Klåpare renoverar LC4

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Hoppas mitt lilla vinterprojekt hör hemma här bland mästerbyggarna! Motorcykeln är en KTM 640 från 2003.

I somras började hojen gå jävligt varm och pissade ur sig en massa kylarvatten. Topplockspackningen var åt helvete och det läckte kylarvatten ner i oljan. Skruva bort cylinder och upptäckte att den + kolv såg rätt risiga ut. Hade klarat av uppkörningen en vecka innan och mc-kåt som man är då fanns det inte på planeten att riva ner hela motorn och göra en stor renovering.

Körde på en chansning och bytte ny kolv + lite rengörningshoning av cyllen. Gick fint att åka hela säsongen utan motorras men nu är det dags att kolla hur skicket på allt ser ut pga den dåliga smörjningen.

Är som sagt amatörmek och har aldrig gjort något liknande så en projekt-tråd där man kan få lite tips och funderingar kring det jag gör vore ju toppen tänkte jag!

Så ska försöka att inte skriva en hel bok men det är lite bakgrundsfakta om mig och hojen i all.

Såhär såg den ut när den ställdes in för vintern och när jag började skruva isär:
 

Bifogat

  • IMG_2303.jpg
    IMG_2303.jpg
    131.6 KB · Visningar: 301
  • IMG_2318.jpg
    IMG_2318.jpg
    190.8 KB · Visningar: 326
  • IMG_2334.jpg
    IMG_2334.jpg
    224.2 KB · Visningar: 288
  • IMG_2335.jpg
    IMG_2335.jpg
    161.9 KB · Visningar: 403

Koldioxid

Bartendare...
Gick med
6 May 2008
Ort
Bromma/ulvsunda
Hoj
Hojlös igen...
Detta ska helt klart följas. Då jag är sugen på en liknande hoj så kan det vara allt annat än dåligt att läsa denna tråd.
Uppdatera ofta och med mycket bilder.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Sådär nu är lite mer saker borta från motorn! Var och köpte en mutterpicka till kompressorn från biltema för att få bort bultarna på vevaxeln och kopplingskorgen. 299 kostade den men funkar fin fint, kan rekommendras :tummenupp

Har fastnat däremot precis innan jag kan dela motorn :mad: På sista bilden syns en liten "kil" eller vad man nu ska kalla det som sitter på vevaxeln, denna måste bort för att få loss drevet bakom. Skiten sitter så in i helvete, har försökt "bända" upp den framifrån med liten skruvmejlsen, knackat på änden av den och försökt dra loss med polygrip men den rubbar sig inte ens. Hur bör man göra?

Andra problemet som också syns på sista bilden är den stora skruven som håller i kamkedjespännaren, sitter som faaaaan den också. Ska testa med hammarskruvmejsel men hade tydligen bara bits i stjärn-format hemma :arsele
 

Bifogat

  • IMG_2366.jpg
    IMG_2366.jpg
    132.2 KB · Visningar: 398
  • IMG_2351.jpg
    IMG_2351.jpg
    165.7 KB · Visningar: 337
  • IMG_2339.jpg
    IMG_2339.jpg
    182.7 KB · Visningar: 361
  • IMG_2343.jpg
    IMG_2343.jpg
    207.7 KB · Visningar: 247

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Har fastnat däremot precis innan jag kan dela motorn :mad: På sista bilden syns en liten "kil" eller vad man nu ska kalla det som sitter på vevaxeln, denna måste bort för att få loss drevet bakom. Skiten sitter så in i helvete, har försökt "bända" upp den framifrån med liten skruvmejlsen, knackat på änden av den och försökt dra loss med polygrip men den rubbar sig inte ens. Hur bör man göra?

Andra problemet som också syns på sista bilden är den stora skruven som håller i kamkedjespännaren, sitter som faaaaan den också. Ska testa med hammarskruvmejsel men hade tydligen bara bits i stjärn-format hemma :arsele

Du måste inte ha bort den skruven till glidskenan för sträckaren om du nu inte är super envis :tungan

"Kilen" som du skrev sa släppa lätt, testa handslägga+plan skruvmejsel=klart :tungan
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Projektet har stått still ett tag men har kommit igång igen nu.

Halvmånen i veven satt som ett jävla as men lossnade efter x antal tid och svordommar. Fick knacka med ett körn ändarna fram och tillbaka tills den tillslut släppte.

Glidskenan får sitta kvar ett tag till, hammarskruvmejseln visade sig vara ett riktigt pissverktyg.

Resten flöt på bra och det var överraskande enkelt att dela motorn. Växlar, kickmekanism och vevpartiet plockades ur.

