Klonk i drivknut på Seat Leon, men bara sommartid.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag pallar inte riktigt att regga mig på nåt bilforum, så jag testar här. Har en Seat Leon 1.8T Top Sport som hade ett klonkade ljud nånstans i framvagnen förra sommaren. Det verkade låta på varje hjulvarv vid låga farter och liten belastning. Framåt hösten gick det över helt, och jag har kört hela vintern utan några som helst missljud. Närmare 1000 mil utan problem skulle jag tro.

Så långt är allt bra, men tyvärr återkom ljudet nu i juni när temperaturen klättrade över sådär 15 grader.

Jag gissar att det har med fett i någon drivknut att göra, alltså att fettet blir lite mer lättflytande när det blir varmt. Frågan är mest hur länge man vågar åka med det. Har lite andra mekprojekt igång och skulle gärna skjuta på det lite. I kyla verkar det som sagt inte vara några problem, men är det värre i värme? Några andra idéer om vad det kan vara?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det verkar inte ha så mycket med varken rattutslag eller gupp att göra faktiskt. Det är när jag rullar sakta med låg belastning, väldigt tydligt på tvåan på strax över tomgång.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Det verkar inte ha så mycket med varken rattutslag eller gupp att göra faktiskt. Det är när jag rullar sakta med låg belastning, väldigt tydligt på tvåan på strax över tomgång.

Samma problem på min mors bil, tvåans växel lite över tomgång. Blir lite värre precis efter en vägbula.

sportbike

mad
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Jag skulle nog hissa upp bilen och känna på knutarna plus kolla så att alla damasker är hela.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Tveksam att det är en drivknut, dom brukar (alltid) vilja klonka mer vid motsatt sväng.
Skulle snarare tippa på spindelled, krängningshämmarstag. Förklarar inte direkt sommar/vinter grejen men...
Skulle nog offra några minuter med att hissa upp bilen o gå igenom lite snabbt iaf.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag tackar så mycket för tipsen så länge. Jag bytte fjäder på höger sida i våras och såg inget konstigt med drivaxel och annat där i alla fall. Ska ta närmare titt.

Koffe

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
ARRITTOR
På tantens bil var det vänster motorfäste som var kass, hade ett konstigt klonkande speciellt efter man svängt vänster

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO