Kinesium-förgasare

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Var dum nog att köpa en begagnad kines-fyrhjuling till ungarna.
Ett av bekymrens är att förgasaren ibland trycker ur sig bensin när bränslekranen är på. Just nu trycker den ut hela tiden och jag antar att det inte är något övergående.

Jag misstänker att det är något med flottören, men vad ska jag kolla efter? Det skall väl även vara någon ventil som flottören påverkar.

film på eländet: https://youtube.com/shorts/L02C8kJBOqI?si=-h2s3GmaaRk40tph

Den är av märket Hua Shen (Förgasaren)

Nå, vad säger mekhjältarna?

Bifogat

• IMG_2838.jpeg
    IMG_2838.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 25

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Ja, flottörnålen kan vara sliten eller skitig. Sätet som nålen trycker mot kan vara skitigt. Gör rent med en halv tops, lite rubbing på toppen. Sätet sitter ibland med en skruv och en o-ring. Kolla skicket på o-ringen. Dessa tål inte E10/95 oktan. Om du nu har en oring.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
IMG_0769.jpeg
Här ligger flottörnålen och pekar på sätet i mässing. Flottören ligger bredvid.
Stjärnskruven håller sätet och o-ringen på plats.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är det plåttank eller plast ?
Slet mitt hår med ungarnas lt50 som pissade hejvilt på samma sätt och gjorde rent förgasarjäveln så man kunde den i sömnen till slut men jävelskapet var rostflagor från tanken som bråkade med nålventilen .
ett bränslefilter och en mindre sliten förgasare så höll den tätt till slut och hade föregående ägare kört med luftfilter hade jag inte behövt byta förgasareländet 🥳

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Det är plasttank! Men det sitter ju något uselt pod-filter så reningen är väl sådär misstänker jag.
Ny förgasare är ju en möjlighet om jag inte får ordning på det men tyckte det var svårt att hitta en ersättare. Köper inte gärna en ny gasare på remi och så passar den inte..

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Gott och blandat
Rengöring med extra fokus på nålen och sätet den tätar mot brukar räcka långt.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Rent tekniskt så trycker inte förgasaren ut något, den läcker :mattias

Hur mår filtret? Även om det är plasttank så kan det vara skräp i den, och filtret kan ha gett upp sen länge.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Har du öppnat förgasaren ännu?
Vi kan inte se hur förgasaren ser ut inuti.

Undrar om de tidigare ägarna tankat 98 med tanke på att få förgasare tål etanolen i 95.
Vissa flottörnålar har en gummitopp som tätar mot mässingssätet. Kanske inte kinatillverkade grejer.

Nu kostar en ny kinaförgasare lika lite som en renoveringssats till en japansk förgasare. Frakten en dryg hundring.

IMG_0773.png

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Hittade antagligen motsvarande förgasare på TEMU, 69:-. Blev en sådan.
Jag har skruvat isär den, ska lägga upp bilder när jag är hemma från mini-semestern.

Flotören är lös, en plastboj som ligger i nedersta koppen och verkar ha flytförmåga. Testade att böja till ”gaffeln” som lyfts av flottören och pressar mot flotörnålen men det hjälpte inte.

Testade att koppla på soppa med flottörnålen fri (utan flottör och kopp) så att jag själv kunde pressa in nålen, lite osäker på om den var helt tätt när den var helt ipressad. Får göra om den labben.

Det var inte helt självklart hur flottörnål/ventil skulle skruvas ut. Den var fyrkantig längst in mot godset, kanske kan gå att få i en nyckel där. Annars får jag kolla vad som gömmer sig under bensinkranen (som är skruvad i förgasaren). Som sagt, återkommer med bilder. Tackar ödmjukast för er hjälp så här långt.

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
Hej! Det var någon sträng med skit i sätet där flottörventilen satt. Blåste rent och skruvade ihop, det gjorde susen. Men undrar hur fan den kommit dit, känns som att bränslefiltret skulle tagit det. Jaja, får jag samma problem så vet jag ju var jag ska kolla.

Har ju dessutom en reservförgasare på väg.

Tack för hjälpen!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag kämpade med kinaförgasare i ett par år på pendlarmoppen, men det var alltid något debakel. Flottören hängde sig och flödade fullt om jag råkade åka i ett för stort gupp, eller köra över en skumpig kant, med resultatet att man plötsligt fick en motor som drunkade i soppa och snabbt fick stänga av bensinkranen och hoppas på att det släppte med lite knackningar på förgasaren. Annars blev det rulla hem och ta isär. Jag hittade aldrig vad det var som gjorde att det fastnade, för när jag väl hade tagit isär den så hade det alltid hunnit lossna under demonteringen. Choken funkade bara om jag nyligen haft igång motorn (inom några dagar) så om jag haft den stående i garaget ett par veckor så var det av med luftfiltret och på med startgas för att får den att hoppa igång. Slutade med att jag köpte en Dellorto av exakt samma modell som kinakopian skulle imitera. Inte ett krångel sedan dess och den ger märkbart mer effekt också, alltså rejält mycket bättre krut i motorn än med motsvarande kinakopia.

RookieM

Gick med
1 Jun 2014
Hoj
Nippon Power baby!
@Steffo K hela prylen är ju Kinesium. Har inte en aning om vad som är kopierat och vad som är egenutvecklade på de där motorerna. Antar att det finns någon förlaga, men kan det finnas en ”premium” som kan passa en kinamaskin? Kul att du nämner choke, choken på min maskin är ett stort spjäll som gradvis stryper luften in i förgasaren. Just den lösningen är ganska rejäl, så chokeproblem likt dina lär jag inte få.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år