Klassindelning på försäkringen

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Jag är nyfiken om det finns någon/några här inne som anser sig köra sporthoj och INTE ligger i försäkringsklass 9. Vilken motorcykel har Du i sådana fall och i vilken klass har du den försäkrad?

Bakgrunden till varför jag undrar är det i mina ögon helt förkastliga pressmeddelande som Sverigens Trafikskolors Riksförbund tillsammans med Försäkringsförbundet skickat till Ulrica Messing. I korthet går det ut på att ingen som är under 25år eller har en körkortsvana som understiger 5 år ska få köra sporthoj. Detta har man försökt påvisa med en otroligt vinklad och tillrättalagd statistik som gör sporthojar extremt överrepresenterade i döds- och olycksstatistiken.

I samtal med Försäkringsförbundets jurist Staffan Moberg fick jag veta att man som sporthoj räknar allt som försäkras i klass 9. Däremot kan man lika säkert som amen i kyrkan räkna med att restriktioner kommer gälla även klass 8 och eventuellt 7.

Tacksam för svar då detta är viktigt och något som fröken Messing bör bli varse om.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
min förra hoj. RGV250 förutom motorn är det ju en fin sporthoj den hade försäkringsklass 6 :mattias
Antar att det bara är 100hk+ maskiner som klassas som sporthojar..
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
philsson skrev:
min förra hoj. RGV250 förutom motorn är det ju en fin sporthoj den hade försäkringsklass 6 :mattias
Antar att det bara är 100hk+ maskiner som klassas som sporthojar..

Jag misstänkte att du skulle vara först på att svara ;)

Skojar bara lite, tack för svaret.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Magnus-Sthlm skrev:
Jag misstänkte att du skulle vara först på att svara ;)

Skojar bara lite, tack för svaret.
:hihi det säger du.. jo det är inte lätt att vara gammal och erfaren som jag. Man har så mycket att säga till om. :rolleyes: But I try... trust me. :)
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Magnus-Sthlm skrev:
Jag är nyfiken om det finns någon/några här inne som anser sig köra sporthoj och INTE ligger i försäkringsklass 9. Vilken motorcykel har Du i sådana fall och i vilken klass har du den försäkrad?

Bakgrunden till varför jag undrar är det i mina ögon helt förkastliga pressmeddelande som Sverigens Trafikskolors Riksförbund tillsammans med Försäkringsförbundet skickat till Ulrica Messing. I korthet går det ut på att ingen som är under 25år eller har en körkortsvana som understiger 5 år ska få köra sporthoj. Detta har man försökt påvisa med en otroligt vinklad och tillrättalagd statistik som gör sporthojar extremt överrepresenterade i döds- och olycksstatistiken.

I samtal med Försäkringsförbundets jurist Staffan Moberg fick jag veta att man som sporthoj räknar allt som försäkras i klass 9. Däremot kan man lika säkert som amen i kyrkan räkna med att restriktioner kommer gälla även klass 8 och eventuellt 7.

Tacksam för svar då detta är viktigt och något som fröken Messing bör bli varse om.


Hur kollar man det?
Försäkringsklass alltså.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Hoztic skrev:
Frågar försäkringsbolaget! :)


Då gör jag så! :)

EDIT: Jag har ingen försäkringsklass, de kör inte med sånt på TryggHansa. :hihi
 
Last edited:

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
Gustav1 skrev:
Klass 9? Har alla bolag ändrat nu?

Hmmm, reflekterade inte ens över att han sa klass 9. Självklart har du rätt i att det borde vara 7. Jag får ringa imorgon igen och höra efter om han sa fel alternativt gjort en ny klassifiering, det senare dock inte troligt.

Rättning av ursprungsfrågan: Har Du en sporthoj som INTE är i försäkringsklass 7 och i sådana fall vilken modell.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Magnus-Sthlm skrev:
Hmmm, reflekterade inte ens över att han sa klass 9. Självklart har du rätt i att det borde vara 7. Jag får ringa imorgon igen och höra efter om han sa fel alternativt gjort en ny klassifiering, det senare dock inte troligt.

Rättning av ursprungsfrågan: Har Du en sporthoj som INTE är i försäkringsklass 7 och i sådana fall vilken modell.


Min är uppenbarligen inte det. Varken Victoria eller Ursula. :hihi

Men det jag undrar över är var du har fått dessa uppgifter från? Jag har inte hört någonting alls om det här, och ingan annan heller, tycks det. :va


EDIT: http://www.str.se/visa.asp?id=5wx2oldmhc57n9vqc2
Här var det. Var visst från 18 augusti, det var ju ett tag sedan... Borde det inte blivit några reaktioner tidigare?
 
