Bonzo
Trying real hard to be the shepherd
Tänkte bara dela med mig av en liten händelse som fick mig att bli lite ställd.
Jag hade köpt lite prylar från ett nätföretag som använde Klarna som hanterare av betalningen. När jag sedan fick varorna så visade det sig att Kevlarjeansen som jag beställt helt enkelt inte höll den kvalitén som jag hoppats på, så därför returnerade jag dessa. (De var alldeles för billiga så jag misstänkte redan från början att de skulle vara tvivelaktiga.)
Inga problem så långt, jag fick besked om att returen inkommit och att pengarna skulle återbetalas till mig. Jag var dock tvungen att betala hela fakturan först, trots att förfallodatum inte var förrän två veckor senare. Inga större problem med detta heller även om det borde ha varit enkelt för dem att bara skicka en ny faktura med returen avdragen.
Det som däremot slog mig som lite konstigt var att jag skulle få tillbaka 700:- från nätbutiken, men nu när jag fick beskedet från Klarna så hade den summan sjunkit till 646:-. Jag ringde upp dem och frågade varför, och fick till svar att de tar en administrativ avgift på 29:-, pga att de måste skapa en återbetalningsfaktura. Hade jag däremot returnerat hela ordern så skulle det vara avgiftsfritt.
Utöver detta tar de också en extra avgift på 25:- på alla återbetalningsärenden. Denna avgift fick jag dock veta att man alltid kan få tillbaka. När jag ifrågasatte varför de över huvud taget tog ut den avgiften så fick jag inget vettigt svar, jag antar att killen i kundtjänsten inte varit med och skrivit regelboken.
Jag tycker dock att det är förbannat fult att ha som standard att ta ut en avgift, och när man sedan ifrågasätter denna så får man bara till svar att "men den kan du alltid få tillbaka".
Nu står och faller min ekonomi inte med de 25:-, men givetvis sade jag åt killen att han skulle fixa tillbaka dem åt mig. Jag var dock noga med att fråga om det skulle tillkomma någon avgift på den återbetalningen, men det skulle det tydligen inte.
Jag hade köpt lite prylar från ett nätföretag som använde Klarna som hanterare av betalningen. När jag sedan fick varorna så visade det sig att Kevlarjeansen som jag beställt helt enkelt inte höll den kvalitén som jag hoppats på, så därför returnerade jag dessa. (De var alldeles för billiga så jag misstänkte redan från början att de skulle vara tvivelaktiga.)
Inga problem så långt, jag fick besked om att returen inkommit och att pengarna skulle återbetalas till mig. Jag var dock tvungen att betala hela fakturan först, trots att förfallodatum inte var förrän två veckor senare. Inga större problem med detta heller även om det borde ha varit enkelt för dem att bara skicka en ny faktura med returen avdragen.
Det som däremot slog mig som lite konstigt var att jag skulle få tillbaka 700:- från nätbutiken, men nu när jag fick beskedet från Klarna så hade den summan sjunkit till 646:-. Jag ringde upp dem och frågade varför, och fick till svar att de tar en administrativ avgift på 29:-, pga att de måste skapa en återbetalningsfaktura. Hade jag däremot returnerat hela ordern så skulle det vara avgiftsfritt.
Utöver detta tar de också en extra avgift på 25:- på alla återbetalningsärenden. Denna avgift fick jag dock veta att man alltid kan få tillbaka. När jag ifrågasatte varför de över huvud taget tog ut den avgiften så fick jag inget vettigt svar, jag antar att killen i kundtjänsten inte varit med och skrivit regelboken.
Jag tycker dock att det är förbannat fult att ha som standard att ta ut en avgift, och när man sedan ifrågasätter denna så får man bara till svar att "men den kan du alltid få tillbaka".
Nu står och faller min ekonomi inte med de 25:-, men givetvis sade jag åt killen att han skulle fixa tillbaka dem åt mig. Jag var dock noga med att fråga om det skulle tillkomma någon avgift på den återbetalningen, men det skulle det tydligen inte.