Nu till det tråkiga. Nya kolven från i somras har fått en hel del repor på kjolarna efter ca 200 mil så den är bara att kasta(dyr som fan för lc4:an :mad:)... ser ut som det är pga smuts. Måste ha varit kvar skit från i somras, man borde ha rivigt motorn redan då men men

Vevstaken kändes jävligt mysko i mina okunniga händer. Behövde någon lite mer kunnig som kollade på den så åkte iväg till Ragnar på dinmc. Skrot ansåg han, behövs vevstaks rep-kit. Får lämna in för byte och balansering.

Så ny kolv, vevstaks rep-kit, samtliga lager i motorn och packningskit beställt.
 

Bifogat

  • IMG_2383.jpg
    IMG_2383.jpg
    201 KB · Visningar: 285
  • IMG_2382.jpg
    IMG_2382.jpg
    171.1 KB · Visningar: 268
  • IMG_2368.jpg
    IMG_2368.jpg
    144.6 KB · Visningar: 290
  • IMG_2367.jpg
    IMG_2367.jpg
    153.3 KB · Visningar: 264

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Status?

Kommit nån vart? Lägg upp mer bilder om du kan, alltid kul o följa såna här trådar!
Kommer bli skitbra när du väl e klar
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Har gått väldigt långsamt och dåligt uppdaterade av mig här :gnissla Försöker komma på något att skylla på men då skulle jag bara ljuga, har varit slö och dåligt motiverad :D

Men nu jävlar, det är fan 2-3 plusgruder ute och snön börjar smälta sakta! Började pilla lite till helgen igen och ska komma med en updatering inklusive bilder när jag fått fram rätt dator :argpådato. Har lite roliga saker att visa, ungsstekt motor 150grader á 20min bla :hihi

Måste ringa dinmc på Måndag, delarna skulle ta typ ett par dagar men inte hört något av dem.

hehe ser ut som när jag var 14 bast och lagade moppe motor hemma i pojkrummet.

Bra tråd! fortsätt kasta in bilder :)

VA! här går man och känner sig som mekproffs när man splittar motorhalvor, byter ramlager och skruvar isär koppling osv så blir man jämnförd med fjunisar och mopedmek nä nu jävlar! :kulspruta

fast du kanske redan var etablerad top of the line-mekaniker som spräckte världsrekord i tvåtakstrimmining vid 14 i ditt pojkrum, man får väl hoppas :pussa
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Känner du för att uppgradera till mer cc så har jag en ny 660 vev över. Kostar inte allt för mycket mer än stak-kit + arbete.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Känner du för att uppgradera till mer cc så har jag en ny 660 vev över. Kostar inte allt för mycket mer än stak-kit + arbete.

Funderade på det förut men tror jag nöjjer mig med orginal. Tack för erbjudandet ändå! Om du skulle råka ha en kam med autodekomp, orginal eller steg 1 trimkamm skulle jag kunna plocka den av dig till rätt pris :)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
VA! här går man och känner sig som mekproffs när man splittar motorhalvor, byter ramlager och skruvar isär koppling osv så blir man jämnförd med fjunisar och mopedmek nä nu jävlar! :kulspruta

fast du kanske redan var etablerad top of the line-mekaniker som spräckte världsrekord i tvåtakstrimmining vid 14 i ditt pojkrum, man får väl hoppas :pussa
Kom ihåg att det är mycket sällan det behävs våld vid motormek.
Värme is da shit i sammanhanget - aldrig moppefuckovåld.:rolleyes:
Efter 40års mekande anser jag mig fortfarande vara amatör med stor potential att lära mig mera...
Så, var inte lessen du..
Låt det ta den tid det tar, är du osäker, fråga, så kommer det at gå bra.
Tänk bara på bultar/muttrar och momenten.
Kom ihåg att det är ENBART moppefuckon som har "momentet i fingrarna". - till stor lycka för reservdelssäljarna..:D
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Alla lager i motorn utom ett är borta! :tummenupp

Bild 1: Plockar ur packboxar/bussningarna i motorn (shaft seal rings i manualen) med packningsskrapa + skruvmejsel som bändstöd, gick smidigt och behövdes bara en flugas muskler.

Bild 2: In med klumpen i ungen 150c (morsans kök, hon frågade varför det luktade go-cart-bana i köket :D)

Bild 3: När blocket var varmt åkte lagrena ut väldigt enkelt. 1-2 små-knack med hammare + rätt storlek mutterhylsa funkade fint. Ramlagret på denna sidan har däremot en svart konstigt formad metall-skiva som det står något "don not remove this..." i manualen. Hmm.. hur fan får man ut lagret då om denna sitter ivägen.

