Klotad hoj från USA??

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Allt är billigare i USA, särskilt nu när dollarn är billig. Jag undrar därför vilket intresse det finns här på SH för import av klotad/kraschad/inlöst hoj från USA??

Priserna brukar ligga på ca: 1500 $ för en som e duktigt klotad till ca: 3000-4500 $ för en som bara har lite kåpor skrapade.

Dessa hojar köpes via en auktoriserad mäklare som köper direkt via försäkringsbolagens auktioner.

Jag vill själv ta in en gsxr600-04 eller -05, men vill ha någon att dela transportkostnader med, eftersom jag inte själv behöver en hel container som e 40 fot (=ca 14 m), hyra av en sådan kostar:2000$, transporttid:2-3 veckor från Miami till Bremerhaven, Tyskland.
Tillkommer tysk moms samt tull= moms:16% samt tull: 10%

INFO om gixxern på bilderna:

Location: FLORIDA
Selling date: 2005.04.29
Description : 2004 SUZUKI GSX-R600K
Color : BLUE
VIN : JS1GN7CAX42
Estimated vehicle price (not wrecked) : 6,950 USD
Estimated repair cost (American service center prices) : 5,137 USD
Mileage : 945 A
Damage type: All sides
Keys availability: Yes
END/FINAL price (no shipment cost over the USA or overseas is included): $3,850.00 (ca: 27 kilo kr, detta blev slutpriset alltså)
Shipment in the USA: $800


Så här kan hojarna se ut....

OBS!! Vill bara förtydliga att jag inte har något som helst vinstintresse i detta!! Vill bara dela transportkostnaden med andra!!

INTRESSELISTA:
1) Maxximus, 1 hoj (gixxer)
2) Vapor, 1 hoj
3) gsxr-sirwan, vill ha 2 st , en till bana och till gata
4) peter the great, 1 hoj
5) Gustaf, 1 hoj
6) Kamikaze Kid, 1 hoj
7) Ingel, 1 hoj - CBR600RR
8) AleX, 1 hoj - Yamaha R6
9) HanneZ, 1 hoj
10) DanneP framåt höst/vinter..., 1 hoj
11) Herman, 1 hoj
12) Davester (Vill ha en R6:a...), 1 hoj
13) Robbano (1hoj)
14) Fighter (1 hoj)
15) Josef (1 hoj)
16) Coola Ola (1 hoj)
17) Blue Queen (1 hoj, Kawasaki ZX10R , gixxer 1000, fireblade eller en R1)
18) AtlantiZ (1 hoj)
19 Jens_von_Helvette (1 hoj, kawa 636 eller en gixxer 600)
20) David sthlm (1 hoj, Kawa ZX-10R)
21) Slappa (1 hoj)
22) Kawwa (1 hoj, gixxer1000 K5)
23) Lazer752 (2 hojar, kanske fler)
24) the_wall (1 hoj, R1-04, gixxer1000-03, Cbr1000RR)
25) Biturbo (-04/05 CBR1000RR eller R1)
26) R-one (R1 -02 och framåt)

TOTALT: 28 hojar
 

Bifogat

  • 1.jpg
    1.jpg
    121.4 KB · Visningar: 802
  • 3.jpg
    3.jpg
    106.9 KB · Visningar: 753
  • 2.jpg
    2.jpg
    118.1 KB · Visningar: 646
  • 7.jpg
    7.jpg
    111 KB · Visningar: 884
Last edited:

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Ort
Lund
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
maxximus skrev:

Jo, bara de går att fixa för en billig peng så skulle jag lätt kunna tänka mig.
Men kanske inte just nu, ekonomin e på minus.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hur funkar det med papper från USA-skrot?
Går det smidigt att gatregga eller blir det endast racehoj
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
den va ju bra jäkla billig även hel...

har tyvärr inte ekonomin till detta just nu, men det skulle kanske va intresant efter sommaren. hur går det att regga in en sån hoj i sverige sen??
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Fluxir skrev:
den va ju bra jäkla billig även hel...

har tyvärr inte ekonomin till detta just nu, men det skulle kanske va intresant efter sommaren. hur går det att regga in en sån hoj i sverige sen??

Det är inga problem att regga i Sverige så länge man har papper på att hojen e momsad o tullad i EU samt amerikanskt regbevis (=Title, Salvage Title om den e klotad)

Hojarna återfinns på skrotar i hela USA!!
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
så det är ingen skillnad på att regga klotad och hel hoj? bara man har de papperna?

i en 14 meters container så går det ju in ett antal hojar, det borde göra frakten överkomlig...

