ens köpt klädesplagg) var en stickad tröja- vilket kan vara grymt skönt att ta på sig.

Fast så här på vardagar har jag nästan alltid på mig samma kläder hela tiden, nämligen de från jobbet. Jens + tisha + skjorta = allt från Statoil! :D
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
bara du inte gör som humlegårdarna, krystat vindar en för kort halsduk med denna urfula knut runt halsen, det ser ut som en avbruten hängning och sabbar den strama stilen.

images



.

Instämmer! Det finns en massa sätt att knyta en halsduk och det där är definitivt den fulaste.
 

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Absolut är det så, men då pratar vi ofta situationer när det måste göras en bedömning av människans sätt att presentera sig själv.

Nej, så är det faktiskt inte heller. Du bedömer (och blir bedömd) av långt många fler än så. Se dunderhonungs post ovan om killen i bankomatkön etc.

Ok, det blir alltid fel att generalisera. Dock kvarstår faktumet att tjejer generellt bedömmer människor mer efter modet och därför givetvis är mer modemedvetna.

En tjej skiter normalt i vad en kille har för watt och storlek på sin ljud och bildanläggning medan killar jämför det sinsemellan.

För fasen, du kan ju bara titta på det här forumet.
Vi jämför oss inte av vilka kläder vi har på oss utan vilken hoj vi kör, hur många hästar den har och vilken årsmodell osv.

Men det beror ju på att det här är är ett hojforum. Doh.
 

Dark_Messenger

Guest
Alltså ni som hetsar om inre skönhet och utseendet spelar ingen roll, lever ni på samma planet som jag? Klart som fan kläder och utseende spelar roll. Om inte annat för det första intrycket man vill ge folk. Jag menar inte att man ständigt behöver vara överdressad eller gå med solglajjor på nattklubb men att se fräsch ut med lite schyssta kläder man byter då och då är ju fan standard.

Någon som hasar runt i trasiga jeans, en trasig reklamtshirt och foppatofflor till vardags har jag svårt att ta på allvar. Visst jag har polare som inte bryr sig ett skit om kläder och utseende och jag gillar dom för det men det är ju för jag känner dem. Om jag träffade en fullständig främling som klädde sig enligt ovanstående skulle jag nog tänka lägre om honom/henne än en välklädd dito. Eller så kan man säga såhär, han/hon skulle få jobba hårdare för att fånga mitt intresse.

Bara några tankar. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Passa dig för att ha en kvinna som "stylist". Du kommer se ut bönderna dom stylar upp i Idol. Riktigt fjollgay mao, med knullrufsfrisyrer som aldrig har gjort någon glad. (Obs. har inget att göra med vår diskussion i natt:D)

Ta hellre en modeintresserad killkompis eller gaykille. Nu låter det här motsägelsefullt kanske men jag vet att en gaykille hade fått ett bättre och mindre bögigt resultat än en tjej. Inte JK då kanske men..:tungan

Det kanske inte är så konstigt, det är ju homosexuella män som ritar nästan att modekläder till både killar och tjejer. Jag känner flera kläddesigners som är bögar, när vi träffas i baren brukar det bli kanska urartade diskussioner till följd av mitt farkostintresse och deras klädintresse. De brukar gå igång och på krogservetter rita 50-talsinspirerade retro crew-kläder på flanellskjorte-, flygmekoverallstuket. :D

De har tom sålt mycket såna plagg till de större jeanskedjorna.

Men du har rätt i att jag inte skulle vara ngt bra shoppingförkläde, helt kass
för att vara exakt :D
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Exakt! Lägg lite mer krut på de stora plaggen som jeans och ytterkläder så kan man köpa budget på det övriga. Jag upprepar: Det som är viktigast är passformen! Och kvaliten iofs..

Här är jag i min nya rock som jag köpte häromdagen. I min mening får gärna jackor och liknande kosta mycket då man har det på sig halva året här i Sverige. Nu handlar ju jag till inköpspris men det hade inte spelat någon roll.
Då är det alltså dig man ska snacka med för att handla schyssta kläder för inköpspris? :)
 

Dark_Messenger

Guest
Det riktigt beklämande är att se mer eller mindre vuxna män runt Stureplan eller Mörby centrum (dit man åker om man bor i Danderyd) klä sig såhär. Fy fan...

Edit: den här typen av jacka, som ser ut som ett foder, är det plagg som mer än något annat visar vilken socialgrupp man anser sig tillhöra.

Precis den typ av kläder du ska bära när du går ut och mördar trädet! :)
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top