Klassiska borttappat mutter

vurparen

Medlem
Gick med
5 Aug 2013
Hoj
Aprilia Falco -00 KTM 625sxc -06
Hämtade som vanligt extra batteriet från förrådet för att lägga på laddning.

Sen skulle jag lägga batteriet i hojen. Vart gick muttern?
Jag skyller på spöken! De jävlarna vet vi ibland tar dina muttrar och skruvar som är viktiga.

Nu behöver jag en...vart införskaffar jag enstaka mutter som passar batterier?

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Jag tror du missade att ställa ut Jule-gröten till garage-tomten! Aja baja! Slår tillbaka direkt! E det så att du skött ditt, så ligger nog muttern någonstans mellan hojen och batteriladdaren.... Har du spöken i garaget bör du överväga en flytt till annan ort. Jag drabbas ofta utav försvunna muttern, och får lida liksom muttern som blir utav sin skruv, de ska ju vara sammangängade! Så jag får då mest skylla mig själv..... å blir en idiot.... mest för att jag ofta gör om detta. Separera ett sammmangängat par! Så vid lossning, borttagning utav skruv. Gänga dit den direkt:krama! Ibland sitter den i batterikabeln:va! God Jul och ett Gott Nytt År utan spöken önskar jag dig tidig Juldags-morgon. Toyman

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
När den ordinarie skruven inte räckte till för allt inkopplat vid batteriets Pluspol.
(4 strålkastarreläer, sladd till cigguttag vid styret, direktmatning från generatorn till batteriet)
Så blev det en vanlig M6 skruv och jag tror den passade direkt i batterimuttern.
Så en M6 fastlödd på en lagom plåtbit borde lösa problemet.

Annars blir det att söka. Föll muttern när du skulle sätta batteriet i hojen. Så ligger den nånstans i hojen.
Lycka till ! Luta hojen och kör lite fram och tillbaka så kommer den kanske fram. !

Ma Dalton

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Hoj
Yamaha FZS1000 -01, Yamaha XT660X-05
Hej
Du kan få en gratis i julklapp om du vill
Jag har ett gäng extra.
Ma Dalton

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Hoj
2014 yamaha xt1200
Jag rekommenderar muttertångsats biltema,problemet löst för evigt.

Annars får man köra vanlig mutter plus kartongbit under toppat med snabblim.
Kan möjligtvis bli svedd vid rejält strömuttag.

Hur svårt skulle det vara för batteritillverkare att lösa problemet med en någorlunda fyrkantig och fastpressad gängad stålbit ?

Nähä, gör det rappligt och dåligt så kunden måste bli vansinnig varje gång batteriet ska tas ut för vinterförvaring.
Då kanske kunden skiter i att ta ur batteriet och låter det sitta kvar så de lövtunna laddplattorna oxiderar sönder.
Katsching för tillverkaren, nytt batt måste införskaffas.

Kör med själv med toymans koncept, funkar bra så länge man själv tar ur batteriet, funkar inte när man ber någon annan.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Brukar finnas sånnadära fyrkantiga muttrar till batterier i tvåpack på biltema, jula, classe och sådana. :tummenupp

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har nog ett gammalt hojbatteri som de där finns kvar i, om du har vägarna förbi. :hihi

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
På sikt är det bra att använda den fyrkantiga polmuttern, den fördelar ut trycket bättre mot det mjuka blyet. Behöver inte efterdras lika ofta.

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Hoj
S1000 RR ///M
Bytte från blybatteri till lithium-dito på racehojen idag.

Men såklart tappade jag mutterjäveln rakt ner bland kablar och helvete. Fiskade upp den med hjälp av magnetisk skruvmejsel och pannlampa, kände mig som värsta MacGyver trots tumme mitt i båda händerna. Tog lite superlim och fäste muttern så var det lätt att gänga fast allt igen! Tänkte det kan väl inte skada med pyttelite lim... eller? :va

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Bytte från blybatteri till lithium-dito på racehojen idag.

Men såklart tappade jag mutterjäveln rakt ner bland kablar och helvete. Fiskade upp den med hjälp av magnetisk skruvmejsel och pannlampa, kände mig som värsta MacGyver trots tumme mitt i båda händerna. Tog lite superlim och fäste muttern så var det lätt att gänga fast allt igen! Tänkte det kan väl inte skada med pyttelite lim... eller? :va

Så länge det inte isolerar så.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...