MVH
 

Stephen

Action figure sold separately
Gick med
15 Aug 2003
Ort
Världsmetropolen Sthlm
Hoj
Letar ny...
maxximus skrev:
Det är inga problem att regga i Sverige så länge man har papper på att hojen e momsad o tullad i EU samt amerikanskt regbevis (=Title, Salvage Title om den e klotad)

Hojarna återfinns på skrotar i hela USA!!
Nästan rätt.. Du måste ha ett helfordonsgodkännande från tillverkaren i Sverige eller ett annat Eu-land... Annars går den inte att regga.. :)
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Stephen skrev:
Nästan rätt.. Du måste ha ett helfordonsgodkännande från tillverkaren i Sverige eller ett annat Eu-land... Annars går den inte att regga.. :)


men det måste väl va ganska lätt att få, bara man tar in nyare hojar, som inte är modifierade allt för mkt, alt. skaffar orginla pryttlar till hojen ? :va
 

maxximus

En stor s(t)ake!
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Hemma
Hoj
Dniepr
Stephen skrev:
Nästan rätt.. Du måste ha ett helfordonsgodkännande från tillverkaren i Sverige eller ett annat Eu-land... Annars går den inte att regga.. :)

Detta brukar vara instansat på ramen (där ramnr o annan info står!!)

Det är bara aktuellt med nyare hojar, typ: 03 och framåt och då är det inga större problem.
 

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
-
maxximus skrev:
Allt är billigare...
Priserna brukar ligga på ca: 1500 $ för en som e duktigt klotad till ca: 3000-4500 $ för en som bara har lite kåpor skrapade.

hyra av en sådan kostar:2000$, transporttid:2-3 veckor från Miami till Bremerhaven, Tyskland.

Tillkommer tysk moms samt tull, moms:16% samt tull: 10%

Så säg att det går att få en hoj för 3000$ vad blir kostnaden för att få den till Tyskland?

3000*1,16*1,10+2000/6=3828+334=4162$?? (6 pers, moms även på tullkostnaden, ingen registrering, ingen transport från Tyskland, ingen försäkring på transport)

Var finns hojarna i USA? Måste väl fraktas till någon hamn. Är alla hojar i "auktionen" på samma ställe så att det går att ordna gemensam frakt även därifrån?

Observera att jag tycker det verkar intressant och inte att jag förlöjligar på något sätt. Vill bara få "koll" på slutkostnaden ungefär.

Om hojen endast ska användas för bankörning i Sverige behöver den då registreras? Finns det några garantier på cyklarna från tillverkare?

Går det att få fram andra förslag eller kontaktar man själv den auktoriserade "mäklaren" och ger honom ungefär vad man vill ha?

/Oskar
(shit va många frågor...)
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
maxximus skrev:
Detta brukar vara instansat på ramen (där ramnr o annan info står!!)

Det är bara aktuellt med nyare hojar, typ: 03 och framåt och då är det inga större problem.

Smart att ta in hojarna via Tyskland, efersom momsen ar nastan 10% lagre dar. Har sjalv funderat pa att skicka hojar till slakt och vanner i Sverige (bor i USA) och da ocksa tankt att skicka via Tyskland.
Sjalv tycker jag att man enbart utnyttjar de mojligheter som lagen ger, men samtidigt kanns det lite som ett kryphal for att undvika att betala in moms till Sverige och det brukar inte Goran tycka om.

Forresten, om hojen aldrig har tyska papper, ska den da fortfarande momsas i Tyskland?
Har sjalv importerat ett par hojar, men da var de tidigare registrerade inom EU och da fragas det ju inte efter om de ar momsade.

Sen ar val ett tips att fylla varenda horn av containern med motorolja... Det kan du gora en bra peng pa.

//Jonas
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ozzie skrev:
Så säg att det går att få en hoj för 3000$ vad blir kostnaden för att få den till Tyskland?

3000*1,16*1,10+2000/6=3828+334=4162$?? (6 pers, moms även på tullkostnaden, ingen registrering, ingen transport från Tyskland, ingen försäkring på transport)

Var finns hojarna i USA? Måste väl fraktas till någon hamn. Är alla hojar i "auktionen" på samma ställe så att det går att ordna gemensam frakt även därifrån?

Observera att jag tycker det verkar intressant och inte att jag förlöjligar på något sätt. Vill bara få "koll" på slutkostnaden ungefär.

Om hojen endast ska användas för bankörning i Sverige behöver den då registreras? Finns det några garantier på cyklarna från tillverkare?

Går det att få fram andra förslag eller kontaktar man själv den auktoriserade "mäklaren" och ger honom ungefär vad man vill ha?

/Oskar
(shit va många frågor...)

