Klonkar i min XN85

Zoulburner

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Suzuki XN85 650 TURBO -83
Tja! Jag är ny här så be nice :tungan

Jag har en Suzuki XN85 650 Turbo som klonkar i motorn, hörs mest på vänster sida tycker jag.. det låter när den är kall.. vid 1000rpm så klonkar det ca: 2ggr/sekund, över 2500-3000rpm så tystnar det.. låter inte heller när jag kör från 3000 till 9500rpm, det tystnad även när man kört ca 20 min och motorn är riktigt varm.. några idéer? jag har varit inne på om det kan vara kamkedjespännaren / sträckaren? om det nu skulle vara så.. hur åtgärdar jag detta isåfall? Snälla svara!

Tack: Fredrik

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Lös kopplingskorg?

Ett vanligt fel på GSX 750 E/ES/EF

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
XN85 är en 2T motor har jag för mig, saknar kamkedjespännare.

Vissa lager kan glappa lite litte medans dom e kalla o slutar när den blir lite varmare.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966

Vet att de va någon hoj väldigt lik XN85 som hade 2T motor o turbo, därav va den rätt håresande att köra för effekt knuffen bara kom som ett skott

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Dom 80tals Turbos som fanns, efter dom har det väl inte gjorts något försök på en std mc lr? på en tvåtakt har jag aldrig hört talas om

Zoulburner

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
nej det är ingen 2taktare.. kul om det kade varit det.. landat på ca 18000rpm då :) men åter till problemet... det låter klonk, klonk, klonk, klonk, i min motor enda tills den är riktigt varm eller att man varvar över 3000rpm när den är kall.. det låter som om det kommer från övre delen av motorn.. men det är svårt att placera.. försöker jag lyssna så tycker jag det låter att komma uppe där kamkedjan går över dom 2 dreven som sitter i motorn.. eller från där ventilerna sitter... men jag kan ha fel.. snälla ni.. hjälp mig att tala om vad det är.. om nån bor i närheten så bjuder jag på kaffe och fikabröd mm om nån kan komma förbi och tala om vad det är... låter jag desperat? kanske för att jag är det.. hahaha.

Zoulburner

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
Jag var ner till en lokal Mcklubb i stan där jag bor! mycket bra grabbar, fick hjälp av en kille där som justerade Kamkedjesträckaren.. han skruvade in den medans motorn var igång och det tystnade.. hörs liiite klonkande fortfarande.. men jag ska ner dit sen igen och spänna ytterligare efter att jag åkt några mil.. vi ville inte spänna för mycket på en och samma gång.. men fan va skönt att ha lokaliserat problemet..

Stort tack till Strömberg på Miners MC!!!

Tack till Kölis och alla andra som kommit med tips!

Last edited:
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...