Klättring - Grönt kort - Vad krävs?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Guten tag!
Överväger att ta itu med klättringen efter ett längre uppehåll. Under mellantiden har krav på "Grönt kort" införts och jag undrar därför vad som ingår, mer i detalj.
Det är lätt att läsa sig till att det består av ett teoriprov samt ett praktiskt moment där man visar att man kan säkra.

Jag har klättrar en hel del tidigare och gick även en led-kurs men det är ju inte detsamma som att kunna det som formalia för det gröna kortet gör gällande att man skall kunna.

Då jag som sagt klättrat en del tidigare känns det inte så roande att betala femhundra spänn får någon "nybörjarkurs" utan jag skulle helst läsa mig till det jag behöver på kammaren....

Jag skulle alltså behöva lite mer detaljer i vad man skall kunna?
Typ:
"Säkring klar - Jag klättrar" , knyta dubbelåtta, visa att man hanterar ATC på rätt sätt o.s.v. Vad mer?
 
Last edited:

Squalus

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Tror nästan att det är obligatoriskt att kunna hantera en självlåsande broms också. Jag fick göra det på min kurs iaf.

Klättrar du upp i Stockholm så kommer du med största sannolikhet få svara på frågor som: Hur ofta ska man byta rep/sele osv? Hade jag varit dig så hade jag nog lagt den där femhundringen iaf. Det är ändå säkerhet det handlar om även om det är svårt att göra så fatala fel att någon gör illa sig på topprep.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Tror nästan att det är obligatoriskt att kunna hantera en självlåsande broms också. Jag fick göra det på min kurs iaf.

Klättrar du upp i Stockholm så kommer du med största sannolikhet få svara på frågor som: Hur ofta ska man byta rep/sele osv? Hade jag varit dig så hade jag nog lagt den där femhundringen iaf. Det är ändå säkerhet det handlar om även om det är svårt att göra så fatala fel att någon gör illa sig på topprep.

Har klättrat en del med Grigri även om jag mest använt ATC.

Egentligen är det inte pengarna så mycket som tiden. Att bara komma iväg och klättra är svårt att få in i kalendern när man har en dam som jobbar udda tider och en lillkorv som skall hämtas på fritids o.s.v. Att då lägga 2*2 timmar på en kurs som mest är repetition känns surt och skulle nog göra att jag hellre skiter i det...

Skulle hellre köpa en bok eller något som man kan läsa i sängen ett par kvällar och som räcker vad teorriprovet beträffar.
För körkort är det rätt enkelt, kan du körkortsboken klarar du provet..
När det gäller klättringen verkar det mest vara:
- "Njae, vi kan ju inte säga riktigt vad du skall kunna men går du vår kurs på 4 timmar uppdelat på två tillfällen så kommer du garanterat klara det! Ja, just ja, du kan boka och betala 595:- i kassan, vi tar kort!"

Det viktigaste bör ju ändå vara att man visar att man faktiskt säkrar på ett säkert sätt och att man kan göra det med lite flyt så man inte tappar tekniken i samma sekund som någon faktiskt börjar klättra i andra änden.
 

Squalus

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -10
Kolla om du hittar något ställe där du kan klättra upp och testa då. Dock så har jag förstått att de stora Stockholmsklubbarna är helt vansinnigt petiga bara för att du "kör upp privat".

Här är boken du behöver om inte annat:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=CALAZO_STORABOKENOMKLATTRING
Det som inte står i den behöver man verkligen inte kunna. =) Jag är väl inget proffs på något sätt men använder den där som uppslagsverk när jag är osäker på något.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top