Klotat med Gore-Tex ställ?

filiphw

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha YZF 1000R ThunderAce -01
Är det någon som själv har klotat med ett Goretex ställ och vet hur det håller... Alla verkar ha olika åsikter om hur bra/dåliga de egentligen är?

.
Synpunkter?
 

craze

Allmänt keffo
Gick med
6 Mar 2003
Ort
City
Hoj
Aprilia RSV Mille R, BMW R1200GS Adventure, Yamaha Neos, Trampcykel
Jag blev påkörd av en bil inne i stan när jag hade mitt Gore-Tex på mig en regnig dag för två år sen. Det gick inte snabbare än 40-50 iofs, men jag klarade mig helt oskadd (förutom lite blåmärken) och det blev inte ens hål i gore-texet.
Klart godkänt betyg.
Vid en vurpa i betydligt högre fart och med ojämnare underlag än asfalt är det troligtvis inte lika bra skydd som skinn, men det beror ju på passform och kvalité på stället oxå.
Moderna Gore-texställ skyddar betydligt bättre än många verkar tro, även om skinn i dom flesta fall är ännu bättre.
 

s9d8as0vjk

Guest
Jag hade GoreTex när jag krockade i 20-40km/h och det gick inte hål i det ... men numer kör jag mest i skinnställ ändå. Känns säkrare i högre farter.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Jag har kört omkull i ca: 70 - 80 med gore-tex. iförsig ut på en åker.. men det enda som hände va att jag fick en gräsfläck på högeraxel.. sen kan det ju tilläggas att alla mc-bud kör med gore-tex och dom krashar ju hej vilt så... :crash :tummenupp
 

Mcbudet

Legend
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
XT600E -95 ,KTM 450smr , Africa twin
Jag har konsument testat gore-tex ställ jag kör med daineise X-tech jacka och deras air-killerbrallor.
vurpade i 140blås rakt in i ett mitträcke utan att jag fick några skrapsår, har vurpat ett antalgåger oxå i 70.80blås utan minsta teken på skrapsår! visst det går hål i dom oftast bara där det är hårda skydd så som axlar och knän men det hara aldrig varit så att det inte har skyddat!

Enda skyddet i gore-tex xstället har gett upp för mig är den inbyggda ryggplattan som slets loss från sina fästen ich ut ur ryggen på jackan när jag slog i ryggen i mitträcket..
Lita aldrig dom inbyggda ryggskydden!! blocka ut det och kör med eett riktigt rygg skydd!
 

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 -05
Själva slitytan på stället är väl knappast av Goretex.
Goretex är ju ett membran för att släppa ut fukt så att man inte svettas onödigtvis.
Således bör man väl ställa sig frågan hur slittåliga de material är som det yttersta tyglagret i stället består av.
 

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
Ankan skrev:
Själva slitytan på stället är väl knappast av Goretex.
Goretex är ju ett membran för att släppa ut fukt så att man inte svettas onödigtvis.
Således bör man väl ställa sig frågan hur slittåliga de material är som det yttersta tyglagret i stället består av.

no shit sherlock ;)
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Vid vurpor i lägre hastighet skyddar textil-mc-ställ bra. Som det skrivits ovan så är det väl om man vurpar från högre hastighet och börjar glida långt då skinn är överlägset. Mer friktion från textilmaterialen betyder också större värmeutveckling, och glider man långt på ett och samma ställe kan man nog få brännskador utan att det nöts ett hål igenom.

Två andra nackdelar med textilställ:
*De sitter ofta lösare än skinn, så vid en vurpa kanske de hårda skydden snurras runt säg armbågen, och hamnar i armbågsvecket istället, och där skyddar det inte så mycket...
*Oftast går det inte att koppla ihop jackan med byxorna, vilket kan resultera i att jackan glider upp och man skrapar sig rejält. Det finns dock hängslebyxor, då borde detta inte vara något problem.