Last edited:

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Hoztic skrev:
Humm, det var ju dom som sa att jag hade klass 6 på min hoj? :va


Det var intressant. Killen jag pratade med för någon halvtimme sedan sa at de plockade bort det härom året för att det var så missvisande? Nu tar de hänsyn till många flera uppgifter för att få en så individuell premie som möjligt. Det står inte heller något i mitt försäkringsbrev om försäkringsklass, bara trafikbonus och det är väl mitt körkort och mina skador, typ?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Syss skrev:
Det var intressant. Killen jag pratade med för någon halvtimme sedan sa at de plockade bort det härom året för att det var så missvisande? Nu tar de hänsyn till många flera uppgifter för att få en så individuell premie som möjligt. Det står inte heller något i mitt försäkringsbrev om försäkringsklass, bara trafikbonus och det är väl mitt körkort och mina skador, typ?

Håhåjaja, som sagt, försäkringslotteriet slår till igen :)
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Hoztic skrev:
Håhåjaja, som sagt, försäkringslotteriet slår till igen :)


Precis min tanke. När ska de anställa folk som faktiskt kan något om det de jobbar med? Eller informera och vidareutbilda de anställda? Verkar dumt. :3freak

Men ska jag vara riktigt ärlig har jag för mig att jag diskuterade försäkringsklasser med bolagen förra hösten när jag köpte hoj. I år var det ingen sådan fråga alls. Kan ju vara ganska nyligen ändrat?

För att återgå till trådens huvudsakliga ämne; det måste ju bli ganska svårt att få ett dylikt förslag att gå igenom om de skrotat hela försäkringsklassgrejen... :va
 

Faizty

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2005
Ort
Täby
Hoj
929 Bläjd
Jag kör cbr 600 -96 vid 1-7 systemet låg den i klass fyra, vet ej vad den är i nu, men billigt för 100 kusar iallafall
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Om det nu skulle bli så så måste de ju gränsa på kw i KK under 5års perioden alltså blir det en form av begränsat kk som troligtvis ingen kommer kontrollera.

Att MC polisen kan fatta misstänka på en 25kw regg R6a som gör över 150 på 2an kan jag förstå.
Tror dock att det blir svårarare att kontrollera en strypt R1a som skall ha 100 hk, de måste ha mobila bromsbänkar och vem ska sponsra männen i blått med dem ?, tror mer på en min ålder tex 25år, lättare att kontrollera

Sen behöver nog ingen här med kk bekymra sig för lagändringen kommer ju beröra de som tar kort efter den datum som reglerna gäller i från.
Vi är ju med i EU, kan sverige göra så här själva?

S
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Håller på att kolla upp försäkringar.. ingen som har ett reg nr till en ninja zx6r -96
pma gärna, kommer inte sprida det vidare.
Mvh / Tommy
 

sandstream

Guest
Magnus-Sthlm skrev:
Bakgrunden till varför jag undrar är det i mina ögon helt förkastliga pressmeddelande som Sverigens Trafikskolors Riksförbund tillsammans med Försäkringsförbundet skickat till Ulrica Messing. I korthet går det ut på att ingen som är under 25år eller har en körkortsvana som understiger 5 år ska få köra sporthoj. Detta har man försökt påvisa med en otroligt vinklad och tillrättalagd statistik som gör sporthojar extremt överrepresenterade i döds- och olycksstatistiken.
Tillrättalagd?

Var det inte så att 15 av 16 dödade motorcyklister med en ålder under 25 år de senaste åren körde sporthoj?
(Minns inte de exakta årtalen tyvärr).
 
Last edited:

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
sandstream skrev:
Tillrättalagd?

Var det inte så att 15 av 16 dödade motorcyklister med en ålder under 25 år de senaste åren körde sporthoj?
(Minns inte de exakta årtalen tyvärr).

15 av 16 som dog under sitt första år och var under 25 körde sporthoj, enligt utredningen.

Men lek med tanken nu, vi vänder på det lite. Kan det vara rimligt att tro att 15 av 16 som dog under sitt första år och var över låt oss säga 40 körde touringhoj? Det är inte helt omöjligt och det är ett exempel av flera på att man valt passande delar av statistiken, dvs tillrättalagd.

Det här är bara spekulationer men jag skulle inte bli överraskad om det visade sig att flera av dom 15/16 som dog under sitt första år och som körde "sporthoj" inte fanns med i den högsta försäkringsklassen. Detta återkommer jag till då jag har begärt ut underlagen till pressmeddelandet.

Tänker man det minsta kritiskt är det också väldigt osannolikt att 15/16 som omkommit under sitt första år på mc kört sporthoj, åtminstone enligt deras egen definition på fordon i den högsta försäkringsklassen. Det betyder att av 16 personer som omkommit så är det bara en, 1!!!!, som antingen har kört lätt mc, mellanklassad mc, touring, motard eller custom. Jag tvivlar starkt på att det faktiskt finns ett korrekt underlag för att göra ett sådant uttalande.

Det här är två intressegrupper som skulle känna grova pengar på ett ändrat system. Hade förslaget kommit från tex Vägverket eller Trafikutskottet hade det varit värt att tas på allvar men nu är det bara ett uttryck för förbättrade resultat och mer bonus åt företagsledningarna.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top