Kittat?

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Ful(l)kittade motorer...
Hållbarhet - ras några gånger per säsong eller bara om man har otur?
Vad är normalt underhåll under/efter säsongen?
Om nåt rasar, är det mycket dyrare att fixa?
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
stavgren skrev:
Ful(l)kittade motorer...
Hållbarhet - ras några gånger per säsong eller bara om man har otur?
Vad är normalt underhåll under/efter säsongen?
Om nåt rasar, är det mycket dyrare att fixa?

Som jag har fattat det efter att ha gått och kikat och lyssnat på polare med kit:

Hållbarheten verkar vara mycket god, SPECIELLT på R6'an som jag sällan hört om några general-ras på. Sen har man hört om total ras på allt möjligt annat men det vet jag inte hur mycket det legat i kiten(bortsett från några tenkate-"elfel"). Märkligt nog har man gång på gång hört folk som skjutit växellådor på orginalhojar och annat kul....

Underhåll lär vara allmänt. Täta oljebyten verkar vara det som gäller. Alla gör det iaf...
Efter säsongen verkar det som komptest och/eller lyfta toppen för en genomgång verkar vara standard. Ofta verkar de hålla mycket bra.

Om något feterasar kan man ju alltid slänga i en orginalmotor igen. Om det är lösbart för pengar att hita kit-kamar o dyl vette fasen.

Kit-kyl är däremot något som kan göra ditt liv riktigt tråkigt. MYCKET dyrt. Jag vet flera som satt på R1-kylare på R6'or istället för kit-prylar...
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Kitat är coolt :cool:

Efter att ha kört 2 säsonger med kittad motor kan jag tala om att servicebehovet är likadant som alla andra racehojar. Sköter man bara om ventiler och oljebyten så håller det mycket bra. På min 750 kollar jag ventilspelet var 6:e timme. Det låter ofta, men då har jag koll på när det ändrar sej och kan laga det innan det blir dyrt. Hitills har det inte ändrat sej öht.
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Låter som att det inte är några större bekymmer alltså. Byta olja gör man ju ofta ändå och kolla ventilspel då och då kan man väl leva med.
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
när jag skruvade gustavs R6or i EM så hade vi inga ras eller strul alls, service va lite mer än på en standard motor men det berodde på ett mkt högt effektuttag och försiktighet.
På min standard gixxer säger jag som nr:18, olja filer byter man ju ofta och spelet kollar jag med bara några timmars mellanrum, och det har aldrig behövt justeras.
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top