Maste man inte momsa for fraktkostnaden (och ev forsakring)? Trodde man skulla momsa for alla kostnader fram till tullen. :va
 

Ozzie

Hyggligt lagom
Gick med
2 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
-
Lugn skrev:
Maste man inte momsa for fraktkostnaden (och ev forsakring)? Trodde man skulla momsa for alla kostnader fram till tullen. :va

Sorry. Du kan säkert detta betydligt bättre. Jag vet INTE. Var mest ett räkneexempel där jag hoppades på att någon (som du.. =) med bättre vetande skulle säga precis sådana saker... Har själv aldrig importerat något på liknande sätt. Vore intressant att se en kalkyl gjord av någon med mer kunskap inom importens ädla konst.

Jag såg det mest som en billig möjlighet att få en bra grundobjekt att köra bana med.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ozzie skrev:
Sorry. Du kan säkert detta betydligt bättre. Jag vet INTE. Var mest ett räkneexempel där jag hoppades på att någon (som du.. =) med bättre vetande skulle säga precis sådana saker... Har själv aldrig importerat något på liknande sätt. Vore intressant att se en kalkyl gjord av någon med mer kunskap inom importens ädla konst.

Jag såg det mest som en billig möjlighet att få en bra grundobjekt att köra bana med.

Na, jag vet inte sakert. Jag har bara for mig att det var sa nar jag kollade vad det skulle kosta att skicka over mustangen till Sverige. Alldeles for mycket blev det iaf, sa jag vantar tills jag agt den ett ar och far skicka hem den tull & momsfritt.

Vem kollar egentligen sa att momsen betalas in? Om man registrerar hojen sa kan man ju rakna med att det kommer som ett brev pa posten, men om du bara ska kora bana med den?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kolla mycket bättre..!

Lugn skrev:
Na, jag vet inte sakert. Jag har bara for mig att det var sa nar jag kollade vad det skulle kosta att skicka over mustangen till Sverige. Alldeles for mycket blev det iaf, sa jag vantar tills jag agt den ett ar och far skicka hem den tull & momsfritt.

Vem kollar egentligen sa att momsen betalas in? Om man registrerar hojen sa kan man ju rakna med att det kommer som ett brev pa posten, men om du bara ska kora bana med den?

När jag imp från US så skulle tullavg/momsen betalas innan avhämtning. Du fick inte uthämtningspapper från tullagret innan kvitto på tull/moms fanns !
Tull/moms betalar du på summan av ink pris+frakt!

Betr omvägen runt DE bör ni nog kolla MYCKET bättre. Tror att det är upptaget som ett exempel på hur man INTE kan gå runt reglerna om EU+helfordonsgodkännande.
Se på VV:s hemsida finns nog info där. Läs på.
Jag har en kompis som skrev sig i DE ett år för att få in till SE en speciell USA-bil som INTE imp till EU..

Bara ett par exempel på att det inte är lika enkelt med US-imp som med EU-imp..
Kanske förstörde upplägget lite..
 

gsxr-sirwan

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Ort
sundbyberg
Hoj
gsxr 600-01 såld-gsxR 750 :(
Jag är med,,, pma


maxximus skrev:
Allt är billigare i USA, särskilt nu när dollarn är billig. Jag undrar därför vilket intresse det finns här på SH för import av klotad/kraschad/inlöst hoj från USA??

Priserna brukar ligga på ca: 1500 $ för en som e duktigt klotad till ca: 3000-4500 $ för en som bara har lite kåpor skrapade.

Dessa hojar köpes via en auktoriserad mäklare som köper direkt via försäkringsbolagens auktioner.

Jag vill själv ta in en gsxr600-04 eller -05, men vill ha någon att dela transportkostnader med, eftersom jag inte själv behöver en hel container som e 40 fot (=ca 14 m), hyra av en sådan kostar:2000$, transporttid:2-3 veckor från Miami till Bremerhaven, Tyskland.
Tillkommer tysk moms samt tull, moms:16% samt tull: 10%

INFO om gixxern på bilderna:

Auction time is not set yet. Please, follow the updates.
Location: JACKSON
Estimated date of the auction: 2005.05.06
Description : 2004 SUZUKI GSX-R600K
Color : BLUE
VIN : JS1GN7CAX42
Estimated vehicle price (not wrecked) : 6,950 USD
Estimated repair cost (American service center prices) : 5,137 USD
Mileage : 945 A
Damage type: All sides
Keys availability: Yes
Current price (no shipment cost over the USA or overseas is included): $2550
Shipment in the USA: $800


Så här kan hojarna se ut....

OBS!! Vill bara förtydliga att jag inte har något som helst vinstintresse i detta!! Vill bara dela transportkostnaden med andra!!
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top