KN-filter tvätt?

ZwaniZ

Ät Ostbågar
Gick med
1 Sep 2005
Ort
Laholm
Hoj
z1000 -03, Suzuki k50
Hur rengör jag mitt KNfilter? Vad tål det? Avfettning och trycklyft vore mitt eget tips men ja vad???
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
finns ett KN-kitt med allt för att rengöra och olja in det igen blir som nytt.

filtret får en rosa färg när det är nytvättat, men oljan du sätter på sen är röd och ger tillbaks dennas färg.

finns säkert billigare varianter att lösa detta med men det får nån som har koll svara på.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har alltid kört med K&N:s vätskor. Finns över disk på Roffes på Blekingegatan
 

jWalker

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX750F
Hur ofta gör ni rent? Bäst å göra inför vinterförvaringen eller i vår när den ska vakna ur idet? Likaså olja i motor, byta nu eller i vår?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hur ofta gör ni rent? Bäst å göra inför vinterförvaringen eller i vår när den ska vakna ur idet? Likaså olja i motor, byta nu eller i vår?

På min gatcykel har jag inte tvättat oftare än vartannat el vart tredje år. Men sånt beror ju på hur mycket man kör och i vilken miljö (mycket/lite partiklar).

Läs på K&N:s instruktioner, kontentan där och från Roffes (om jag inte missminner mig) är att det ofta tvättas&/oljas för ofta. K&N-fiter är oljade bomullsfilter, inte skumplast á la geggmoppe. Kolla om filtret börjar se igengrott ut. En vanlig miss är även att olja för flödigt, följ instruktionerna och låt oljan sprida sig. För mycket olja ökar motståndet över filtret innan överskottet sugits/runnit av.

Finns en klickbar länk på denna sida, med bilder som visar vad K&N anser tvättdags.
Finns även videos längst ned.
http://www.knfilters.com/cleaning.htm
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top