Klädkod halskedja

Vill du ha en kedja runt halsen? (Alltså inte snigel på ögat)

• Antal röstningar
    0

Merovingian

Guest
På siståne har jag äventyrat mig ut till Stockholms söderförorter, om än välbärgade, varifrån jag ursprungligen kommer.
Någonting som är vansinnigt påfallande om man jämför med innerstaden är hur folk klär sig, eller över huvud taget framför sig estetiskt.
Vi kan analysera detta till förbannalse, men nu undrar jag över specifikt en enda sak..

Halskedjan.. Tjock är den, och ingenting hänger i den. Ingen symbol, ingen relik. Ingenting.
Jag minns att min egen mor försökte pracka på mig en halskedja när jag var en 13-14 år.
"Jag ska köpa en silverkedja till dig. Dina kusiner har varsin. Vill du ha en sån?"
Jag svarade att hon kunde lägga pengarna på något vettigare. Det har uppenbarligen inte andra svarat, eller så har de kanske köpt sina kedjor själva.

Den är fruktansvärt vanlig, kedjan. Ibland är den i "guld", och ibland är den i "silver". Det här är ingen hattråd. Jag är genuint förbryllad över detta föremål.

Skulle du ha en tom kedja runt halsen?
85758257_1.jpg

Last edited:

MikkE

Guest
:kjetting
Nej, jag tycker inte om kedja. OM jag nu var tvungen att bära en skulle det vara i silver. Fett fult med guld :zpy

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Det är väl lite "kolla vad mycket cash jag har symbol", ju mer pengar man vill visa man har desto tjockare halskedja.
En lagom tjocklek kan vara snyggt men när det gör upp till 1 cm och över ser det bara tragiskt ut.

Oftast hänger tjocka halskedjor ihop med uppknäppta skjortor (med en grym ryarmatta på bröstet), bakåtkammat hår och gärna nån form av slipad sten som smycke i örat.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det är väl lite "kolla vad mycket cash jag har symbol", ju mer pengar man vill visa man har desto tjockare halskedja.
En lagom tjocklek kan vara snyggt men när det gör upp till 1 cm och över ser det bara tragiskt ut.

Oftast hänger tjocka halskedjor ihop med uppknäppta skjortor (med en grym ryarmatta på bröstet), bakåtkammat hår och gärna nån form av slipad sten som smycke i örat.

..Och gamla bmw v12:eek:r, sprit o cigarrsmuggling och "faen vad jag är smart som lurar systemet attityd"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur långt är ett snöre egentligen?

:confused:

Pratar vi män, kvinnor, en platina under skjortan eller en pansar på linnet, jag fattar ingenting. :gråta

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Ouups, bara jag som svarat jovars. :näsblod

Bor iofs i förort. Har haft halskedja sen liten, tunn silverkedja som jag aldrig tar av mig till minne av närstående jag mist, satt en mini id-bricka som var så poppis på 80-talet men den har slitits ut och ramlat av för länge sen.

Kan inte ses som turkkätting dock.. :glömdet

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Vafalls, är det den obligatoriska 80-talskedjan som har gjort sitt återtåg.

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Äntligen! Då vågar jag plocka fram min gamla kedja ano 80-tal från byrålådan och se ut som en ghey-fjant igen. :rolleyes:

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Hoj
BMW R Nine T Racer
som min gamle far brukar säga,

en riktig man bär inga andra smycken än sin vigselring :fakta

JGA

Trött...
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
CBR Lax -08
Har en vanlig, tunn (ca 5mm bred, 2 mm tjock) silverkedja runt halsen. Fick den av en tidigare tjej. Den har suttit kvar sedan dess.

Men något annat än så skulle jag nog aldrig kunna tänka mig. Aldrig en fet guldkedja i all fall. Dels för att jag inte har råd (vet inte ifs vad dom kostar), och om jag hade så skulle jag inte lägga pengarna på det, men också för att jag inte tycker att det är snyggt alls! Det ser illa ut på i stort sett alla som jag sett. Tänker direkt på B A Baracus/Mr.T när jag ser sånna.

Edit: skönt och viktigt trådlyft...

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
som min gamle far brukar säga,

en riktig man bär inga andra smycken än sin vigselring :fakta

Min far brukade säga:
"En riktig karl äter kakel."

ibland sa han oxå:
"DREEEEEEEEGGEEEEEEEL!!!!! (fast mitt riktiga, fullständiga namn) VAD I HELVETES DJÄVLAR HAR DU...etc."

Edvinsjolund

Ärkemongo
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Ktm 950 Adventure. Apollo 63z -52, Suzuki Dr 600 -87
Jovars! Jag har haft det sedan barnsben och känner mig naken utan det.
Den är inte riktigt som alla andra, det är lite kul. Jobbigt att pillra ihop den där. En lång stång som kapas i pyttesmå bitar som sedan böjs ihop.

Jag bor ju dock inte i en stockholmsförort så jag känner mig inte så träffad.

1zft1de.jpg

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Jovars! Jag har haft det sedan barnsben och känner mig naken utan det.
Den är inte riktigt som alla andra, det är lite kul. Jobbigt att pillra ihop den där. En lång stång som kapas i pyttesmå bitar som sedan böjs ihop.

Jag bor ju dock inte i en stockholmsförort så jag känner mig inte så träffad.

http://i37.tinypic.com/1zft1de.jpg

Jag har en exakt likadan som jag gjorde själv i 8an eller 9an (köpte ringar och klämde ihop)... hade den väl i tre år kanske. Kul med något man gjort själv. Men har lessnat på den och så passar den bara om man har en t-shirt med "tajt" ringning eller en skjorta med någon knapp uppknäppt. Sitter ganska tajt runt halsen, ingen hiphop kedja direkt.
Kallades kungakedja/kungskedja eller något tror jag det var, hittade den i en bok med typ vikinga inspirerade smycken på träslöjden :rolleyes:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år