Klickande startmotor mm.

Honda crf

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2016
Hoj
2010 honda crf
Hej
Jag undrar om någon vet vad det kan var för fel på min hoj elstarten Bara klickar när jag trycker in knappen och lyset eller tutan funkar inte när tändningen är på men baklyset funkar utan att man ska behöva starta den och när jag startar den så funkar lyset men inte tutan tror det är något elfel men vet inte hur jag ska hitta det eller kan det vara något annat.
Tacksam för svar:tummenupp

Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Tomt batteri och/eller jordfel. Kolla Alla jordanslutningar, inte bara batteriet, lossa och gör rent och se till att de är dragna ordentligt. Under tiden du gör detta så laddar du batteriet. Grattis till totalkass rubrik förresten! :tummenupp

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Utöver råden ovan så kan du kolla säkringarna och se till att använda skiljetecken.

Honda crf

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2016
Hoj
2010 honda crf
Tack ska kolla alla sladdar men batteriet är det inte för det är nytt

- - - Updated - - -

Vadå skiljetecken???

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Tack ska kolla alla sladdar men batteriet är det inte för det är nytt
- - - Updated - - -
Vadå skiljetecken???
Även ett nytt batteri kan vara - eller bli - tomt.
BT har en skylt vid batterihyllorna där det står att ackarna ska laddas innan användning.
Laddar alltid helt nya ackar innan användning.
Ska följa den stenhårde moddens regel: "Svara med ETT inlägg"..
Är en stor vän av att inte planlöst byta delar eller dito gissa på fel..
När startmotorn klickar betyder det att den får för lite ström (in-spänningen sjunkit, av nån anledning).
Fel som kan förekomma:
Dålig/urladdat batteri. Mät polspänningen under startförsök..
Dåliga kablar/kontaktdon i startkretsen. Mät spänningen till startmotorn, PÅ startmotorns anslutn under startförsök
Kan även vara dåligt startrela med slitna kontakter, avslöjas av sista mätningen..
Bättre nu???
Edit 2:
Et fel som detta är urenkelt att lokalisera då just startkretsen är mycket enkel och avskild från allt annat på hojen.
Nödv verktyg: multimeter.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag förstår att det är jätteroligt att vässa, men håll er till ämnet eller iaf ngt tekniskt relaterat om ni ska skriva i teknikforumet. Ursprunglig rubrik var ngt i stil med "Hjälp". Dvs rubriken annonserade inte spörsmålet. Såna rubriker försöker vi alltid rätt till i Teknikforumet, dels för att förbättra läs- och sökbarheten, dels för att inte tråden ska dra till sig OT-inlägg som sedan måste tas bort. Bättre moderera en rubrik än att sedan få moderera 10-tals inlägg i tråden så att säga.

Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
- - - Updated - - -

Vadå skiljetecken???

Eftersom du frågar !

Ursprunglig text

"Hej
Jag undrar om någon vet vad det kan var för fel på min hoj elstarten Bara klickar när jag trycker in knappen och lyset eller tutan funkar inte när tändningen är på men baklyset funkar utan att man ska behöva starta den och när jag startar den så funkar lyset men inte tutan tror det är något elfel men vet inte hur jag ska hitta det eller kan det vara något annat.
Tacksam för svar"

Text med skiljetecken, punkter....och lite utropstecken ! samt gjort texten lite luftigare.

"Hej

Jag undrar om någon vet vad det kan var för fel på min hoj.

Elstarten bara "klickar" när jag trycker in startknappen, lyset eller tutan funkar inte när tändningen är på. Men baklyset funkar utan att man ska behöva starta den, och när jag startar den så funkar lyset.....men inte tutan :va

Tror det är något elfel, men vet inte hur jag ska hitta det !

...eller kan det vara något annat ?

Tacksam för svar"

Visst det blev lite OT - Men för att få ett korrekt svar på en fråga, så är det viktigt att frågan är skriven på ett sätt som gör att man kan förstå den. Nu var din ursprungliga fråga ställd som en enda lång mening. Genom att dela upp den i mindre "fragment" så blir det lättare att förstå texten.

Hoppas du inte tar illa upp för att jag redigerade din text :hej

Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Dålig kontakt någonstans. Sandpappra lite på batteripolerna och sladdarnas kontaktyta mot batteriet. Har du startkablar kan du testa om de hjälper.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy