ninjazx9r-97
Medlem
nån som vet om det är någon större skillnad på kn / bmc-filter med tanke på att kn är nästan dubbelt så dyrt till min TLR.
Jag letade luftfilter som ett svin till min CBR.. Alla sidor jag var inne på (många!) sa att Hondas orginalfilter var lika bra om inte bättre än K/N, BMC.. you name it.. Effekten skulle inte påverkas ett smack eller ljudet.
Till slut fann jag några sidor som sa att BMC har ett race luftfilter som skall tydligen vara bättre än orginal. En vecka senare fick jag tag i ett på tradera till ett mycket bra pris
Blev ett gött insugsljud med den på men när jag några veckor senare monterade på ett Jardine slipon så ville den inte gå rent men ljudet i kombo med sliponet blev underbart! (Videon gör inte ljudet rättvisa)
http://www.youtube.com/watch?v=oZGvA5fSfII&feature=channel
EDIT: Läste det som om du ägde en VTR.. Men det är en Suzuki du har så då vet jag inte hur bra orginal filter du har. My bad..
Du kan läsa mitt inlägg ovan, de testade ett 10tal filter, i bänk och mot smuts, filtret FÅR inte vara för öppet om du inte vill riskera motorn.Du kan också köra på Pipercross till TLR:en. Skumgummifilter som ersätter hela plattan som orginalfiltret sitter skruvat i, dvs den öppnar upp så det blir större hål där ramair-rören går in i luftburken.
Boove är importör av pipercross: http://www.boove.se/?sid=2818&kate=56
Du kan läsa mitt inlägg ovan, de testade ett 10tal filter, i bänk och mot smuts, filtret FÅR inte vara för öppet om du inte vill riskera motorn.
(vet inte vad du går på , men det kan ju vara reklam?? )
Frågan i tråden var ju egentligen vilket som var bäst, jag refererade till ett test, sen är det ju synnerligen marginell skillnad i HKR. Sen får alla följa sin övertygelseFiltrerar ett skumgummifilter sämre eller vad menar du? Själv vet jag inte, men man kör ju med skumgummifilter i crossar och dom körs ju i ganska dammiga miljöer. Ett skumgummifilter måste rengöras och inoljas oftare i alla fall.
Då jag och TS har likadan hoj och jag nyligen beställt ett Pipercross till mig själv så tyckte jag det var relevant att påpeka fördelarna med nämnda filter.
Frågan i tråden var ju egentligen vilket som var bäst, jag refererade till ett test, sen är det ju synnerligen marginell skillnad i HKR. Sen får alla följa sin övertygelse
Det jag menar är att på just TLR så har pipercross fördel gentemot och k&n / BMC då det öppnar upp luftburken. Så bara för att BMC var bäst i ett specifikt test så kanske det inte är bästa valet för TS hoj.
Har du länk / referens till testet för övrigt? Vore kul att läsa
Du kan läsa mitt inlägg ovan, de testade ett 10tal filter, i bänk och mot smuts, filtret FÅR inte vara för öppet om du inte vill riskera motorn.
(vet inte vad du går på , men det kan ju vara reklam?? )
Jag tror att man skjuter sig i foten om man tror att ett annat filter av sig själv ska ge mer effekt. Ska motorn ge mer effekt så måste den både kunna få i sig mer luft, få ur sig mer avgaser och sprut/fuggar måste justeras till dom nya förutsättningarna. När hojen lämnar fabriken så har den byggts för att vara driftsäker, klara buller, klara miljö mm, och då är självklart sprut/fugge anpassat för det också, för att ge bästa effekt efter givna förutsättningar. När förutsättningarna ändras kommer fabrikens inställningar inte vara optimala längre, och i många fall ge sämre effekt i slutändan.
Så är det bara max effekt man är ute efter så måste hela kedjan förändras, och hojen måste upp i bänk och justeras in!
Jag återkommer när ingen verkar lyssna: Med Pipercross monterat på FastBikes (augusti nr) Fireblade, så TAPPADE man hkr genom hela registret!!!
...Utan att vara Einstein, så begriper jag inte varför man skall köra pipercross
Pipercross i utförandet till TLR har större filteryta. Vilket innebär mer genomsläpp vid samma filtrertäthet, således ingen skit i motorn.
Det jag menar är att på just TLR så har pipercross fördel gentemot och k&n / BMC då det öppnar upp luftburken. Så bara för att BMC var bäst i ett specifikt test så kanske det inte är bästa valet för TS hoj...
Du kan också köra på Pipercross till TLR:en. Skumgummifilter som ersätter hela plattan som orginalfiltret sitter skruvat i, dvs den öppnar upp så det blir större hål där ramair-rören går in i luftburken...
Japp, många sätter på andra ljuddämpare, men frågan är hur många som byter filter också, och sen verkligen mappar hojen? Det kostar ju ändå en bra slant, 2-3000kr att få det gjort
I testet jag refererar till använde de alla parametrar, med bänk powercommander luft temp fuktighet osv. Hojen var en 08 blade med Akrapovic slipon utan valve. Ung de mods de flesta gör själv.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |