Klippa persienner själv?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Hej hopp pille snopp.

Någon som har erfarenhet av att klippa persienner själv?
Tänker i första hand på att köpa aluminiumpersienner på t.ex. Ikea samt deras "persiennklippare" för 29 Kr ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/93647380 ).

Blir det bra? Finns det en överhängande risk att det blir ojämnt klippt så att alla skenorna blir olika långa (dvs osnyggt)?

Kanske billigare att måttbeställa? Vart isf?

Funkar kanon och blir snyggt:)

Ok, provar då.

Ser ut som om man kan ställa in klipparen på fast klipplängder. T.ex. att man klipper bort exakt 2 cm osv. Isf = :tummenupp Är det så det är?

Jag är rädd för att om man klipper på frihand så klipper man bort 19mm på den ena och 22 mm på den andra = :tummenner

Besök en mekanisk verkstad och be dom klippa till persiennen med deras klippmaskin. Tjolavipp så har du snygga vassa kanter på dina persienner, men dom är lika långa iaf. :hihi

Klippte själv med Ikeas klippare, passa dig för så att den inte hoppar ett "jack" under tiden du klipper. Jag råkade klippa 8st lameller 2cm kortare än alla andra, på mitten av persiennen. Som tur va så kunde jag ta av dom undre lamellerna då jag inte behövde hela längden av persiennen.

Men håll lite koll på klipparen bara och sätt gärna lite eltejp runt när du ställt in den så den inte hoppar.

Ok, tack för tipsen.

Nu återstår bara en plan för hur fanken man kapar hållaren/taket till persiennerna. Det är väl bara till att gå på med bågfil misstänker jag?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60109158

Hmm, är det ett normalhögt fönster?

Är det så att man ser det tydligt vet jag inte om jag skulle såga med bågfil då risken är rätt stor att det inte kommer bli särskilt rakt.
Eftersom kanten på hållaren till persiennen sitter rätt nära fodret på fönstret kommer man nog att se en eventuellt snedkapning ganska enkelt.

Kanske om man använder en bågfil tillsammans med en sågmall?

Om du är säker på hand så kan du ta en guldsmedssax och klippa överlisten för hand.

Men sen så skulle jag ju föredra måtbeställda persienner på en firma som sysslar men dito, dels bättre kvallité och hållbarhet än ikeas.

Klipp dom som starfighter skriver med sax istället för bågfil, det är en rätt tunn profil i plåt som slår sig och blir sned och ful om du försöker såga. Jag provade att såga först, men klippte sedan, har du en guldsmedssax är det perfekt.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back