Sammanfattningsvis : Textilkläderna ger ett bra skydd, men skinnställ är snäppet bättre på alla punkter om man bara ser till hur det skyddar.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Jag gjorde "sälen" (fast i mitt fall är väl "valrossen" lämpligare beteckning) med mitt goretex ställ i ca 50-60km/h - syns inget vid första anblicken utan största felet nu är en dragkedjering som gått sönder men det hände flera år efteråt...
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Kanade på asfalt i 70-80 med mitt Rukkaställ (första generationen av deras goretexställ så det har ett antal år på nacken). Det blev ett par små hål i ena fickan men tyvärr rejäla skrapsår på arm/axel, delar av fodret kvar i armen osv. Det satt helt enkelt för löst, det hade usla skydd och det brände rejält när man kanade i det. Hade vid samma tillfälle skinnbyxor och benen/höfterna klarade sig betydligt bättre.

Jag kör numera med daineses safetyjacket under rukkajackan, originalskydden (foam) har jag tagit ur. Kommer att köpa en skinnjacka så fort ekonomin tillåter.

Min reflektion är att om man ska köpa ett goretexställ så köp ett som sitter som ett skinnställ och framför allt ett som har hårda skydd. Om stället går sönder över skydden gör inte så mycket, så länge inte du går sönder under stället för då har dess funktion felat grovt.

//Micke
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Det verkar som de flesta som påpekar att skinn är rätt för att man glider bättre inte själva kraschat med GT (förutom Nailer). :)
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Om man kör på vintern finns det väl bara goretexställ? Finns det något alternativ då? Skinnställ blir väl alldeles för kallt. Hur bra håller sig goretex mot kylan?

Jämt bara ett par följdfrågor som inte är så aktuella nu men... :)
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Hagster skrev:
Om man kör på vintern finns det väl bara goretexställ? Finns det något alternativ då? Skinnställ blir väl alldeles för kallt. Hur bra håller sig goretex mot kylan?

Jämt bara ett par följdfrågor som inte är så aktuella nu men... :)

Mitt Revit GT funkar fint med T-skirt polotröja och långlasonger ner till -4. Sen är det dax att sätta i fodret. :) Händerna och halsen sätter gränsen. Inte stället.
 

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
Problemet med goretex är väll inte att det slits sönder lättare än skinn.
Det som brukar nämnas är väll att det inte sitter lika tajt så skydden flyttar sig vid en vurpa.
 

pini

full fart spar tid
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hjo
Hoj
R1 me lite godis
nu ska ja vara värst behöver inga på hop kan säga att jag aldrig gör om det igen

åkte på en kurvig väg i omgivningarna (asfalterad) kommer för fort in i en kurva vågar inte lägga ner cirka 90 km/H.
Ser en åker satsar på att dra ut på den har varit ute på åkrar förut å vänt (125 offroad)
ne va är det som ligger där i diket om inte en stenmur jippie!!!!!! flyger rakt fram slår i knänna i stenmuren motorcykeln följer med längs stenmuren jag åker över stenmuren , kunde knappt gå på en vecka

nu till de dumma i detta jag har goretex jacka men inte byxorna har inget ont i överkroppen men vad har jag för byxor jo ett par jävla dåliga tunna tygbrallor
kan nämnas att jag även har tappat bort minna husnycklar med dessa jävla byxor
har efter denna avåkning fullt förtroende för goretex ställ
behöver inga pikar
 

Samuel

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
Gixxer 750 -98
Vurpade med mitt dainese gore-tex ställ i fredags. Kan säga så mycket att jag blev besviken över hur lätt det slets upp. Gick inte snabbare än 40, men stort hål på smalbenet, diverse hål i höften samt armbågen.
Däremot är ställen riktigt varma och bekväma, särskilt om man har sånt där gött foder. Körde med mitt i 5 grader med vanlig tjocktröja under, 10 mil är inga problem.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top