Klarlack på Vitt = Brunt?

Mache

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
-\Koepa/-
Tjena,

Jag har lite saker jag vill lacka om i vitt.
Dock så undrar jag hur man ska göra med klarlacken,
förut så testade att lacka vitt, men när jag klarlackade så fick allting en lite guldbrun ton på det, inte alls 'snövitt'.

Någon som vet nån typ av klarlack som funkar?

eller

Någon som har tips på att få en hållbar skyddad vit yta?

Tack för svar!

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Billigare 1K lacker är ofta gjorda på alkydoljebas och gulnar med tiden, fortare om det är varmt och uv-strålning alltså solljus. De har även en svag gulbrun ton från början. Men det brukar inte synas med en gång.

kenniestarfight

Lite bättre
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
r6
Har lackat en del i mina dar.. Va har grejerna för färg under? Troligen e de färgen under som lyser igenom. vanligtvis lägger man en "filler" även kallad slipgrund under, det e en grundfärg plus att den fyller ut eventuella smårepor o dulikt.. Den e ljus i kolören för att hindra att färgen under lyser igenom.
Sen kan de bero på att de ligger en enkomponentslack under o du kanske lackat över med en tvåkomponentfärg som i sin tur löser upp färgen under o blandar sig så du får fel kulör..

Förklara problemet utförligare så ska jag guida dig..

/K

Mache

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
-\Koepa/-
Under var det nedslipad färg. Tillruffad alltså.

Jag testade senare att lacka igen och skippa klarlacken, då såg det schysst ut, men det kommer inte hålla.

Klarlacken var nån billig sak, tips på bättre grejjor?

Last edited:

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Mache skrev:
Under var det nedslipad färg. Tillruffad alltså.

Jag testade senare att lacka igen och skippa klarlacken, då såg det schysst ut, men det kommer inte hålla.

Klarlacken var nån billig sak, tips på bättre grejjor?

Leta efter Akryllack som håller utomhus den gulnar inte.. Annars har PP:s klarlack funkat bra för mig..

kenniestarfight

Lite bättre
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
r6
Va e de för grejer som ska lackas? e de plast o metall, rekomenderar jag tvåkomponentslack. Gå till en lackfirma o tala om va du ska lacka för nåt som grejar dom de. Har du inte tillgång till luftspruta finns de at köpa riktig billack på sprayburk. Om du lägger en tvåkomponentslack e de viktigt at du får bort den gamla färgen under.Om d e metall, Lägg "filler" sen slipa efter den torkat, sen lägger du basen o väntar tio min ca innan du lägger klarlacken. Lägg gärna ett par lager klarlack för att få mer djup i lacken med ca tio min mellanrum. E de plast detaljer så får du lägga en plastprimer innan "fillern" den e de även mjukmedel i så att lacken inte spricker.

/K

kenniestarfight

Lite bättre
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
r6
Sluta nu, ha ni aldrig käpt nån färg över huvudtaget eller? "Härdar inom någon dag" Ni som säger det har aldrig köpt färg över huvud taget eller? om du går in i en butik o tar en färgburk som legat där ett par månader, tror ni den har stelnat då eller..
Klart den inte har. Ska ha kontakt med luft så klart. o de gäller alla nog alla färger. Gör som jag sa så ska de nog gå fin fint. Annars e jag sugen på att komma till stockholm o festa, löser du boendet löser jag lacken till dig...

Mvh K

espa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
opel
kenniestarfight skrev:
Sluta nu, ha ni aldrig käpt nån färg över huvudtaget eller? "Härdar inom någon dag" Ni som säger det har aldrig köpt färg över huvud taget eller? om du går in i en butik o tar en färgburk som legat där ett par månader, tror ni den har stelnat då eller..
Klart den inte har. Ska ha kontakt med luft så klart. o de gäller alla nog alla färger. Gör som jag sa så ska de nog gå fin fint. Annars e jag sugen på att komma till stockholm o festa, löser du boendet löser jag lacken till dig...

Mvh K
När dom 2 komponenterna i en 2k lack är ihopblandade (härdare+färg) så behövs inget syre för att det ska härda. en spray burk med ihopblandad 2k färg måste användas direkt.

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Använder man lack & klarlack från samma tillverkare så brukar det fungera.
Om man nu vill budgetlacka detaljer.

kenniestarfight

Lite bättre
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
r6
Jag använder spruta när jag lackar, o blandar så mycke jag ska ha. Men dom gånger jag använt klarlack på sprayburk har de inte varit några problem. 2komponents klarlack menar jag då. Vi har ett ställe här som säljer färg som blander åt dig o sen lägger de i sprayburkar. O den härdar inte i burken! Enda problemet e att när du väl börjat använda en burk måste du använda upp den annars sätter mönstycket igen sig. Även om man håller upponer o sprutar.

/K

kenniestarfight

Lite bättre
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
r6
Försökte kolla upp nu hur länge en 2komponentslack håller i burken men fick inget bra svar. Men av erfarenhet så en o en halv vecka utan problem.

/K

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...