Testade med lite mer värme men ville lagret ville inte ramla ut. Tog ett dorn som passade precis i de 3 skårorna av metall-skivan och slog lite lätt på de cylinderformade bitarna i lagret. Skiftade lite mellan de 3 skårorna, några av cylinderbitarna åkte ur men så gjorde larget.

Bild 4: Andra motorhalvans tur. Här med lager

Bild 5: Här utan lager. Ramlagret på den här sidan ramlade ur när jag ställde ner plåtan från spisen och det nersänkta rull-lagret som syns längst till vänster på bild 4 lyckades jag skaka ur. Tur det tänkte jag annars hade det blivigt jobbigt.

Bild 6: Sista lagret som sitter kvar, yttersta balanslagret är det. Hur ska jag göra här? Antar att med tillräckligt värme skulle lagret kanske kunnas skakas ut men i den här kåpan har jag oljenivå-fönstret... hur mycket värme pallar det?

Sneglade lite på en glidhammare + lageravdragare på biltema, 800 spänn... usch

EDIT: något sämre kvalite på vissa av bilderna här, var tvungen att köra med mobilkameran. Hade tänkt ta lite mer bilderna på hur jag knackade ur lagrena men i nogrannheten att jag inte skulle ha sönder något glömdes bilderna bort.

Kom ihåg att det är mycket sällan det behävs våld vid motormek.
Värme is da shit i sammanhanget - aldrig moppefuckovåld.:rolleyes:
Efter 40års mekande anser jag mig fortfarande vara amatör med stor potential att lära mig mera...
Så, var inte lessen du..
Låt det ta den tid det tar, är du osäker, fråga, så kommer det at gå bra.
Tänk bara på bultar/muttrar och momenten.
Kom ihåg att det är ENBART moppefuckon som har "momentet i fingrarna". - till stor lycka för reservdelssäljarna..:D

Har inte dragit sönder en enda gänga på denna hittils :2cool..... okej mes-gängan som håller i plaskyddet till kylarna kanske :glömdet men det är bara att klämma in en ny gänga där :)

Momentnyckel var bland de första verktyg jag köpte till hojjen, ganska dyr men jävligt skönt att känna sig lite säkrare när man drar åt topplock och annat där det är viktigt att det blir rätt.
 

Bifogat

  • DSC00049.jpg
    DSC00049.jpg
    144.4 KB · Visningar: 187
  • DSC00051.jpg
    DSC00051.jpg
    238.5 KB · Visningar: 145
  • DSC00052.jpg
    DSC00052.jpg
    231.7 KB · Visningar: 163
  • DSC00053.jpg
    DSC00053.jpg
    236 KB · Visningar: 195
  • DSC00054.jpg
    DSC00054.jpg
    232.6 KB · Visningar: 205
  • IMG_2348.jpg
    IMG_2348.jpg
    219.6 KB · Visningar: 171
Last edited:

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Kan meddela att biltemas glidhammare funkar utmärkt på lagret till balansaxeln. Bild nr. 6

Bara att köpa! :tummenupp


http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...rustning/Avdragare/Lageravdragarsats-9-delar/

jo men 800 spänn för att få bort ett piss-lager.... nä då får det fan va! Tror jag snickrar ihop något eget som funkar. Annars kan man väl svetsa fast en bult i inrelagerbanan + gänstav typ och dra bort med något.... Har en annan idée också jag ska prova imorn

Ringde dinmc och kollade hur det gått med beställningen. Allt är klart, väntar bara på veven som borde finnas att hämta inom någon dag.
 
Last edited:

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
jo men 800 spänn för att få bort ett piss-lager.... nä då får det fan va! Tror jag snickrar ihop något eget som funkar. Annars kan man väl svetsa fast en bult i inrelagerbanan + gänstav typ och dra bort med något.... Har en annan idée också jag ska prova imorn

Ringde dinmc och kollade hur det gått med beställningen. Allt är klart, väntar bara på veven som borde finnas att hämta inom någon dag.
Sväng förbi en verkstad med en påse bullar så får du nog låna en glidhammare i 2 minuter.
 

Yelly

Sommarluft i däcken
Gick med
5 Feb 2011
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Gsxr 1000 K6, KTM 450exc motard,
Akta så det inte slår sig ifall du svetsar. Värmen sprider sig kanske inte så mkt genom kulorna men håll koll så det inte skiter sig.
sen kan du förstöra eventuella andra lager som sitter i när du jordar
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top