Klinkers

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Ska bygga in lite klinkers i köket och har allt hemma nu.
Men så kommer polarens far och säger att man måste prima golvet först.
Jag har ju inget sånt skit hemma och affärerna vägrar ju ha öppet idag och jag har planerat att lägga skiten idag.
Det är ett rent betonggolv vi snackar om.

Är primer ett måste?

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
japp det är det, primer är ett fuktskydd som skyddar betonggolvet från att suga åt sig vatten dvs du slipper fukt/mögel i golvet och slipper dessutom riva upp allt. Tror inte att hemförsäkringen täcker om du inte lagt fuktspärr.

Skrutten

Gudomlig sporthojare
Gick med
9 Jul 2004
Hoj
Ducati Monster 696
Fuktspärr och primer är två olika saker :fakta

Primer andvänds för att få bättre vidhäftning på underlaget och har ingen som helst skyddande effekt.

Den binder damm och löst bröte samnt förhindrar att sugande underlag drar ur allt vatten ur fixen till plattorna.

//Långa farbron

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Sant! Du måste ha en fuktspärr först. Sen rollar du på en primer för att det ska fästa.

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
Apropå försäkringar, så gäller den inte den hur du än gör!
Eftersom om det blir fukt under så är det felgjort och då gäller inte försäkringen. Därför är det bra att låta en murare göra det, så går det på deras försäkring.!

Raban

Radarpung
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
sv1000 SF
Cervantes skrev:
2217600 Sant! Du måste ha en fuktspärr först. Sen rollar du på en primer för att det ska fästa.

Fel! Först primar man sedan lägger man fuktspärr OM det är ett våtutrymme vilket inte ett kök är.

Dock går det att lägga golv utan primer och svabba golvet med lite vatten men självklart är de bättre att prima, de värsta som kan hända är att plattorna lossnar, då är de bara knacka loss slippa bort det gamla fixet och göra om :)

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
Klinker måste vara ett nytt material, eftersom man måste använda primer... :rolleyes:

Undra hur de gjorde förr...

Går utmärkt att lägga klinkers på ett köksgolv om underlaget är ett betonggolv. Gäller att man vattnar golvet före man lägger klinkern, så att det gamla torra betonggolvet inte suger förmycket vatten ur fixen.

Annars väntar man tills affärerna öppnar igen och köper den primer man glömde köpa :)

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Rikkard skrev:
2217865 Apropå försäkringar, så gäller den inte den hur du än gör!
Eftersom om det blir fukt under så är det felgjort och då gäller inte försäkringen. Därför är det bra att låta en murare göra det, så går det på deras försäkring.!

Försäkringen gäller om det är fackmannamässigt utfört, dvs du skall ha kunskaper om hur du skall utföra arbetet. Jag har pratat med Folksam om detta då jag håller på att göra om i tvättstugan hemma och skall göra 2 badrum.

http://www.bkr.se/

http://www.gvk.se/hem/start.asp

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Stopp och belägg!

Inte undra på att det blir fuktskador och en massa problem efter "Timmelare".

Det kostar inget att prata med de som säljer byggmaterial, de vet oftast vad som krävs för att resultatet skall bli bra.

I ett kök, förutsatt att det inte finns golvbrunn, krävs ingen fuktspärr.
Däremot skall sugande material, som Långe Farbrorn säger, primas så att vidhäftning inte försämras.

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
Thundercat skrev:
2218379 Försäkringen gäller om det är fackmannamässigt utfört, dvs du skall ha kunskaper om hur du skall utföra arbetet. Jag har pratat med Folksam om detta då jag håller på att göra om i tvättstugan hemma och skall göra 2 badrum.

http://www.bkr.se/

http://www.gvk.se/hem/start.asp

Jo men börjar det läcka så är det ju inte fackmannamässigt utfört och då gäller inte försäkringen. Börjar det läcka är det inte rätt gjort!!

Du vet väl hur försäkringsbolag funkar?

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Så, nu ska vi upp med kakel oxå och har en dum fråga där oxå.

Jag har givetvis slitit ner tapeterna så det är i stort sett bara betong (med existerande grundfärg) kvar.
Dock så sitter där kvar en hel del med små små små flagor av papper från tapeten kvar på väggen.
Har blöttner skiten och skrubbat med borste och försökt skrapa bort skiten med det sitter fast.
Hur viktigt är detta för vidhäftningen.

Funderar lite på att lägga ett lager grundfärg till men slipper jag så är ja glad.
Man kanske inte ska grunda innan man kaklar?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
mjukis skrev:
2390079 Så, nu ska vi upp med kakel oxå och har en dum fråga där oxå.

Jag har givetvis slitit ner tapeterna så det är i stort sett bara betong (med existerande grundfärg) kvar.
Dock så sitter där kvar en hel del med små små små flagor av papper från tapeten kvar på väggen.
Har blöttner skiten och skrubbat med borste och försökt skrapa bort skiten med det sitter fast.
Hur viktigt är detta för vidhäftningen.

Funderar lite på att lägga ett lager grundfärg till men slipper jag så är ja glad.
Man kanske inte ska grunda innan man kaklar?

ja kakla just köket... de bara o smacka upp o den dan det trillar bort så vill man ändå ha nytt :D

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Nightrod-08
Man behöver inte prima...innan man lägger på betonggolv.
Det beror på vilket kakelfix man använder.
Finns många fixer som är primerfri (dom flesta är det)

Givetvis så ska man damsuga betonggolvet innan man kammar ut.

Jag skulle avråda att vattna betonggolvet inann du lägger... skulle hellre blanda fixen lite blötare.

Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...