klistermärken på hjälm?

gunnaR1

skrapar bl a plånbok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -02, snart med ännu mer av det mesta
För några år sen pratades om (på en licenskurs i Anderstorp) att man inte fick klistra någon dekal på Arai-hjälm. Detta av säkerhetsskäl.
Vet någon hur det är nu? Jag vill veta för att jag tänker klistra på kardborreband till hjälmkameran men vill ju inte göra hjälmen mindre säker.. :rolleyes:

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Det ska mycket till innan ett klistermärkes klister påverkar hjälmen såpass mycket att den blir osäker. Men lacka på hjälmen skall man passa sig för då vissa lacker kan göra hjälmen mjukare.

Glasfiberhjälmar är i regel mindre känsliga då de är gjorda av göasfiber som "tål" rätt mycket.

Toby

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
en jappe
v-g skrev:
Det ska mycket till innan ett klistermärkes klister påverkar hjälmen såpass mycket att den blir osäker. Men lacka på hjälmen skall man passa sig för då vissa lacker kan göra hjälmen mjukare.

Glasfiberhjälmar är i regel mindre känsliga då de är gjorda av göasfiber som "tål" rätt mycket.

Är inte tanken med att man inte får ha klister märken på hjälmen för att dom kan dölja sprickor??

gunnaR1

skrapar bl a plånbok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -02, snart med ännu mer av det mesta
Toby skrev:
Är inte tanken med att man inte får ha klister märken på hjälmen för att dom kan dölja sprickor??

Det kan vara en orsak, men det som det då gällde var just att hjälmen-skalet skulle bli mindre tåligt på just Arai.
Min är en rx7-rr

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Toby skrev:

Tappar du hjälmen så vet du om det och då måste du själv kolla upp den. Antigen är man ju I den eller så plockar man den från backen (och grinar).

Men sprickor kan säkert döljas av klistermärken om det vill sig illa.

Dali

Rekord i dekaltrimning
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen hoj :-(, MG TF160
kajlyl skrev:
får man tävla med en ommålad/spreyad hjälm då?

Jag kör med egen lackad hjälm. Men det är gjort av proffs. Jag vet inte om jag skulle våga slipa hjälmen själv och spraya färg.
Men besiktningsmännen har inte kommenterat det hittills.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Dali skrev:
Jag kör med egen lackad hjälm. Men det är gjort av proffs. Jag vet inte om jag skulle våga slipa hjälmen själv och spraya färg.
Men besiktningsmännen har inte kommenterat det hittills.

okey... det är bara min andre hjälm som skulle behöva en face-lift! så det är väl lika bra att göra det då :D

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning