Knäcka administratör på gammal HD?

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
Hejsan,
Jag plockade över min gamla hårddisk till min nya PC för att kunna tanka över dokument mm.
Hur som helst kommer jag inte åt datat i gamla hårdisken som var under administratör och. Jag kommer dock åt data under användare som inte är admin.

Någon som vet hur man knäcker detta?
 

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Ort
Linköping
Hoj
Crossare
Izze skrev:
Hejsan,
Jag plockade över min gamla hårddisk till min nya PC för att kunna tanka över dokument mm.
Hur som helst kommer jag inte åt datat i gamla hårdisken som var under administratör och. Jag kommer dock åt data under användare som inte är admin.

Någon som vet hur man knäcker detta?

Det finns program för sådant att ladda ner... om du är administratör på denna dator tror jag då kan gå in och ta bort alt hämta programen / filerna ur systemfilerna... endast en gissning.
 

MDM

Livet är hårt.
Gick med
19 Oct 2005
Ort
örebro
Hoj
cbr -00
Izze skrev:
Hejsan,
Jag plockade över min gamla hårddisk till min nya PC för att kunna tanka över dokument mm.
Hur som helst kommer jag inte åt datat i gamla hårdisken som var under administratör och. Jag kommer dock åt data under användare som inte är admin.

Någon som vet hur man knäcker detta?
är du inloggad som admin är det ingen fara.. finns program som sagt. hojta till om det int elöser sig
 

Izze

There is no reality, only perception
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Teutonia Mistral S - 2007
MDM skrev:
är du inloggad som admin är det ingen fara.. finns program som sagt. hojta till om det int elöser sig

Hojt hojt, vart hittar jag det programmet? :)
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Är du inloggad som admin borde det gå att ändra rättigheterna till mappen utan program.. ska fundera på hur man gör.
 

Hygge

Smurf
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Gingri
Hoj
Lifan LF125-T6
Ladda ner UBCD för windows, kör programmet SALA, så kan du byta lösen på alla lokala konton. länk -> http://www.ubcd4win.com/contents.htm
Finns även en disk som heter ERD 2005, jag har använt den för att byta lösenord med, funkar ypperligt, men jag kommer inte ihåg var jag hittade den. I dessa fall skall du givetvis endast ha igång den gamla disken. Lycka till! Mvh Hygge
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Hygge skrev:
Ladda ner UBCD för windows, kör programmet SALA, så kan du byta lösen på alla lokala konton. länk -> http://www.ubcd4win.com/contents.htm
Finns även en disk som heter ERD 2005, jag har använt den för att byta lösenord med, funkar ypperligt, men jag kommer inte ihåg var jag hittade den. I dessa fall skall du givetvis endast ha igång den gamla disken. Lycka till! Mvh Hygge

Nej, det behövs inte. Är man admin på windows-installationen ser man till att "take ownership". Kolla på säkerhetsinställningarna för den aktuella mappen genom att högerklicka på den, välj properties, filken security.
 
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
lee skrev:
Nej, det behövs inte. Är man admin på windows-installationen ser man till att "take ownership". Kolla på säkerhetsinställningarna för den aktuella mappen genom att högerklicka på den, välj properties, filken security.

Stämmer. Så fick jag göra när min windowsinstallation bestämde sig för att packa ihop och inte funka mer. Jag tryckte in disken hos en kompis och lät hans adminkonto ta över rättigheterna, så kunde jag kopiera det jag behövde innan jag formaterade min disk.
 

Nikk

eh...
Gick med
18 Apr 2005
Ort
skövde
Hoj
hoj-lös
lee skrev:
Nej, det behövs inte. Är man admin på windows-installationen ser man till att "take ownership". Kolla på säkerhetsinställningarna för den aktuella mappen genom att högerklicka på den, välj properties, filken security.

...och har du XP home ed. så måste du starta i felsäkert läge för att se fliken säkerhet. (vad jag letade innan jag fick reda på det :argpådato )
 

Carpe me

Mest hk när man dör vinner!
Gick med
20 Jun 2004
Ort
Å
Hoj
Khggy
Plocka ner en knoppix skiva
ftp://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/knoppix

Bränn ut, boota sedan upp datorn på den, och så har du allt framför dig :). Bara att bränna ut allt genom knoppix, eller använda kommandona för "take ownership" i XP :). Knoppixen är guld värd när hårddisken totalkrashar och man vill rädda lite data.
 
Nyheter
Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Top