klonkande/knackade ljud

koblars

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Ort
kristianstad
Hoj
honda cbr 900
hejsan va ut eoch körde min cbr 900 -92 idag och upptäckte ett ljud som enbart kom när jag gav gas pådrag. speciellt hörde man det om man låg på för hög växel och gasade. låter som det kommer från motor men det är svårt att lokalisera det när man kör. det försvinner när man kommit upp i hastighet och varvtal, men så fort man släpper gasen och går ner lite i hastiget sen drar på kommer låter det igen.
ungefär som en tatueringsmaskin fast lite mer.
hoppas någon kan hjälpa mig om det är kedja eller motor eller vad det är.
vet tyvärr inte om det funnits hela tiden för jag hörde det bara idag men kan ha funnit länge. nyservad i dec.

tacksam för all hjälp
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Tjena!

Det skulle kunna vara kopplingskorgen som är sliten, verkar vara ett vanligt problem på de tidiga fajerblejdarna! Jag fick byta korgen på min 93:a jag hade. Plocka bort korgen och kolla om ryckutjämningsfjädrarna skallrar mycket, då är det bara att byta hela korgen. Försök att få tag på en fräsch begagnad på en skrot, för en ny kostar 4-5 tusen om jag inte minns fel!
 

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Älmhult
Hoj
R6 Lego edition
Inte helt ovanligt att ramlagerna blir dåliga på dem, om du inte är säker på att det är något annat så åk till någon verkstad så kanske de kan avgöra på ljudet om det är ett sådant lager.
Knackar gör det, men om det låter som en tatueringsmaskin vet jag inte.

Sök lite i forumet så hittar du säkert gamla trådar om ramlager på fireblade.
Här är en: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162141
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Har haft både cbr 600 och 900 som lät lite slamrande när man gasade från lägre varv... Båda var i fint skick och 900:an hade gått 2200mil ca och satt fortfarande i strypt ecu när jag köpte å 600:an hade gått ca 4500mil...

Det beror såklart på hur mkt och hur högt den låter... Bästa är ju å prova en likadan om det finns tillgängligt...
 

Wheelie_babe

Guest
Hmmm...kan det inte ha varit sågspån i växellådan?
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Hmmm...kan det inte ha varit sågspån i växellådan?

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet

Men jag hoppades på att du skojjade.

Något som ingen har nämt är drivpaketet!
När är detta bytt?
 
Last edited:

Solid snake

Guest
Tappa ur oljan, skimrar det i guld eller silver så är det bara att riva och byta lager samt svetsa och slipa veven om den har skurit.

E&D i solna fixar det med bra resultat.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Tappa ur oljan, skimrar det i guld eller silver så är det bara att riva och byta lager samt svetsa och slipa veven om den har skurit.

E&D i solna fixar det med bra resultat.


Exakt.

Kopplingskorgen slamrar på tomgång och tystnar när du drar in kopplingshandtaget.
Men det är nog inte problemet.

Kika på oljan och berätta hur den ser ut.
 

Wheelie_babe

Guest
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta din hjälp i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet

Men jag hoppades på att du skojjade.

Något som ingen har nämt är drivpaketet!
När är detta bytt?

När jag rejsade på mugello banan så hade vi sk. sow-problem (sågspånsproblem) Det är allmänt känt i racebranchen...sorry ville bara hjälpa till...

Ps. Egentligen ville jag bara få min profil raderad...vilket inte är det enklaste på det här forumet...
 

Solid snake

Guest
Glömde berätta att du ser skimmer i oljan lättare om du rör runt i den med nånting, en skruvmejsel t.ex.
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Nu har du fått lite olika tips om vad problemet kan vara, vilka låter rimliga tycker jag och värda att kolla upp. Men, jag har en teori som kanske är rätt i detta fall.

Den sak jag tänker på när du beskriver fenomenet är ventiler med för stort spel, speciellt på insugssidan. När man kör höga varv märker man detta inte och ej heller på låga växlar(då man sällan gasar fullt och om man ändå gör det så stiger varvtalet ganska fort). Kör man på högre växel och segdrar från låga varv kan man öppna trotteln helt (full gas) utan att varvet stiger så fort. Slammret, ett tickande ljud, passerar då från ventilerna ut samma väg som luft kommer in (genom insug, förgasare och luftburk). Ljudet får "fritt fram" och det hörs extra tydligt.

Detta har jag upplevt på ett antal 4-taktare (radfyror som går ganska tyst annars).
 

koblars

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Ort
kristianstad
Hoj
honda cbr 900
Nu har du fått lite olika tips om vad problemet kan vara, vilka låter rimliga tycker jag och värda att kolla upp. Men, jag har en teori som kanske är rätt i detta fall.

Den sak jag tänker på när du beskriver fenomenet är ventiler med för stort spel, speciellt på insugssidan. När man kör höga varv märker man detta inte och ej heller på låga växlar(då man sällan gasar fullt och om man ändå gör det så stiger varvtalet ganska fort). Kör man på högre växel och segdrar från låga varv kan man öppna trotteln helt (full gas) utan att varvet stiger så fort. Slammret, ett tickande ljud, passerar då från ventilerna ut samma väg som luft kommer in (genom insug, förgasare och luftburk). Ljudet får "fritt fram" och det hörs extra tydligt.

Detta har jag upplevt på ett antal 4-taktare (radfyror som går ganska tyst annars).

okej nu har jag fått ganska mycket att gå igenom på jhojen helt plötsligt.
vad jag vet så är varken ventiler ställda på iaf 4 år. drivpaket inte heller bytt på de åren, dock har hojen inte rullat mer än ma 300 mil på dessa år.
ska ut och kolla drivpaketet. oljan bytte jag för 2 månader sedan känns lite jobbigt att tappa ut den igen. men är väl ett nödvändigt ont.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
När jag rejsade på mugello banan så hade vi sk. sow-problem (sågspånsproblem) Det är allmänt känt i racebranchen...sorry ville bara hjälpa till...

Ps. Egentligen ville jag bara få min profil raderad...vilket inte är det enklaste på det här forumet...

:) såg min chans att vara duktig,,,,så jag tog den :pannkyss
 

Snabbe_Fille

Gashantags-Guru
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Gislaved
Hoj
cbr1100
Klonkande :-(

Alltså en Undran Klonkar "Tickar det metalliskt" vid gaspådrag
tror jag det är Vevaxel-Lagrerna Tråkigt kan bli kostsamt
Utan Växlar i eller med växlar i låter det mer eller mindre när du kopplar..Kan det vara kopplingskorgen

Är det där emot ett lite mer chippande "tick, tick, tick" ljud metalliskt mer återkommande i fjärdetakten alltså ungeför lika ofta som det brummar kommer en puff ur Avgasröret altså hela tiden över hela registret antagligen en eller flera ventiler...:confused:
 

asiL

Ny medlem
Gick med
17 Oct 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki DRZ400 SM -07
När jag råkade ut för ett knackande/klonkande ljud, så som du beskriver, så visade det sig att det var kedjan som hade blivit uttänjd och behöve bytas. Det lät och kändes som att det kom från motorn men var som tur var bara kedjan :)
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
I Firebladetråden har jag och några med mig frågat om ett liknande ljud då våra hojar lider av detta. Svaret var att det var trotlarna som låg och vibrerade. Låter troligt då ivarje fall inte mitt ljud är metalliskt. Sen har 3 olika mc meckar lyssnat på min hoj bla en på Bike i Trollhättan och alla har gjort samma sak, lagt i ettan varvat hojen och försiktigt börjat släppa kopplingen tills ljudet uppstog. Alla har sagt att en del Bladar låter så och att det inte är något att bry sig om.
 

koblars

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Ort
kristianstad
Hoj
honda cbr 900
I Firebladetråden har jag och några med mig frågat om ett liknande ljud då våra hojar lider av detta. Svaret var att det var trotlarna som låg och vibrerade. Låter troligt då ivarje fall inte mitt ljud är metalliskt. Sen har 3 olika mc meckar lyssnat på min hoj bla en på Bike i Trollhättan och alla har gjort samma sak, lagt i ettan varvat hojen och försiktigt börjat släppa kopplingen tills ljudet uppstog. Alla har sagt att en del Bladar låter så och att det inte är något att bry sig om.

okej men säkrast av allt låter nog att låta någon erfaren prova hojen och sen göra en bedömning för det verkar kunna vara mycket saker.
ljuder kommer enbart när jag har växel i och vid gaspådrag. låter inget vid tomgång, även när jag drar in kopplingen så slutar det att låta
 

Solid snake

Guest
När jag hade kassa lager i min så lät det bara vid belastning eller när man snärtade på gasen.

Har du kollat oljan?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top