Knäskydd

Madly

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2007
Hoj
Suzuki
Knäskydd / Knäskador

Är det någon som har tips, erfarenhet av knäskador?

Efter att ha gått omkull och skadat knät, behöver jag ett skydd som håller knät på plats eftersom korsband saknas. Knät har en förmåga att hoppa urled, vilket gör ont och skapar en svullnad i både ben och knät. För att undvika detta behövs ett skydd med typ stålskenor på sidorna samt något i knävecket så att knät inte översträcks.

Det jag har hittat är ett skydd på Lelles MC, någon som har ett sådant och kan berätta hur det funkar om det funkar osv.?
Vad det är för skillnad på andra knäskydd av liknande typ?

Oerhört tacksam för svar.

Bifogat

• EVS Kneebrace.JPG
    EVS Kneebrace.JPG
    24.7 KB · Visningar: 193

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att det hoppar ur då och då är ju inte bra.
Hur mycket rehabträning har du hunnit med? Har haft 2 sjukgymnaster och det är definitivt skillnad på deras kunskaper och speciellt pedagogik.
Den första gav mig övningar som gjorde att mitt knä började fungera bättre speciellt i kombination med en rejält ökad benstyrka. Däremot missade han att berätta vilka olater man lätt börjar göra utan korsband.
Vilket min senare sjukgymnast fått jobba med att träna av mig med. Jag började släpa med foten utåt när jag sprang och gick, och när jag cyklade vek jag in knät. Eftersom jag inte visste att sånt händer märkte jag det ju inte heller själv. Men några år efter skadan började jag få ont i knät när jag sprang.

För mig blev knät bättre efter 1års rehabträning men inte tillräckligt bra för mina intressen. För normala aktiviteter blev funktionen fullgod.
Testade aldrig ledade knäskydd och jag tvivlar på att det skulle räckt till.

EVS är nog den mest kända tillverkaren och säkert bra vill du ha Rolls Roycen så tror jag det är CTI.

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Du kan få hjälp av landstinget att köpa bra grejer om du har problem. det finns skydd som beställs efter dej. Riktiga ortopediska skydd.

Det skyddet som motocross action pratar mest om och som dom anser vara det bästa är POD
http://www.btosports.com/p/FOX08POD

Dom är helt lyriska när det gäller det skyddet, nåt att kolla in !!!

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Skyddet på bilden är nog inte så mycket förebyggande som vid krash.. Det är ett ledat knäskydd som ska hjälpa dig att undvika knäskador i form av förvridningar mm när du går i backen. :) tror som tidigare talare att du ska vänta dig till sjukvården och få nått anpassat för det du har problem med :tummenupp

robert77

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
KTM 990 Adventure R
Du kan få hjälp av landstinget att köpa bra grejer om du har problem. det finns skydd som beställs efter dej. Riktiga ortopediska skydd.

Det skyddet som motocross action pratar mest om och som dom anser vara det bästa är POD
http://www.btosports.com/p/FOX08POD

Dom är helt lyriska när det gäller det skyddet, nåt att kolla in !!!

Men blandar man in landstinget som inte vet va mc är, (förutom att man hamnar på akuten bara man tittar på en hoj) fixar väl bara ortoser (ledade hjälpmedel) dvs knäskydd utan skydd mot slag

Poden o den madly hitta verkar vara lika.
men det vore grymt att få en pod av landstinget om det funkar:yoparty

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...