KN till NSR...?

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
nån som har ett KN filter på en NSR -94 lr nyare?? hur får d plats??
vilken storlek ska jag köpa, ?? har ingen störra lust o demontera skiten för att sen plocka ihop den igen ...blir nog tvungen ändå för att ingen verkar veta? :confused:

jag har frågat 1000 gånger men aldrig lyckats få nåt riktigt svar, (bara massa spam!)

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
weeeiii skrev:
nån som har ett KN filter på en NSR -94 lr nyare?? hur får d plats??
vilken storlek ska jag köpa, ?? har ingen störra lust o demontera skiten för att sen plocka ihop den igen ...blir nog tvungen ändå för att ingen verkar veta? :confused:

jag har frågat 1000 gånger men aldrig lyckats få nåt riktigt svar, (bara massa spam!)

För det första är det väl bara lyfta på tanken o av med luftburken o sedan mäta? :confused:

På min så har måste jag ha en liten grenböj uppåt från förgasaren för att kunna ha ett öppet luftfilter.

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
shoik skrev:
Storleken du ska köpa bestämms av vilken ytter diameter du har på förgasaren, där luftboxen sitter monterad.
hur det får platts? man monterar ju bort luftboxen så det finns platts

hur det får plats... om du har en NSR så förstår du hur det ser ut, får inte plats med öppet luftfilter, den tar i ramen! lr nåt...kollade upp d en gång, (tyvär så hade jag inga planeringar på ett kn filter när jag demonterade förgasaren :kocko )

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Bogstavligen talat på bogesundsvägen//vaxholm
Hoj
Aprilia Rs 125 -98 | Projekt StreetFighter pågår...
weeeiii skrev:
hur det får plats... om du har en NSR så förstår du hur det ser ut, får inte plats med öppet luftfilter, den tar i ramen! lr nåt...kollade upp d en gång, (tyvär så hade jag inga planeringar på ett kn filter när jag demonterade förgasaren :kocko )

Vilken attityd, uppenbarligen har ju inte jag NSR eller hur :kocko
men det går ju alltid att modifiera, det finns ju konfilter som är lite avlångare istället för runt konade

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
ja va o körde idag eftermidag. körde bakom en liten ford fiesta som försökte dra iväg från röd ljus, så klart så skulle han inte komma undan så ja drog gasen i botten, så far de iväg utav helvete!!! men när jag kommer upp i 120 och har 5:an på @10 500rpm så märker jag att den inte vill acc längre ??
så ja vxl till 6:an, ingen skillnad, går inte snabbare än 125 :confused:
blir lite paff av att en fiesta kom undan :(
ändå har jag ett jollymoto rör(gamla ägaren köpte). så har kommit fram till att den är strypt i insuget, så nästa vecka ska den åt helvete! och på med KN filter, håppas på lite bättre tophastighet :banana :banana

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
weeeiii skrev:
ja va o körde idag eftermidag. körde bakom en liten ford fiesta som försökte dra iväg från röd ljus, så klart så skulle han inte komma undan så ja drog gasen i botten, så far de iväg utav helvete!!! men när jag kommer upp i 120 och har 5:an på @10 500rpm så märker jag att den inte vill acc längre ??
så ja vxl till 6:an, ingen skillnad, går inte snabbare än 125 :confused:
blir lite paff av att en fiesta kom undan :(
ändå har jag ett jollymoto rör(gamla ägaren köpte). så har kommit fram till att den är strypt i insuget, så nästa vecka ska den åt helvete! och på med KN filter, håppas på lite bättre tophastighet :banana :banana

Ta bort den imorgon? ganska lätt gjort eller?

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Vanish skrev:
Ta bort den imorgon? ganska lätt gjort eller?

joo, d e ganska lätt, luftburken måste bort, plattan med "servo" ska bort o förgasaren....inte svårare än så! orkar inte börga mekka med den innan ja fått huvudmunstycken o kn filter, tar d samtidigt...

ser ut som om jag får ta bort luftburken o mäta själv. ingen som har KN filter lr liknande på sin NSR ??

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
cRoC skrev:
Hm orginalburken borde ju vara större än ett KN-filter?

detta skrevs av Larco i en annan tråd "Jupp, jag hade öppet luftfilter på och var tvungen att dra en alu.slang då det inte fick plats direkt på förgasaren."

nu ni kanske förstår att den inte får plats....
burken är mycket hög, men inte alls lång... lr nåt sånt. :confused:

Larco

2taktsfrälst
Gick med
25 Jan 2004
Hoj
Ducati 748R '01 & Honda NSR125R '90 X2
weeeiii skrev:
detta skrevs av Larco i en annan tråd "Jupp, jag hade öppet luftfilter på och var tvungen att dra en alu.slang då det inte fick plats direkt på förgasaren."

nu ni kanske förstår att den inte får plats....
burken är mycket hög, men inte alls lång... lr nåt sånt. :confused:

Jag vet ju inte hur det ser ut på den nyare modellen men på min så sitter bakre stötdämparfästet precis bakom förgasaren, på orginalluftburken går det ett gummirör snett uppåt. Kolla bilden så fattar du.

Bifogat

• Bild 6.jpg
    Bild 6.jpg
    118.9 KB · Visningar: 71

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Larco skrev:
Jag vet ju inte hur det ser ut på den nyare modellen men på min så sitter bakre stötdämparfästet precis bakom förgasaren, på orginalluftburken går det ett gummirör snett uppåt. Kolla bilden så fattar du.

mm, tror att min är ganska lik, de va därför ja fråga...
tror inte att de får plats med ett filter om man inte använder T.ex ett 90 graders vinkel rör, lr ?

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
weeeiii skrev:
mm, tror att min är ganska lik, de va därför ja fråga...
tror inte att de får plats med ett filter om man inte använder T.ex ett 90 graders vinkel rör, lr ?

du kan ju bara ínförskaffa en gummislang i rätt diam. och montera emellan, då kan du ju vinkla och vända det som du vill ha det :D

Nyqvist

Kan själv!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
vtr 1000
Om det nu är så jävla trångt så är det väl bara att ta en bit strumpbyxa och en slangklämma runt förgasaren. Riktiga filter är för töntar :tungan

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
cRoC skrev:
Hehe, tänk på att motorn får annan karaktär med annan längd på slangen :)

Får motorn även annan karaktär om man ändrar längden efter förgasaren? Är det inte bara före som har betydelse?

hbg_speedster

Galen sporthoj.com medlem
Gick med
4 Jul 2003
Hoj
BMX
Larco skrev:

istället för att dra onödiga gummislangar och hålla på och mekka så göt så att du tar bort toppen på luftburken och sen skaffar du ett k&n-filter som passar i innerdiametern i luftslangen i luftburken, så att du kör med luftburka fast utan det stora filtret och aluminiungrejen, sen är det bara till att gasa, vi gjorde så på en polares 89:a, gick som ett skott!!!

HaiWaN

SHOIK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
hbg_speedster skrev:
istället för att dra onödiga gummislangar och hålla på och mekka så göt så att du tar bort toppen på luftburken och sen skaffar du ett k&n-filter som passar i innerdiametern i luftslangen i luftburken, så att du kör med luftburka fast utan det stora filtret och aluminiungrejen, sen är det bara till att gasa, vi gjorde så på en polares 89:a, gick som ett skott!!!

ja eller bara ta bort locket och sen tejpa fast org. filtret, så har du en "modifierad" luftbox i stället, ger typ samma ljud och mer luft än orginal...

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
tack för alla svaren, de verkar vettigt, men ja tror att jag skaffar mig en gummislang, kostar inte många Kr. och en K&N filter...

undra bara hur alla ni som har KN filter på era NSR har fixat till d... (rör, slang, etc.)

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras