Kinnekulle 22maj Folksam

Röjås

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2005
Ort
på andra sidan bron...
Hoj
R1 -01
Hej!

Är det någon som ska gå SMC utbildning för billigare försäkring hos Folksam?

Har varit mycket diskutioner på forumet om det är en bra försäkring eller inte. Själv sparar jag lite över 200kr i mån för tillfället. Så jag tycker det är värt det. Har aldrig ägt en sporthoj innan så jag känner att en kurs heller inte skulle sitta fel.

Vore kul att samåka om nå´n ska dit. 2 är roligare än 1. 3 är roligare än 2 osv.......
:fyllisar
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
Kan man pressa priserna på trafik, halv samt hel genom att gå de här kurserna eller gäller det bara helförsäkringen?
 

sandstream

Guest
don_tomazo skrev:
2063221 Kan man pressa priserna på trafik, halv samt hel genom att gå de här kurserna eller gäller det bara helförsäkringen?
Både hel och halv som jag förstått det men självriskerna är flera gånger högre än med en vanlig försäkring, tex runt 20.000:- för stöld om jag inte minns fel.
Kolla i Försäkringsforumet så finns det massor av info om SMC-Folksam försäkringen.
 

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Ja
Hoj
Honda
sandstream skrev:
2063228 Både hel och halv som jag förstått det men självriskerna är flera gånger högre än med en vanlig försäkring, tex runt 20.000:- för stöld om jag inte minns fel.
Kolla i Försäkringsforumet så finns det massor av info om SMC-Folksam försäkringen.
Fattar inte sånt där. Det är ju ungefär som Hondas avtal med IF är det va? Visst, kul med en låg månadskostnad men sen då, när olyckan är framme? Då är det bara att punga upp halva hojens värde men det är klart, på riktigt lång sikt kanske man tjänar in det?
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
folksam har ju rolig självrisk på 6 eller 12 lusentappar på helförsäkringen.. lönar sig nog å köra med halv å sen ge fan i å klota självmant
 

Röjås

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2005
Ort
på andra sidan bron...
Hoj
R1 -01
Jag har kollat upp allt med självrisker osv. Det som gäller är följande.

Jag betalar för halvförsäkring 786kr/mån. Istället för 1048kr/mån med en vanlig Folksam försäkring.

Självriskerna är följande även om man har helförsäkring.

Vagnskada 3000kr, kostar 6000kr ifall man inte gått kursen.
Resten av självriskerna är samma spelar ingen roll vilken försäkring du har hos Folksam.
Stöld 3000kr
Rättskydd 1200kr
Räddning 1000kr
Brand 1200kr
Glas 500kr (vet inte hur många som har glas på sina hojar men men)

Så jag sparar ungefär 2500kr om året på att gå kursen. Sen måste man räkna in att kursen kostar pengar att ta sig dit m.m. Första året går det plus minus noll för mig. Men kommer tjäna på det mycket tills nästa år.

Vilka bor i sthlm som ska dit?
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Röjås skrev:
2064190 Jag har kollat upp allt med självrisker osv. Det som gäller är följande.

Jag betalar för halvförsäkring 786kr/mån. Istället för 1048kr/mån med en vanlig Folksam försäkring.

Självriskerna är följande även om man har helförsäkring.

Vagnskada 3000kr, kostar 6000kr ifall man inte gått kursen.
Resten av självriskerna är samma spelar ingen roll vilken försäkring du har hos Folksam.
Stöld 3000kr
Rättskydd 1200kr
Räddning 1000kr
Brand 1200kr
Glas 500kr (vet inte hur många som har glas på sina hojar men men)

Så jag sparar ungefär 2500kr om året på att gå kursen. Sen måste man räkna in att kursen kostar pengar att ta sig dit m.m. Första året går det plus minus noll för mig. Men kommer tjäna på det mycket tills nästa år.

Vilka bor i sthlm som ska dit?
Det där ser ut som Folksams försäkring med den vanliga SMC rabatten.
Jag fick en sänkning på ca 2500:- när jag anmälde mitt medlemskap i SMC.
Och nu när jag har sänkt den med ytterligare 4100:- tack vare den nya försäkringen men då är det 25% självrisk vid stöld och vagnskada men den biten har jag hoppat över eftersom jag bara kör halvförsäkrat.

//TwinSucker
 

Röjås

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2005
Ort
på andra sidan bron...
Hoj
R1 -01
De verkar ha dålig koll på deras försäkringar.

Detta gäller var svaret jag fick av henne ifall jag skulle "KÖRA UPP" för SMC.


:mad: Nu måste jag ringa igen, blir tokig hur svårt kan det vara.
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top