Klassiker får nypremiär i Europa

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Läste följande på bike.se vilket gjorde mig glad:
http://www.bike.se/bildspel/bildspel-yamaha-sr400-2014?mainArticle=98999

Jag har en gång i tiden funderat på mellan den och CX men det blev den sistnämnda. Yamaha har hållit modellen i liv endast i japan men nu verkar de ha bestämt sig för att återinföra modellen i resten av världen, förmodligen tack var det den starka retrotrenden + a2 behörigheten. En lagom stor encylindrig fyrtaktare utan lull-lull med rätt ljud och utseende! Ser fram emot att provköra en ny sådan när våren kommer och högerbenet åter börjar funka :)

yamaha_363527_2014_yam_400sr_eu_mnm3_sta_002_0.jpg

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Yamaha ligger verkligen på nu!
Jag tror att dom är inne på helt rätt spår. Fyra "nya" modeller i en prisklass som är mycket tilltalande. Det ska bli mycket skoj att se vad denna går loss på.

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Det finns folk med plastraketer som trott sig kunna köra hoj som blivit frånåkta i riktigt kurviga partier av sådan här liten smidig maskin.
Det är en mycket snygg hoj.
Gäller bara att inte yamaha prisar ut sig här.
Hoppas fler snygga hojar från japanska marknaden hittar till Europa.
Tänk om handlarna kunnat samarbeta så man kunde beställa en cool hoj hör fastän den inte tillhör det ordinarie sortimentet.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Högerbenet är bra att ha med sig på en SR!

Jag är positivt överraskad hur oförstörd denna "nya" SR framstår som, och jag tyckr den skickar helt rätt signaler. Sprutet får man stå ut med, men att den är både luftkyld och naken är en intressant pungspark på konkurrenterna. Så "kan" man ju inte bygga längre på grund av bullerregler... :tungan

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker det är riktigt trevligt att se den där.
Yamaha verkar ha lyssnat på vad hojåkarna sagt, och har klämt ur sig lite intressanta saker den här vändan, som typ enda japanska tillverkare. :tummenupp

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Den må vara trött men att fullgasa på landsväg och utan att vara vårdslös och ändå ha Djä....siskt kul, särskilt på grusväg, är inte många japanska hojar som klarar.

Det är därför man kör gammalt engelskt skit! :tummenupp

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Högerbenet är bra att ha med sig på en SR!

Jag är positivt överraskad hur oförstörd denna "nya" SR framstår som, och jag tyckr den skickar helt rätt signaler. Sprutet får man stå ut med, men att den är både luftkyld och naken är en intressant pungspark på konkurrenterna. Så "kan" man ju inte bygga längre på grund av bullerregler... :tungan
Eller hur, går inte att fuska till sig en start i form av tryck på en liten knapp! Tränar redan på att kunna göra den rörelsen mha gummiband :)

Jag föreställer mig glida sakta fram på 3:ans eller 4:ans växel för att sedan dra på fullt inför en uppförsbacke. Först börjar maskinen tuffa på som ett lok och man känner hur all massa som rör på sig och verkligen knuffar fram hojen, för att senare när man kommer upp i varvtal förändras hojen till en caferäcer och man upplever att den går bra mycket fortare än vad hastighetsmätaren visar! Ekipaget ska vad jag hört väga 175kg fulltankad, vilket är klart godkänt. Får se om det blir en sån eller en annan 125:a.

Tack och lov att det finns en marknad för annat än literhojar!

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Min första landsvägs mc , saknar den.Snyggare i dag än för 33år sedan .vill ha en igen! :)

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
gillar hojen skarpt. framför allt som den är kittad på dom fyra sista bilderna. lite mer åt flat track stuket...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om jag minns rätt, så var aldrig SR avsedd att säljas i Europa.
Modellen tigs fram för den afrikanska marknaden när deras förra afrikamodell (200cc tvåtaktare) behövde uppdateras med en modernare, men enkel och robust konstruktion.
Europeiska motorjournalister fick nys om den när någon annan modell (kommer inte ihåg vilken) provkördes i Afrika.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Om jag minns rätt, så var aldrig SR avsedd att säljas i Europa.
Modellen tigs fram för den afrikanska marknaden när deras förra afrikamodell (200cc tvåtaktare) behövde uppdateras med en modernare, men enkel och robust konstruktion.
Europeiska motorjournalister fick nys om den när någon annan modell (kommer inte ihåg vilken) provkördes i Afrika.

jag tror att det kan vara så även i sverige/europa att det börjar efterfrågas enklare och billigare motorcyklar då dom är billigare i inköp och framförallt billigare i drift och underhåll.... så det som förr räknades som "afrika hojar" kommer vara det som säljs mest även här hos oss inom några år.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det finns folk med plastraketer som trott sig kunna köra hoj som blivit frånåkta i riktigt kurviga partier av sådan här liten smidig maskin.

GSXn är i princip livsfarlig i kurviga partier, har Yaman bättre fjädring/chassie? :va

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin